Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

300kr hørtes billig ut. På Rolfsen skal de ha 500kr for et kjipt par fra Hugo Boss.

 

Har sagt det før, men for de som ikke fikk det med seg, er jeg veldig fornøyd med Bexley sine skotrær. Koster 118 kr stykket eksklusivt frakt og moms/toll.

hdembauchoirs_red_cedar_paire.jpg

 

Det er akkurat den patenten der jeg omtaler som den forrige. Den fyller ikke skoene godt nok, med mindre du er så heldig at du har akkurat smale nok sko.

 

De der passer dårlig til mokkasiner.

Lenke til kommentar

Hvordan kan de passe dårlig til mokasiner? Mine mokasiner er de smaleste skoene jeg har. Skoene på bildet ditt er jo loafere uansett. Men jeg skjønner ikke hvordan de nye du kjøpte blir så mye bredere enn de forrige du kjøpte? De nye så lavere ut enn de gamle, men med sånn noenlunde samme omkrets over dem - så spennet i skoen burde jo bli omtrent det samme?

 

Burde somlet meg til noen nye skotrær jeg også, etter hvert.

Lenke til kommentar

Hvordan kan de passe dårlig til mokasiner? Mine mokasiner er de smaleste skoene jeg har. Skoene på bildet ditt er jo loafere uansett. Men jeg skjønner ikke hvordan de nye du kjøpte blir så mye bredere enn de forrige du kjøpte? De nye så lavere ut enn de gamle, men med sånn noenlunde samme omkrets over dem - så spennet i skoen burde jo bli omtrent det samme?

 

Burde somlet meg til noen nye skotrær jeg også, etter hvert.

 

Det er ikke mye å forklare. Jeg sier de fyller dem dårligere, da er det bare å skjønne det. Og lær deg norsk i tillegg.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Hvordan kan de passe dårlig til mokasiner? Mine mokasiner er de smaleste skoene jeg har. Skoene på bildet ditt er jo loafere uansett. Men jeg skjønner ikke hvordan de nye du kjøpte blir så mye bredere enn de forrige du kjøpte? De nye så lavere ut enn de gamle, men med sånn noenlunde samme omkrets over dem - så spennet i skoen burde jo bli omtrent det samme?

 

Burde somlet meg til noen nye skotrær jeg også, etter hvert.

 

Det er ikke mye å forklare. Jeg sier de fyller dem dårligere, da er det bare å skjønne det. Og lær deg norsk i tillegg.

Beklager for at jeg lurte på hvilken måte de fyller skoene bedre på, så jeg kan ha en grunn til å kjøpe dem kontra et par til 125 kroner.

 

Jeg liker egentlig ikke å kommentere folks språk eller rettskriving på forumet, men når du først begynner å kritisere meg, kan jeg jo svare med å si at du nettopp dret litt på leggen.

 

1. Det skrives "mokasiner". Ikke "mokkasiner".

2. Mokasiner er hælløse sko.

 

At vi ikke har noe godt norsk ord for en loafer betyr ikke at jeg ikke kan norsk.

Endret av Phelge
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan de passe dårlig til mokasiner? Mine mokasiner er de smaleste skoene jeg har. Skoene på bildet ditt er jo loafere uansett. Men jeg skjønner ikke hvordan de nye du kjøpte blir så mye bredere enn de forrige du kjøpte? De nye så lavere ut enn de gamle, men med sånn noenlunde samme omkrets over dem - så spennet i skoen burde jo bli omtrent det samme?

 

Burde somlet meg til noen nye skotrær jeg også, etter hvert.

 

Det er ikke mye å forklare. Jeg sier de fyller dem dårligere, da er det bare å skjønne det. Og lær deg norsk i tillegg.

Beklager for at jeg lurte på hvilken måte de fyller skoene bedre på, så jeg kan ha en grunn til å kjøpe dem kontra et par til 125 kroner.

 

Jeg liker egentlig ikke å kommentere folks språk eller rettskriving på forumet, men når du først begynner å kritisere meg, kan jeg jo svare med å si at du nettopp dret litt på leggen.

 

1. Det skrives "mokasiner". Ikke "mokkasiner".

2. Mokasiner er hælløse sko.

 

At vi ikke har noe godt norsk ord for en loafer betyr ikke at jeg ikke kan norsk.

At du må slå opp i ordboka, og tror en 100 års gammel beskrivelse av ordet "mokasin" gjelder i dag, beviser at du er dårlig i norsk.

 

Jeg har nevnt det flere ganger, og det er flere her inne som er fullt inneforstått med historien allerede. Det du hevder ikke har noe norskt ord, altså "loffere" - som har vært i bruk i minst 40 år, er en mokasin.

 

Loffere, som stammer fra myntLOFFERE (penny loafers), er en oppfinnelse gjort av Aurland skofabrikk, basert på indianernes mokasiner. Først het disse Aurlandsmokasinen.

 

Nå er de kjent som Aurlandskoen her i Norge. PATENTEN er en mokasin-konstruksjon. Mens FORMEN/FORMATET har flere navn. Deriblant; Penny loafers (engelsk), loffere (norsk), mokasiner, kiltie-tassel osv osv osv.

 

Høyden på hælen har lite å si i dag. Spesielt ettersom skoene mange av dagens unge bruker ikke har hæl. Sånn som de leketøysskoene mange her inne liker, i gummi og plastikk, som fyller denne tråden flere sider bakover. Sydd av barn i Bangladesh, Kina og Vietnam,

 

Mokasinen har høyere hæl enn disse. Men betraktelig lavere enn hel enn høyhælte ridestøvler, som var vanlig å bruke i områdene hvor indianerne bodde. Tenk indianer og cowboyer.

 

Når mokasinen først og fremst har en hel, så er det da riktig å betegne denne som lav. Konstruksjonen som kjennetegner en mokasin, er måten den er sydd sammen på. Med et "lokk" over rista, påsydd såle osv. Her kan ikke jeg alle fagbegrepene, men når du sammenligner disse skoene med for eksempel engelske sko med snøring, så ser du at de er satt sammen på en annen måte. Dette er kjennetegnet mokasin, som du gjerne må kalle for "loffere". Jeg derimot, foretrekker å bruke mer presise navn.

 

I tillegg så bruker vi ordet "mokasin" om de mokasinene som selges i skobutikker. Og de er helt forskjellig fra indianernes mokasiner, som er mye mer primitive. Så når du sier at skoene ser mer ut som loffere enn mokasiner, så er det ulogisk, ettersom begge deler er det samme.

Endret av Ramius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...