Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trym; sjekk ut denne tråden på SF om dette.

 

http://www.styleforu...corrected-grain

 

Dersom du ønsker å ha de i mange år, gå for de "vanlige" svarte da disse sannsynligvis vil holde seg bedre over tid.

 

Fra wikipedia om skinn/lær:

Corrected-grain leather is any leather that has had an artificial grain applied to its surface. The hides used to create corrected leather do not meet the standards for use in creating vegetable-tanned or aniline leather. The imperfections are corrected or sanded off, and an artificial grain impressed into the surface and dressed with stain or dyes. Most corrected-grain leather is used to make pigmented leather as the solid pigment helps hide the corrections or imperfections. Corrected grain leathers can mainly be bought as two finish types: semi-aniline and pigmented.

http://en.wikipedia.org/wiki/Leather

 

Som nevnt i en annen tråd så vil corrected grain være noe voldsomt shiny, nærmest se ut som plastikk og vil sannsynligvis slå sprekker i læret etter kortere tid enn med "vanlig" lær. Det er klart nyanser her, men som en indikator på skokvalitet så vil polished/corrected-grain som regel være negativt.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Hva legger du i holdbart da egentlig. Jeg bestilt de i black polished igår, fordi de var på tilbud. Bruker svarte oxfords ca 2-3 ganger i året og håpet på at jeg kunne ha disse i mange år?

For hvis det er slik at de ikke holder noe godt, kan jeg alltid sende en mail dit, og få byttet de til black calf?

De har ikke blitt sendt enda, så bør neppe være et problem

 

Edit: Tenker spesefikk på herring knighsbride. Herring har jo gjennomgående god kvalitet, så tenker jo at det holder i mange år? De kommer til å stå i skotrær også!

Sko som er polished/corrected grain er etterbehandlet slik at læret ikke puster og ikke har mulighet til å ta til seg fuktighet (skokrem), derfor er de mye mindre holdbare enn vanlige lærsko og det oppstår lettere sprekker i overflaten.

Lenke til kommentar

Sko som er polished/corrected grain er etterbehandlet slik at læret ikke puster og ikke har mulighet til å ta til seg fuktighet (skokrem), derfor er de mye mindre holdbare enn vanlige lærsko og det oppstår lettere sprekker i overflaten.

 

Huffda, det at de ikke tar til seg fuktighet hørtes ikke så bra ut! Får se om jeg finner like sko i samme prisklasse og sende dem en mail!

Lenke til kommentar

Huffda, det at de ikke tar til seg fuktighet hørtes ikke så bra ut! Får se om jeg finner like sko i samme prisklasse og sende dem en mail!

 

Selv om du kanskje tenker at det er dumt å bruke mye penger på sko du sjeldent bruker, som f. eks svarte pensko (som regel oxfords) vil jeg heller snudd det litt på hodet. Prisen er ikke særlig høy med tanke på at dette er sko du, gitt at du tar vare på de, kan ha i årevis. Bytt til Knightsbridge i vanlig "black calf" så er alt i orden. :p

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Selv om du kanskje tenker at det er dumt å bruke mye penger på sko du sjeldent bruker, som f. eks svarte pensko (som regel oxfords) vil jeg heller snudd det litt på hodet. Prisen er ikke særlig høy med tanke på at dette er sko du, gitt at du tar vare på de, kan ha i årevis. Bytt til Knightsbridge i vanlig "black calf" så er alt i orden. :p

 

Vel, skulle ha byttet, men de kom idag 3 dager etter at jeg bestilte. Er det vanlig for herring? Om det er det skal jeg fortsette å kjøpe alle mine sko der.

 

Merket riktignok at skinnet var litt unaturlig glatt og litt kunstig, men får passe ekstra godt på dem.

Lenke til kommentar

Vel, skulle ha byttet, men de kom idag 3 dager etter at jeg bestilte. Er det vanlig for herring? Om det er det skal jeg fortsette å kjøpe alle mine sko der.

 

Merket riktignok at skinnet var litt unaturlig glatt og litt kunstig, men får passe ekstra godt på dem.

 

Herring pleier å være meget raske med frakten ja. Var litt frustrert over at Malford of London ikke fikk varen jeg kjøpte til meg før 9 dager etter kjøp (MoL er også basert i England) når jeg var så godt vant med frakttiden fra Herring Shoes. :p

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Væh, stygge saltslapset har laget en leverfarget stripe på min litchfields. Tørket av dem med papir i gårkveld i stedet for våt klut, og burde egentlig ikke brukt dem med føret som var ute uansett. Har skrubbet dem med fuktig klut i dag, er det to runder med reno og en runde med krem som skal til for å bøte påskaden så mye som mulig? Jævlig iritert på meg selv nå, skal hvertfall få bestilt meg swims! Er det samme størrelse som skoene som gjelder til Litchfield, eller bør man opp litt?

Lenke til kommentar

Væh, stygge saltslapset har laget en leverfarget stripe på min litchfields. Tørket av dem med papir i gårkveld i stedet for våt klut, og burde egentlig ikke brukt dem med føret som var ute uansett. Har skrubbet dem med fuktig klut i dag, er det to runder med reno og en runde med krem som skal til for å bøte påskaden så mye som mulig? Jævlig iritert på meg selv nå, skal hvertfall få bestilt meg swims! Er det samme størrelse som skoene som gjelder til Litchfield, eller bør man opp litt?

Swims må ikke være for store, det kan gi slitasje. De er av gummi og skal spenne over flere størrelser. :)

Lenke til kommentar

Væh, stygge saltslapset har laget en leverfarget stripe på min litchfields. Tørket av dem med papir i gårkveld i stedet for våt klut, og burde egentlig ikke brukt dem med føret som var ute uansett. Har skrubbet dem med fuktig klut i dag, er det to runder med reno og en runde med krem som skal til for å bøte påskaden så mye som mulig? Jævlig iritert på meg selv nå, skal hvertfall få bestilt meg swims! Er det samme størrelse som skoene som gjelder til Litchfield, eller bør man opp litt?

 

Salt tørkes enkelt bort med 50/50 edikk/vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alternativer?

Noen som er gode og lette og gå i, gjerne med en del lufting da tanken er å reise med skoa i 5-6 mnd. i varmere strøk.

Jeg brukte et par Jack Purcells i sommer som gikk helt greit, men de er nå døde dessverre. Ligger fortsatt i skapet, klarer ikke å kaste dem :p Tenkte meg noen sko som kanskje har litt demping denne gangen.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...