Gå til innhold

Den massive skotråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ha et trainee opphold hos et advokatfirma nå i mai, og trenger et par nye sko. Det blir nok ganske formell setting hva gjelder kleskode, type svart dress med striper eller helt mørk grå.

Er det da greit med sko av typen under? Noen som har alternativer?

Lo ake Savoy

Church Grafton

Ut i fra det jeg ser fetteren min går med (han er partner i et forretningsadvokatfirma) så vil jeg si meg ganske enig med Herr Brun. Det går mest i navy eller koksgrå dresser, men jeg har aldri sett han bruke noe annet enn sorte sko til dress. Mulig det bare er han som er sær... Uansett om du velger sorte eller brune sko ville jeg uten tvil holdt meg unna derbys (åpen snøring). Det blir for uformelt.

Lenke til kommentar

Yeah, bro.

Vel ja. Et par skinnsko er et godt steg på veien mot å bli en voksen mann.

Jeg syns alt av sånne stoff og gummisko er stygt. Samma hva du kaller det. Converse, Adidas starpenis osv osv. ALT ser likt ut i mine øyne. Og det bare oser av kjemikalier, barnearbeid og dårlig kvalitet.

Forøvrig tror jeg derbys skal gå fint. En del virkelig velkledde advokater jeg kjenner bruker derbys på jobb. Det er vel regnet som "jobbsko" hos en del (hvertfall den graden av formalitet et arbeidsantrekk krever).

Men oxfords er mer anvendelig vil jeg si (fordi du kan bruke det til penere antrekk), og hvertfall ikke feil.

Lenke til kommentar

Wut. Om det passer best med derbys eller oxfords avgjøres av hvor formelt resten av antrekket man har på seg er. Har man på seg navy dress i et glatt stoff, hvit skjorte og rødt slips (som vel kan kalles advokatuniformen) er et par derbys helt upassende.

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at det er mye rart ute å går (no pun intended), hva sko gjelder. Takk for tips, holder meg nok til det som her mest safe. Er ikke akkurat ute etter å flotte meg til, heller mer å gli inn i mengden.

Skal først til Schjødt nå i mai, så følger Wiersholm, Wikborg Rein, og BA-HR.

Lenke til kommentar

Wut. Om det passer best med derbys eller oxfords avgjøres av hvor formelt resten av antrekket man har på seg er. Har man på seg navy dress i et glatt stoff, hvit skjorte og rødt slips (som vel kan kalles advokatuniformen) er et par derbys helt upassende.

Jeg har inntrykk av at de fleste (hvertfall som jeg kjenner/kjenner til i Bergen) går med noe litt mindre formelt enn en plain hvit skjorte. Altså at derbys passer til helheten i antrekket.

Jeg har også inntrykk av at en kun en liten del av den yngre befolkningen faktisk bryr seg om forskjellen på derbys og oxfords. Uansett tror jeg ikke det er den største fallgruven man kan gå i og det viktigste å tenke på (selv om man så klart kan gjøre det "riktig" når man skal kjøpe nye sko uansett).

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at det er mye rart ute å går (no pun intended), hva sko gjelder. Takk for tips, holder meg nok til det som her mest safe. Er ikke akkurat ute etter å flotte meg til, heller mer å gli inn i mengden.

Vi hadde en advokat fra Schjødt som foreleser i børs- og verdipapirrett. Han brukte et snøre som belte og Ecco-sko. Det sier jo noe om at det ikke nødvendigvis er klærne som avgjør.

Jeg har inntrykk av at de fleste (hvertfall som jeg kjenner/kjenner til i Bergen) går med noe litt mindre formelt enn en plain hvit skjorte. Altså at derbys passer til helheten i antrekket.

Jeg har også inntrykk av at en kun en liten del av den yngre befolkningen faktisk bryr seg om forskjellen på derbys og oxfords. Uansett tror jeg ikke det er den største fallgruven man kan gå i og det viktigste å tenke på (selv om man så klart kan gjøre det "riktig" når man skal kjøpe nye sko uansett).

At få tenker på det gjør ikke at det blir mer eller mindre korrekt. Når man vet om det, og oxfords er akkurat like lett tilgjengelig i samme kvalitet og pris som derbys er det bare dumt å ikke gå for det som er mest korrekt.

Og bare for å ha nevnt det er det ikke slik at derbys automatisk passer bare fordi man bytter skjorte. Derbys befinner seg mest i den uformelle delen av skalaen, og oxfords i den mest formelle, dvs at oxfords passer best til de fleste antrekk som inneholder en dress som ikke er av tweed eller et lignende stoff. Det er ikke dermed sagt at der er "feil" å bruke derbys til f.eks. en glatt navy dress, det er bare mindre riktig. Og igjen, hvorfor velge noe som er mindre riktig?

Lenke til kommentar

Vi hadde en advokat fra Schjødt som foreleser i børs- og verdipapirrett. Han brukte et snøre som belte og Ecco-sko. Det sier jo noe om at det ikke nødvendigvis er klærne som avgjør.

Selvfølgelig er det ikke klærne som avgjør. Men som i resonnementet ditt i avsnittet under det siterte, hvorfor velge det som er mindre riktig? Klær gjør inntrykk, og når man er trainee så er det definitivt om å gjøre å gjøre et så godt inntrykk som mulig, så når man vet hva man bør gjøre, rent klesmessig, hvorfor ikke sørge for å få de "billige poengene"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...