Gå til innhold

Den massive skotråden

Anbefalte innlegg

En børste, en gammel t-skjorte, krem og renovateur. Har du brukt penger på sko bør du ha råd til skopleie også - da varer de lengre (og i det lange løp har du spart penger på ikke å måtte kjøpe nye). Renovateur koster ingenting (5 pund ex. vat tror jeg), og det frisker virkelig opp læret.

Å bruke dem en gang uten å ha pusset dem burde ikke gjøre noen skade, men leveringstiden til AFPOS er ikke lang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Impregnering og en semsketbørste. Børsten blir jo aldri brukt opp som en skokrem heller (du har vel etablert familie og økonomi når børsten blir slitt ut), så det er hvertfall en investering. Du kan blande vann og eddik (blandingsforholdet finner du når du søker) for å rense flekker.

Lenke til kommentar

Siden jeg først skal kjøpe Loake Litchfield hos Hepo, de har et 3 for 2 salg, og jeg trenger flere sko, tenkte jeg å kjøpe to par til. Først et par sorte Loake Aldwych, ettersom skoene jeg har for pent bruk med dress i dag er modne for utskifting. Aldwych er vl et kurant valg til dressbruk?

Er imidlertid mer usikker på Loake Badminton. Tanken er at skoene skal vær både til hverdagsbruk og penere anledninger (Gå både til jeans og cheanos, og helst navy dress i de ikke aller mest formelle anledningene), og er litt usikker på om badminton treffer. Spesielt på det siste. Også lurer jeg på om jeg egentlig like dem eller ikke i det hele tat, pga. Pebble Grain-teksturen. Synes kanskje Aldwych i brunt eller Sanders Cheam ser ganske pene ut, men noen vil kanskje mene at de er for formelle til jeans? Synes imidlertid ikke de er noe mer formelle enn hvolke som helst monks. Kikket lit på Loak Cannon, men synes de var litt mørke.

Her er alternativene, for de som evt. vil foreslå noe annet.

Lenke til kommentar

Loake Aldwych er flotte til dress ja, har de selv og er godt fornøyd. Har forøvrig Litchfield også, og er godt fornøyd med de også. Badminton er flotte sko det også, og syns fargen på de var finere enn Heppoo hadde inne av Strand og Buckingham. Aldwych og Cheam er nok for formelle for dress ja som du sier, mens Badminton og de to andre kommer du imo unna med, selv om Buckingham er oxfords.

Lenke til kommentar

Regner med du mener for formelle til jeans. :p Men du mener ikke Buckingham er for lite formelle til dress, altså? Hvilke to andre snakker du om, forresten?

Kunne egentlig tenkt meg austerity brogues, altså uten ekstrahull på tåkappen. Isj, ikke helt enkelt å bestemme seg for sko nummer tre.

Lurer på om jeg bare skal skjit i atde skal gå til dress i første omgang. Er jo ikke noe problem å bruke de sorte til både navy og grå dress, selv om jeg ville foretrukket brune. Kan jo evt kjøpes en annen gang.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Ville gptt for Alwych, Litchfield og Buckingham. Buckingham er mer formelle enn Badminton og kan brukes til dress, men fortsatt uformelle nok til at man kan bruke de til jeans.

Ville gått for Alwych, Litchfield og Buckingham. Buckingham er mer formelle enn Badminton og kan brukes til dress, men fortsatt uformelle nok til at man kan bruke de til jeans.

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri brukt Buckingham til jeans. Oxfords bruker jeg til dress og ikke noe annet. Jeg kommer sikkert til å fornærme halve gjengen her nå, men oxfords brukt til et ellers uformelt antrekk skriker n00b i 9 av 10 tilfeller. Badminton er et meget godt valg om du ikke allerede har et par sko i den formalitetsklassen. De kan godt brukes til dress selv om andre typer sko selvfølgelig vil være bedre valg. De vil imidlertid være perfekte til bruk med mindre formelle antrekk, og de aller fleste vil antagelig ha større nytte av en sånn type sko.

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale noen fjellstøvler?

Har ikke hatt det på flere år, er det noen merker som er bedre enn andre og hvor mye må jeg regner med å legge ut for noen som vil holde en stund?

Sjekk ut tester på klikk.no/friluftsliv.

Ellers ville jeg sagt at du har to valg: Enten gå for de mer tradisjonelle fjellstøvlene som er solide men tunge eller du kan gå for den "nye" varianten av sko som er litt lavere men samtidig betraktelig lettere. Jeg har personlig Scarpa Ladakh som jeg er veldig fornøyd med men de koster også 3k. Jeg ville uansett gått til en forretning som har peiling da f. eks Ladakh kan være helt feil til din fot. Oslo: Sportsnett/Oslo Sportslager/Anton Sport osv. Bergen: Platou/Outdoor.

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/test-av-14-toeffe-fjellsko-3190628.html (Test av større fjellstøvler)

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article668910.ece (Test av litt lettere fjellstøvler

Lenke til kommentar

Hvis du skal bestige bratte fjell/gå der hvor det er veldig ujevnt/har veldig tung last på ryggen ville jeg gått for støvler, til alt annet ville jeg sett på sko. Det er mye mer behagelig å gå i.

En annen ting som kan være verdt å merke seg er at selv om sko med gore-tex eller annet membran ikke blir våte med en gang, så blir de våte til slutt de og, og når de først blir våte, så tar det veldig lang tid før de blir tørre. Skal du gå f.eks hytte til hytte ville jeg gått for den letteste skoen du finner med minst mulig stoff (innenfor rimelighetens grenser selvsagt) slik at skoen tørker i løpet av natten, skulle du bli så uheldig at du må gå en hel dag i regnet/gjennom en myr.

Lenke til kommentar

Pat: Fant kun et par på komplettfritid.no av Lowa Tibet Pro i størrelse 46. Ser ut som om SmartClub også har solgt eller selger de. Link: http://www.smartclub...&category_id=13

Ser forøvrig ut som om XXL fører Scarpa Ladakh til 2249 kr, som er ganske rimelig for disse fjellstøvlene.

Angående merker så har jeg inntrykk av at Scarpa, Crispi, Kayland regnes som "gode" merker. Meindl er visstnok også meget solid men er ikke så vanlig i Norge. Rent konkret så mener jeg at Scarpa Ladakh, Crispi Skarven og Lowa Tibet Pro er solide støvler ut ifra anmeldelser, egen erfaring og andres. Dette er i den første kategorien da, altså relativt tunge og stive støvler.

Hvis du ønsker noe lettere støvler og rett og slett ikke trenger såpass kraftige støvler som de overnevnte, så vet jeg at Scarpa ZG65 og Asolo Moran GTX er vel ansett.

Ofte blir forskjellen på "kategori" 1 og 2 hvor stiv støvelen er, høyde på skaftet osv. Men dette får du nok god informasjon om i en god butikk.

Forøvrig en andre test av lette fjellsko (PDF): http://www2.turistfo...idde_4_2010.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...