Gå til innhold

Den massive skotråden

Anbefalte innlegg

Så lenge du kjøper en krem som er lysere enn fargen på skoene vil ikke fargen endres. Fargen vil uansett ikke endres drastisk med mindre du kjøper en krem i en farge som er veldig forskjellig fra skofargen.

La oss si jeg har en en skokrem og en sko polish i eksakt samme farge, hva er så forskjellen med disse? Skokremen trekker jo inn i skoen og farger den, men hvis fargen er lik, ser jeg ingen grunn til å bruke skokrem kontra sko polish. Bruker man da skokrem innimellom for eks å friske opp fargen på skoen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du kjøper en krem som er lysere enn fargen på skoene vil ikke fargen endres. Fargen vil uansett ikke endres drastisk med mindre du kjøper en krem i en farge som er veldig forskjellig fra skofargen.

La oss si jeg har en en skokrem og en sko polish i eksakt samme farge, hva er så forskjellen med disse? Skokremen trekker jo inn i skoen og farger den, men hvis fargen er lik, ser jeg ingen grunn til å bruke skokrem kontra sko polish. Bruker man da skokrem innimellom for eks å friske opp fargen på skoen?

Forskjellen på krem og voks er at voks størkner, og dermed får et blankere utseende. Det negative med det er at voksen kan sprekke opp der skoen bøyer seg når man går, så det er lurt å bare bruke polish på tå og hæl på skoene.

Skokrem brukes også til å polere skoene, men den størkner ikke, så den blir ikke like blank. Den har også tilleggsfordelen at den trekker inn i skinnet (fargen trekker ikke inn i skinnet, bare for å ha sagt det) så det holder seg mykt.

Begge deler brukes til å polere sko, det er bare forskjell på hvordan de gjør det og hva resultatet blir. Personlig bruker jeg stort sett bare krem, fordi jeg syns skoene blir blanke nok av det. På de skoene jeg vil ha ekstra blanke bruker jeg voks på tå og hæl, og krem på resten av skoen. I tillegg bruker jeg selvfølgelig conditioner, som man alltid burde bruke før man bruker både voks og/eller krem.

Edit: Men bare for å nevne det så er det som regel mye mer farge i en krem enn det er i en voks, så hvis du bruker krem burde du være nøye på at du bruker en farge som enten er lik, eller en som er lysere.

Endret av fkm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjellen på krem og voks er at voks størkner, og dermed får et blankere utseende. Det negative med det er at voksen kan sprekke opp der skoen bøyer seg når man går, så det er lurt å bare bruke polish på tå og hæl på skoene.

Skokrem brukes også til å polere skoene, men den størkner ikke, så den blir ikke like blank. Den har også tilleggsfordelen at den trekker inn i skinnet (fargen trekker ikke inn i skinnet, bare for å ha sagt det) så det holder seg mykt.

Begge deler brukes til å polere sko, det er bare forskjell på hvordan de gjør det og hva resultatet blir. Personlig bruker jeg stort sett bare krem, fordi jeg syns skoene blir blanke nok av det. På de skoene jeg vil ha ekstra blanke bruker jeg voks på tå og hæl, og krem på resten av skoen. I tillegg bruker jeg selvfølgelig conditioner, som man alltid burde bruke før man bruker både voks og/eller krem.

Edit: Men bare for å nevne det så er det som regel mye mer farge i en krem enn det er i en voks, så hvis du bruker krem burde du være nøye på at du bruker en farge som enten er lik, eller en som er lysere.

Prøver å finne en grei conditoner på ebay, etter reasearch fant jeg ut av Lexol , Allen Edmonds og Saphir Renovatour er det folk anbefaler, men vanskelig å få finne, lurer blandt annet på om dette er en condtioner? Står at den både blir mykere, men stusset på at den impregnerer, for da vil ikke det du tar opp etterpå trekke inn.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg trenger renovator spray til semska skinn, men ingen frakter spraybokser fra utlandet! A Fine Pair of Shoes har renovator til semska skinn, som ikke er i sprayboks, men jeg skulle gjerne hatt en med mørkebrun farge og beige, for å friske opp noen semska sko jeg har...

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Det var ikke galt.

Av nysgjerrighet hva ble totalsummen for Loake Buckingham? Du kjøpte de vel hos Herring regner jeg med?

Kjøpte fra Herring, naturligvis. :p Har ikke regnet på det, men skoene kostet £150 (etter VAT er trekt ifra) pluss £15 i frakt. Herring satte ned verdien på pakken til £86.25, så da er det jo bare å regne på det. Også er det jo det hersens gebyret til UPS da. Uansett var skoene verdt hver krone i mine øyne. Liker formen på de, finishen er flott og fargen er dyp og rik. I tillegg sitter de utrolig godt, noe som egentlig var det viktigste. Takk til Brandos som tilbyr gratis frakt og retur, slik at jeg kunne prøve de før jeg kjøpte de hos Herring, i riktig farge (de hadde kun sort)! :ph34r:

Problemet er at jeg trenger renovator spray til semska skinn, men ingen frakter spraybokser fra utlandet! A Fine Pair of Shoes har renovator til semska skinn, men jeg skulle gjerne hatt en med mørkebrun farge og beige, for å friske opp noen semska sko jeg har...

Kjøp en i Norge fra et annet merke. Fungerer helt fint. Gjorde det (har den ikke her, så husker ikke produsent) og resultatet ble bra, og fargen sitter godt. Boston, eller hva produsenten heter, kan det vel kanskje hende det var.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Var det noen her inne som endte opp med å kjøpe Shakespeare II fra Herring? Kom på det da jeg så C&J-monksene..

Jeg kjøpte de i brunt.

Happy med dem eller? Vurderer å kjøpe dem om de kommer inn i størrelsen min en eller annen gang i løpet av de neste månedene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...