Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men et poeng er også at lærsåler kan slites relativt fort.

 

Jeg har to par som jeg har behandlet relativt pent mtp. regn og alltid hatt skotrær i etter bruk, men allikevel ble det slitt hull i de etter relativt lite bruk.

 

Å resåle til ny lærsåle med frakt gjennom å sende de til Herring/Loake sin fabrikk koster 75£ per par, pluss 20 pund i frakt, dvs totalt ca 1500 kr for å reparere.

 

Prisen for å bytte ut sålen med en i gummi (eller delvis bytte ut) var fra 350-500 kr på to forskjellige skomakere i Bergen hvertfall.

 

Derfor lurer jeg på følgende; gjør det noe om jeg leverer disse to skoparene inn og de kun bytter om til gummisåle, men dropper å såle om hælen?

 

Forresten et kjapt spørsmål om Herring Grassmere...

 

Det står at læret er "Mahogany grain", men det er ikke det samme som "corrected grain", som man bør unngå?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Nei. Mahogny er fargen, og grain referer til teksturen i skinnet (det kalles ofte pebble grain).

 

OK, takk for raskt svar!

 

Men jeg lurte på hva synspunktet ditt var på dette med resåling. Eller andre som har peiling på sko for den del, men du er nok den her inne som kan mest om slikt.

 

Dersom ingen av skomakerne vil (vet ikke om jeg vil protestere høylytt akkurat...) resåle 100% av lærsålen og sette på en helt ny gummisåle, er det OK å kun resåle deler av skoen men f. eks ikke hælen?

 

Altså: hva er ulempene med en slik løsning? :hmm:

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke spørsmålet helt. Når du sier at de ikke er villige til å bytte hele sålen, mener du da at de vil starte ved hælen, og bytte alt derfra og utover (altså fjerne den gamle sålen, for så å legge på ny, bare at hælen står igjen), eller at de bare vil legge på noe nytt over sålen som allerede er på skoen? Hvis det er snakk om det førstnevnte er vel det i utgangspunktet den klart enkleste (og vanligste?) måten å bytte såler på, da de fleste sko ikke har welt hele veien rundt (360 graders welt). Så vidt jeg vet er det en helt grei måte å gjøre det på. Sistnevnte metode ville jeg aldri latt noen bruke på skoene mine.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke spørsmålet helt. Når du sier at de ikke er villige til å bytte hele sålen, mener du da at de vil starte ved hælen, og bytte alt derfra og utover (altså fjerne den gamle sålen, for så å legge på ny, bare at hælen står igjen), eller at de bare vil legge på noe nytt over sålen som allerede er på skoen? Hvis det er snakk om det førstnevnte er vel det i utgangspunktet den klart enkleste (og vanligste?) måten å bytte såler på, da de fleste sko ikke har welt hele veien rundt (360 graders welt). Så vidt jeg vet er det en helt grei måte å gjøre det på. Sistnevnte metode ville jeg aldri latt noen bruke på skoene mine.

 

Nå er jeg med.

 

Vel, jeg har forstått at man bør unngå gummi utpå lærsåle, men så lenge man bytter ut alt av lær før man setter på en ny gummisåle, bør det være greit?

 

Gjør det noe om man har en kombinasjon av ulike materialer på sålen? F. eks lær og gummi. Herring gjør det jo med enkelte av sine sko.

Lenke til kommentar

Uten å være noen ekspert på skooppbevaring så vet jeg at det er en temmelig vanlig løsning. Har aldri hørt at sko ikke bør oppbevares i skoeske, tvert i mot.

Omsetningshastigheten er vel ikke verdens største i en del skobutikker, og der oppbevares de jo i esker (endog uten skotrær), så jeg kan ikke se at det skal være noe større problem med brukte sko (i alle fall ikke når de i tillegg er luftet).

Lenke til kommentar

Godt poeng, Herr Brun. Jeg er nok bare overnervøs for babyene mine. ;) Første par med ordentlige lærsko, så jeg vil jo ikke ødelegge dem av vanskjøtsel.

 

Skoposene er kanskje også litt overkill, men igjen: jeg er overnervøs, og så vet jeg jo alltid hvor jeg har skoposene hen også. :D

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...