Xtra Skrevet 22. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 22. juni 2012 Takk! Jeg sier hvertfall det men er bergenser da. :-P Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 22. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 22. juni 2012 Ja, jeg og.. Godt eieren av de nye skoene skjønte det! -drugiS-; det er en måte å si gratulerer på. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 22. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 22. juni 2012 Noen med Herring Monza som merker at sålen hele tiden detter av eller blir dratt med ut av skoen når du drar ut den barbente foten? Lenke til kommentar
Brap Skrevet 22. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 22. juni 2012 Lol!! Tenkt litt... Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 22. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 22. juni 2012 At jeg skal tenke litt over spørsmålet, eller har du tenkt litt på spørsmålet? Lenke til kommentar
Dockside Skrevet 23. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2012 Det er ofte sålen kommer med ut når du tar av deg sko som du har vært barbeint i. Spesielt vis beina er litt klamme. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 23. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2012 Kjøpte nettopp et par skotrær på Agnar Hagen, min nye favorittskobutikk her i landet. Nå slipper jeg å bestille det på Ebay. Bedre patent enn den forrige, som utvider seg og fyller skoen. Kostet 300 kroner. 1 Lenke til kommentar
Dockside Skrevet 23. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2012 300kr hørtes billig ut. På Rolfsen skal de ha 500kr for et kjipt par fra Hugo Boss. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 23. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2012 Noen med Herring Monza som merker at sålen hele tiden detter av eller blir dratt med ut av skoen når du drar ut den barbente foten? ja, det er normalt. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 23. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2012 (endret) 300kr hørtes billig ut. På Rolfsen skal de ha 500kr for et kjipt par fra Hugo Boss. Har sagt det før, men for de som ikke fikk det med seg, er jeg veldig fornøyd med Bexley sine skotrær. Koster 118 kr stykket eksklusivt frakt og moms/toll. Endret 23. juni 2012 av Rankiz Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 23. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2012 300kr hørtes billig ut. På Rolfsen skal de ha 500kr for et kjipt par fra Hugo Boss. Har sagt det før, men for de som ikke fikk det med seg, er jeg veldig fornøyd med Bexley sine skotrær. Koster 118 kr stykket eksklusivt frakt og moms/toll. Det er akkurat den patenten der jeg omtaler som den forrige. Den fyller ikke skoene godt nok, med mindre du er så heldig at du har akkurat smale nok sko. De der passer dårlig til mokkasiner. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 23. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2012 Hvordan kan de passe dårlig til mokasiner? Mine mokasiner er de smaleste skoene jeg har. Skoene på bildet ditt er jo loafere uansett. Men jeg skjønner ikke hvordan de nye du kjøpte blir så mye bredere enn de forrige du kjøpte? De nye så lavere ut enn de gamle, men med sånn noenlunde samme omkrets over dem - så spennet i skoen burde jo bli omtrent det samme? Burde somlet meg til noen nye skotrær jeg også, etter hvert. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 23. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 23. juni 2012 Litt synd at de mangler messingknotter bak. Ikke at det er kjemepeviktig, men.... 3 Lenke til kommentar
oletangen Skrevet 24. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2012 Blir mest sannsynlig uthengt på grunn av det spørsmålet her, men la det ligge. Er det ulovlig å bruke ankelsokker med docksides? Ankelsokker som går 5 til 10 millimeter over skokanten altså. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 24. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2012 Ja, da kommer politiet!! 5 Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 24. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2012 (endret) Hvordan kan de passe dårlig til mokasiner? Mine mokasiner er de smaleste skoene jeg har. Skoene på bildet ditt er jo loafere uansett. Men jeg skjønner ikke hvordan de nye du kjøpte blir så mye bredere enn de forrige du kjøpte? De nye så lavere ut enn de gamle, men med sånn noenlunde samme omkrets over dem - så spennet i skoen burde jo bli omtrent det samme? Burde somlet meg til noen nye skotrær jeg også, etter hvert. Det er ikke mye å forklare. Jeg sier de fyller dem dårligere, da er det bare å skjønne det. Og lær deg norsk i tillegg. Endret 24. juni 2012 av Ramius Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 24. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2012 (endret) Hvordan kan de passe dårlig til mokasiner? Mine mokasiner er de smaleste skoene jeg har. Skoene på bildet ditt er jo loafere uansett. Men jeg skjønner ikke hvordan de nye du kjøpte blir så mye bredere enn de forrige du kjøpte? De nye så lavere ut enn de gamle, men med sånn noenlunde samme omkrets over dem - så spennet i skoen burde jo bli omtrent det samme? Burde somlet meg til noen nye skotrær jeg også, etter hvert. Det er ikke mye å forklare. Jeg sier de fyller dem dårligere, da er det bare å skjønne det. Og lær deg norsk i tillegg. Beklager for at jeg lurte på hvilken måte de fyller skoene bedre på, så jeg kan ha en grunn til å kjøpe dem kontra et par til 125 kroner. Jeg liker egentlig ikke å kommentere folks språk eller rettskriving på forumet, men når du først begynner å kritisere meg, kan jeg jo svare med å si at du nettopp dret litt på leggen. 1. Det skrives "mokasiner". Ikke "mokkasiner". 2. Mokasiner er hælløse sko. At vi ikke har noe godt norsk ord for en loafer betyr ikke at jeg ikke kan norsk. Endret 24. juni 2012 av Phelge 2 Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 24. juni 2012 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2012 (endret) Hvordan kan de passe dårlig til mokasiner? Mine mokasiner er de smaleste skoene jeg har. Skoene på bildet ditt er jo loafere uansett. Men jeg skjønner ikke hvordan de nye du kjøpte blir så mye bredere enn de forrige du kjøpte? De nye så lavere ut enn de gamle, men med sånn noenlunde samme omkrets over dem - så spennet i skoen burde jo bli omtrent det samme? Burde somlet meg til noen nye skotrær jeg også, etter hvert. Det er ikke mye å forklare. Jeg sier de fyller dem dårligere, da er det bare å skjønne det. Og lær deg norsk i tillegg. Beklager for at jeg lurte på hvilken måte de fyller skoene bedre på, så jeg kan ha en grunn til å kjøpe dem kontra et par til 125 kroner. Jeg liker egentlig ikke å kommentere folks språk eller rettskriving på forumet, men når du først begynner å kritisere meg, kan jeg jo svare med å si at du nettopp dret litt på leggen. 1. Det skrives "mokasiner". Ikke "mokkasiner". 2. Mokasiner er hælløse sko. At vi ikke har noe godt norsk ord for en loafer betyr ikke at jeg ikke kan norsk. At du må slå opp i ordboka, og tror en 100 års gammel beskrivelse av ordet "mokasin" gjelder i dag, beviser at du er dårlig i norsk. Jeg har nevnt det flere ganger, og det er flere her inne som er fullt inneforstått med historien allerede. Det du hevder ikke har noe norskt ord, altså "loffere" - som har vært i bruk i minst 40 år, er en mokasin. Loffere, som stammer fra myntLOFFERE (penny loafers), er en oppfinnelse gjort av Aurland skofabrikk, basert på indianernes mokasiner. Først het disse Aurlandsmokasinen. Nå er de kjent som Aurlandskoen her i Norge. PATENTEN er en mokasin-konstruksjon. Mens FORMEN/FORMATET har flere navn. Deriblant; Penny loafers (engelsk), loffere (norsk), mokasiner, kiltie-tassel osv osv osv. Høyden på hælen har lite å si i dag. Spesielt ettersom skoene mange av dagens unge bruker ikke har hæl. Sånn som de leketøysskoene mange her inne liker, i gummi og plastikk, som fyller denne tråden flere sider bakover. Sydd av barn i Bangladesh, Kina og Vietnam, Mokasinen har høyere hæl enn disse. Men betraktelig lavere enn hel enn høyhælte ridestøvler, som var vanlig å bruke i områdene hvor indianerne bodde. Tenk indianer og cowboyer. Når mokasinen først og fremst har en hel, så er det da riktig å betegne denne som lav. Konstruksjonen som kjennetegner en mokasin, er måten den er sydd sammen på. Med et "lokk" over rista, påsydd såle osv. Her kan ikke jeg alle fagbegrepene, men når du sammenligner disse skoene med for eksempel engelske sko med snøring, så ser du at de er satt sammen på en annen måte. Dette er kjennetegnet mokasin, som du gjerne må kalle for "loffere". Jeg derimot, foretrekker å bruke mer presise navn. I tillegg så bruker vi ordet "mokasin" om de mokasinene som selges i skobutikker. Og de er helt forskjellig fra indianernes mokasiner, som er mye mer primitive. Så når du sier at skoene ser mer ut som loffere enn mokasiner, så er det ulogisk, ettersom begge deler er det samme. Endret 24. juni 2012 av Ramius 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå