Gå til innhold

Den massive skotråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanlig skinn trenger ikke være glass hvis du behandler det riktig... Det er bare å bruke skokrem+sko polish det.

Det er helt korrekt.

Dette kalles satin leather på engelsk:

Som sagt, hvis noen misforstår så mener jeg "vanlig skinn" som dere sier.

2l93a6s.jpg

De skoene jeg har hatt i den type skinn var vært matte fra butikk, og etterhvert blitt blankere etter behandling med den type skokrem.

Man smørrer, lar dem tørke og pollerer med en bomulsdott eller nylonstrømpe.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Du anbefaler impregnieringsspray på alle typer sko, gjør du ikke fkm?

Hva? Nei. Absolutt ikke.

Kiwi skokrem er en fast krem som inneholder voks. Den gir skoene dine ny glans samt renser, tilfører skinnet næring og frisker opp fargen. 50 ml.

Matt er et begrep som blir brukt om alt, ser ikke hvorfor det ikke skal gjelde for sko også. Nubuckvet jeg hva er, og det jeg mener erdet du kaller for "vanlig skinn".

Jeg bryr meg lite om hva XXL, som er en sportsbutikk kaller det. Det du linket til er VOKS. Jeg regner med at du snakker godt nok norsk til at du vet hva en krem er, så hvis du tenker deg godt nok om skjønner du kanskje at det ikke er det du snakker om hvertfall...

Og skinnet som brukes til vanlige sko er aldeles ikke matt. Herregud.

Vanlig skinn trenger ikke være glass hvis du behandler det riktig... Det er bare å bruke skokrem+sko polish det.

Det er helt korrekt.

Dette kalles satin leather på engelsk:

Som sagt, hvis noen misforstår så mener jeg "vanlig skinn" som dere sier.

2l93a6s.jpg

De skoene jeg har hatt i den type skinn var vært matte fra butikk, og etterhvert blitt blankere etter behandling med den type skokrem.

Man smørrer, lar dem tørke og pollerer med en bomulsdott eller nylonstrømpe.

NEI, det heter ikke "satin leather" på engelsk. Hva faen? Vær så snill og slutt. Du snakker jo bare tull. Det du snakker om er bare helt normalt skinn. Det heter "skinn" ffs.

Nå vet jeg ikke hvor du har kjøpt skoene dine, men ut i fra den ekstremt dårlige kunnskapen du har om sko kan det umulig ha vært et sted som selger gode sko, og når du sier at de har vært matte har du enten kjøpt latterlig dårlige sko, eller så vet du rett og slett ikke hva matt betyr.

Et par normale sko ser ut som dette når du kjøper dem. Mener du virkelig at de er matte foreslår jeg at du tar et norskkurs.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kall det for voks om du vil, det er opp til deg. Poenget mitt er at det er et bra alternativ til skinn.

Og hvis du mener at det er jeg som har ekstremt dårlige kunnskaper om sko, når du selv har kommet med akkurat samme rådene utenom den bimbo-korrigeringen av ord så bør du tenke deg litt om igjen :)

Jeg svarer vedkommende igjen:

- Bommulsdotter eller nylon for lakk

- Skokrem/voks og bumul/nylon for "vanlig skinn"

- Impregneringsspray for nubuck og semsket skinn.

Som sagt, mote og bimbo/bitchy er det tydelig et sammenheng mellom. Og det er skammelig..

Og fkm.. Les:

http://no.wikipedia.org/wiki/Impregnering

Hvis du fortsatt mener at imregnering og vannavstøtende midler ikke er det samme, så orker jeg faktisk ikke å diskutere det mer :)

Jeg har kommet med mine kilder under hele tråden, mens du har stått for ditt og prøvd å korrigere begrunnede svar. Når man er så barnslig, så er ikke jeg med i diskusjonen lengre.

Lenke til kommentar

Wow. Du er helt seriøst den dårligste brukeren jeg noen gang har opplevd. Du lyver og finner på ting når det passer deg, for så å hoppe pent over det når du skjønner at du tar feil, i tillegg til at du er rimelig kunnskapsløs om alt som heter klær og sko. Jeg tror ikke jeg har lest et enste innlegg du har skrevet som ikke har inneholdt noe idiotisk.

Og jeg må le litt av at du poster en link til wikipedia som faktisk støtter det jeg sier. Det står: "Impregnering er en behandlingsprosess for å gjøre ulike materialer (for eksempel trevirke og tekstiler) motstandsdyktige mot vann og fuktighet."

Skinn blir ikke motstandsdyktig mot vann og fuktighet hvis du bruker voks på dem. De blir marginalt mer vannavstøtende enn hvis du ikke gjør det, og that's it. Selv om du bruker skopuss på skoene dine trekker vannet inn i skinnet det sekundet det er snakk om mer enn en dråpe eller to. Det er ikke å være "motstandsdyktig".

Og kilder? På hva da? Du har kommet med et bilde du har kalt "satin leather". Lol. Vennligst prøv å google "satin leather", og se hvor mange relevante treff du får. Hint: Det er ikke mange.

Uansett, din kunnskapsløshet og din totale mangel på å skjønne at du tar feil irriterer meg såpass mye at du fra dette sekund er på min ignorerliste. Jeg klarer rett og slett ikke forholde meg til en person som tar feil i 75 % av det han sier.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Du har helt rett :thumbs: Hver gang jeg møter fkm tenker jeg; fy faen for en bimbo, lizzm.

Men herregud a' han var jo heeeeelt flat før silikonen lizzåmm! Må være lov å ta litt silikon uten å bli kalt bimbo daaaaah. Alt under D-cup er jo kjiiiipt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett, din kunnskapsløshet og din totale mangel på å skjønne at du tar feil irriterer meg såpass mye at du fra dette sekund er på min ignorerliste.

Det å faktisk ta feil, det kan jeg innse og la det gå som en lekse til neste gang. Men når enkelte pirker på hver enkel liten ting man sier sdom ordet "matt" i innlegg der resten (99%) er rett, så må du skjønne hvor irriterende det er. Og innlegg som "wow, du kan jo ikke en dritt om klær" er heller ikke en måte å snakke til andre på.

Det er ingenn tvil om at du kan mye mer om klær enn meg, jeg har lest mye her på forumet og tatt tips både fra deg og andre. Men å irritere andre kan du også. Du er sikkert en grei person for dem som er vant til å ha deg, eller kjenner deg irl. Men generelt sett, så ser jeg stadig andre som blir irritert på deg, og det ligger kanskje noe i det.

Anyways, ser at folk blir irritert, så jeg gir meg med argumenter og lar det være.

Endret av baBuShKa
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det samme skjedde med meg da jeg prøvde i går. Si fra hva de svarer chrizzy.

Dere må ringe JAB.

Edit:

Nå har jeg lest en god del timer om behandling av skinn, så å gå opp mot en kar som kaller voks for krem (som er to HELT forskjellige ting) er null problem. Ingen her klikker fordi du har 1% feil i innleggene dine, det er mer fordi du har 99% feil. Det eneste riktige du har skrevet hittil er det å impregnere semsket skinn, som det forsåvidt også er forskjellige meninger om. Hadde det ikke vært for at jeg sitter på iPhonen, hadde jeg nok skrevet et langt innlegg om alt du har skrevet feil, men nå har jeg dessverre ikke en time til rådighet, så får ta det en annen gang. :)

Btw, de fleste blir irriterte når noen påstår å ha rett, men har 100% feil.

Endret av Christian B
Lenke til kommentar

Da er mine Loake Litchfield i hus, men hva bør jeg gjøre for å klargjøre de for det norske været?

Fikk også med en boks skopuss (mid brown).

Bruk lærbalsam på dem. Helst Saphir Renovateur. Det finnes også versjoner av det samme i norske skoforretninger (effekt, heter vel en av dem). De er ikke like bra, men vil være bedre enn ingenting. Den medfølgende skopussen ville jeg ikke brukt. Pass på å bruke skotrær etter bruk av skoene, og vær nøye med å tørke av salt som kommer på skoene med en fille dyppet i en blanding av eddik og vann så fort som mulig. Det er også en god ide å børste av skoene med en skobørste etter hver gang du bruker dem.

Endret av fkm
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...