Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Var vel ikke et svar, men heller et nytt spm. Jeg syns å ha lest at brogues passer til jeans og plutselig kommer du å sier at det er for formelt. Mulig du har rett, så jeg ble usikker på hva jeg skulle lete etter. Men greit, da finner jeg noen derbys. Funker blått eller bør jeg gå for brun?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier ikke at brogues er for formelt til jeans, jeg sier at oxford brogues er for formelt til jeans. Det eneste brogue betyr er at skoen har noen hull på seg. Det har ingenting med konstruksjonen å gjøre. Det er ikke så forbanna vanskelig. Oxford/lukket snøring = formelt, derby/åpen snøring = uformelt.

Lenke til kommentar

Djfreedo: Brogues har ikke noe å gjøre med begrepet "oxford" eller "derby" å gjøre. Det er snøringen på skoene (lissene). Det er godt forklart på sidene bak her hva toe-cap, oxford, brogues etc. er.

 

Når det kommer til hva du velger å gå i er det (selvsagt) helt opp til deg selv. Fkm er antageligvis en av de som er mest opptatt av formalitetsskalaer o.l., så å høre på han kan være greit for å lære deg hva som er "rett og galt" innen klassisk herremote. Uansett, tilslutt vil det eneste som har noe å si være hva du vil gå i. Jeg går i oxfords når det passer meg, enten det er formelt eller ikke. Jeg gikk i det på 17 mai, og jeg gikk i det på skolen på mandag. Det er sannsynligvis 1 av 1000 som reagerte på at jeg hadde på meg oxfords på skolen, og den ene ville nødvendigvis vært fkm (ikke ta dette personlig).

 

edit. ... sjekka ikke "neste side".

Endret av niko.
Lenke til kommentar
Det er sannsynligvis 1 av 1000 som reagerte på at jeg hadde på meg oxfords på skolen, og den ene ville nødvendigvis vært fkm (ikke ta dette personlig).

 

Nja... Det er nok få som kunne fortalt deg forskjellen på et par oxfords og et par derbys, men jeg tror de fleste ville skjønt hvilken type som er mest formell hvis man satt dem ved siden av hverandre. Det ligger jo i skolenes natur, og det følger samme prinsipp som det meste annet innen klær. Mindre detaljer = mer formelt, enkelt og greit. Det er ikke noe annerledes enn at glatte stoffer er mer formelt enn stoffer med tekstur. En dress i glatt ull er mer formelt enn en tweed-dress. En skjorte i poplin er mer formelt enn en skjorte i oxford.

 

For all del, det er ikke noe farlig å gå med oxfords og jeans, men et par derbys vil rett og slett passe bedre inn i antrekkets natur.

Lenke til kommentar

Hvis du behandler de greit og gir dem noe vedlikehold vil de nok holde en stund. Hvis du i tillegg har flere par å veksle mellom, så har du de nok i årevis. Om du derimot bruker de til alt, alltid og ikke passer på dem, så kan du selvfølgelig ikke forvente at de skal vare noe særlig lenge ...

Lenke til kommentar

Mulig noen blir oppgitt av dette spørsmålet, og det er mulig det har blitt spurt før. Hvordan knyter dere skoene deres? Ja, jeg vet hvordan man knyter sko, men jeg syns det ofte ser bedre ut uten en stor stygg knute forran. F.eks på mine nye Clarks Desert Boots, hvordan skal jeg knyte dem og hvor skal jeg gjøre av knuten?

Lenke til kommentar

Gikk bananas og kjøpte meg to nye skpar i går! Jeg dro til og med på fest med de blå i går, men de viste seg å være alt for små. Og straks ble det blødende blemmer på hælen, hurra!

 

Hva tror dere om å sette på beige eller røde lisser på derby'ene for å få prikken over i-en?

 

 

 

 

p7Y1f.jpg

 

LJwcu.jpg

 

EmqVo.jpg

 

y3WSr.jpg

 

 

 

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...