cbfn Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Nei, Obenauf's har to forskjellige bruksområder; det er en meget god fukighetsgiver samtidig som den fungerer som impregnering, men forskjellen er i mengden. Ved å kun ta på et tynt lag utnytter man seg ikke fullt ut av impregneringsmuligheten, så læret vil fortsatt ta til seg vann men i mindre doser enn uten, men man tilfører viktige oljer. Som tidligere sagt vil man derimot få litt mattere lær som man kan unngå ved å bruke skokrem, som vil åpne porene igjen pga. av den lille mengden Obenauf's og petroleumen, og tilføre farge og litt mer glød i læret. Ved så å bruke voks tilfører man smått med vannavstøthet men mer glans. Obenauf's blir som regel brukt på boots, og da blir det smørt på rimelig tykt for så å bli smeltet inn i læret med en hårføner e.l., noe som øker impregneringen betraktelig. Crane's på SF bruker kun dette på sine Wolverine boots som han står timesvis i bekker med. Lenke til kommentar
fkm Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Vil skokrem gjøre skinnet vannavvisende? Så vidt jeg har forstått, så skal man ikke impregnere skinnsko (på tross av anbefalinger fra nær sagt samtlige skokjeder), så da må det jo være opp til en god skokrem å gjøre jobben? Eller finnes det ting som ikke er hverken skokrem eller impregnering, og som man kan bruke for å beskytte mot fukt? Som chrizzy sier hjelper ikke skokrem særlig godt mot fukt nei. Legg merke til at jeg ikke skriver at voks ikke beskytter mot vann. Jeg skriver at voks først og fremst brukes av utseendemessige grunner, ikke av praktiske. Skal man beskytte sko mot vann kan man f.eks. benytte seg av obenaufs eller noe lignende, men det går igjen utover utseendet. Når det kommer til skopuss får man ikke i pose og sekk. Vil man ha pene sko som er godt polert vil de ikke kunne være spesielt godt beskyttet mot fukt, da produktene som benyttes til polering ikke egner seg til fuktbeskyttelse. Vil man ha sko som er godt beskyttet mot fukt vil det gå ut over den utseendemessige biten, som regel ved at skoene blir vanskelige å polere. Dette må man balansere ut i fra hva man har behov for, rett og slett. Man må nesten bare slå seg til to med at penskoene aldri blir helt vanntette, og at hverdagsbootsene aldri blir perfekt polert. Endret 29. november 2012 av fkm Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Jeg har fått skoene. La inn bestilling på lørdag, og på tirsdag hadde jeg dem. De er "vanlige" i størrelsen. Jeg bruker 43 til vanlig og bestilte disse i UK9. De sitter som støpt - bittelitt trange i hælen, men det regner jeg med at jeg går inn. Høres greit ut, pleier selv å ligge mellom 43-44, og oftest UK 9,5 mtp sko fra Herring så da går jeg nok for de. Tror jeg utsetter innkjøpet til litt ut på nyåret når jeg har penger igjen. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 http://www.putfeetfi...stovel/p/273553 De er prikk like disse, bare at de ikke ser ut som lakksko. Mulig det faktisk er denne modellen, og at de bare er gjort ekstra blanke for bildets skyld. Kostet vel 499, mener jeg å huske... Så de i dag. Var 20% av også så da ligger de på 400. Tror jeg går for de. Takk for tipset! Lenke til kommentar
SIcario Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Vær så god. Som jeg har nevnt så er jo selvfølgelig ikke kvaliteten noe særlig, men de er veldig rimelige og ser faktisk helt ok. Er fornøyd nok med mine, men jeg går med planer om å kjøpe meg et par i bedre kvalitet etterhvert. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Det samme tenker jeg. Må bare ha noe nå før julebord-rushet begynner. Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Koster de lakkskoa 199 i butikkene, eller er det bare over nett? Jeg greier ikke helt å se hvilken farge de er. Skulle gjerne hatt et par billige lakksko til smokingen, uten å måtte gå gjennom Ebay mtp. Julerushet i posten... Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Når det kommer til skopuss får man ikke i pose og sekk. Vil man ha pene sko som er godt polert vil de ikke kunne være spesielt godt beskyttet mot fukt, Må bare legge til at de delene av skoen som er blankpolert med voks, er svært vannavvisende - vannet vil ikke trenge inn, men legge seg som pærler/dråper oppå voksen og trille av uten å trenge inn. Mn man kan jo ikke bankpolere hele skoen (fordi det vil sprekke opp) så i praksis har du selfølgelig rett i at man ikke får i pose og sekk. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Smører man voks på skoene med bomullstøy slik som skokrem? Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Jeg bruker flanell til å påføre voks, skoposer er perfekte. Jeg vil også anbefale en mikrofibervott til å sluttpusse, en liten hemmelighet som er mye bedre enn alt annet jeg har testet. EDIT: Innsiden av skoposene. Endret 29. november 2012 av Christian B 1 Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Hentet skoene mine fra nelly og en annen pakke på posten istad. Betalte for hele greia samlet selvfølgelig, men stusset litt på at det var et såpass lite beløp. La nå når jeg kom hjem merke til at hun hadde glemt å belaste meg for skoene på 899, kommer jeg til å få purring osv? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Purring kan de neppe gi deg, da det ikke er din feil at du ikke har betalt. Men jeg ville sendt dem en mail og bedt om en faktura. 1 Lenke til kommentar
B25S Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Jeg ville ventet til jeg fikk regningen. Må jo være lov å gamble på at de ikke legger merke til det? Du sparer jo tross alt 899 kr Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 De sender selvfølgelig faktura, uansett hvem sin feil det var. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Det er jo lov å håpe Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Du sparer jo tross alt 899 kr Nei. Du stjeler 899 kr. 2 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Ikke vær dum, det er rent faktisk umulig å ha stjålet noe ved å la være å betale en fktura - eller som her, ved at selgers represenant glemta å avkreve degbetaling for hele det skyldige beløpet. Det er ikke det som er tyveri. 7 Lenke til kommentar
B25S Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Det er lett å være politisk korrekt anonym over forum. Lenke til kommentar
Mata- Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Hva synes folk om disse skoene til average vinterbruk? Noen som vet hvor man evt. kan finne noen lignende uten den gigantiske hvite sålekanten? evt. disse? Endret 30. november 2012 av Mata- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå