gnav Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Jeg har noen spørsmål angående vedlikehold av skinnsko. 1. Er det noen hensikt å smøre sålen? 2. Det er kommet mørke flekker på begge de brune skinnskoa mine. De er stort sett på sidene av skoene og rett oppforbi sålen. Hva er dette for noe og hvordan fjerne det? 3. Krever skinnsko noe videre regelmessig vedlikehold utenom smøring? Lenke til kommentar
gnav Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Påføre skokrem på skinnet. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Du kan sikkert smøre på bivoks eller noe på sålen hvis skoene skal stå ubrukte en stund for å forhindre at de tørker. Men det slites bort med en gang du bruker skoene, så det hjelper ikke hvis du bruker skoene ofte. Endret 19. september 2011 av -drugiS- Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hva syntes dere om Carmina double monks på Simpson-lesten? Ser jo at lesten er meget godt likt på SF, men jeg synes disse ser nesten litt firkantet ut... Og er det noen som ser forskjell på disse og disse? Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Jeg har noen spørsmål angående vedlikehold av skinnsko. 1. Er det noen hensikt å smøre sålen? 2. Det er kommet mørke flekker på begge de brune skinnskoa mine. De er stort sett på sidene av skoene og rett oppforbi sålen. Hva er dette for noe og hvordan fjerne det? 3. Krever skinnsko noe videre regelmessig vedlikehold utenom smøring? Bruk skotrær når du ikke bruker dem. La skinnsålen bli tørr før du bruker dem neste gang. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hva syntes dere om Carmina double monks på Simpson-lesten? Ser jo at lesten er meget godt likt på SF, men jeg synes disse ser nesten litt firkantet ut... Synes de var kjempefine. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Jeg har noen spørsmål angående vedlikehold av skinnsko. 1. Er det noen hensikt å smøre sålen? 2. Det er kommet mørke flekker på begge de brune skinnskoa mine. De er stort sett på sidene av skoene og rett oppforbi sålen. Hva er dette for noe og hvordan fjerne det? 3. Krever skinnsko noe videre regelmessig vedlikehold utenom smøring? 1. Føler det er en del forskjellige meninger her, men som nevnt er jo bivoks noe som kan påføres. Det vil, som -drugiS- nevner, slites av, men trikset er å bruke varme (hint: hårføner), som gjør at bivoksen trekker inn i skinnet. Husk dog at biboks gjær lær stivere, særlig dersom varme påføres og bivoksen får trekke godt inn i læret. Sliter du med stivt lær er det uansett bare å bruke neatsfoot olje (og du vil garantert ikke vite hva det er lagd av). Er du dog redd for slitasje er det jo bare å sette på metalltapper (i mangel på et bedre ord) foran og bak ettersom det hjelper på "stresspunktene". 2. Ubehandlet skinn vil ta merke av vann, og det er ikke noe du får vekk. Derfor er det viktig å behandle dem godt, men som regel pleier de jo å være ferdig behandlet fra fabrikk. Mye av det billige skrapet man får tak av skoprodukter på Kiwi tetter porene og gjør at læret ikke puster og i noen tilfeller at det tørker ut, så ikke kjøp det første og billigste du finner på Kiwi. Vil du ha noe som er vannavstøtende som forhindrer slike merker og ikke tetter porene kan jeg anbefale Fiebings Resolene. Bruker det på det meste jeg lager av lær, og den er meget god. 3. Saphir Renovateur Cleaner and Conditioner anbefales stadig. Har begynt å bruke den selv og er kjempefornøyd, sett bort i fra den funky lukten... Hva syntes dere om Carmina double monks på Simpson-lesten? Ser jo at lesten er meget godt likt på SF, men jeg synes disse ser nesten litt firkantet ut... Og er det noen som ser forskjell på disse og disse? Har siklet på de lenge, så det er jo åpenbart hva jeg synes om Carminaene. Grunnen til at de ser firkantet ut er jo fordi de har chisel toe (meiseltåboks? ). Jeg personlig liker det dersom de ikke er for aggressive, og på Carminaene liker jeg det meget godt. Endret 19. september 2011 av lokeland Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Jeg har ett par svarte sko, hatt de i 1 år nå. Ganske gode å gå i. 9/10 1 Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Jeg har ett par svarte sko, hatt de i 1 år nå. Ganske gode å gå i. 9/10 Gratulerer, bra for deg! Når det gjelder Carminaene, så liker jeg doble monks bedre når de er litt mer aggressive i lesten. Skjønt, de er jo ikke akkurat stygge.. Lenke til kommentar
gnav Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Jeg har noen spørsmål angående vedlikehold av skinnsko. 1. Er det noen hensikt å smøre sålen? 2. Det er kommet mørke flekker på begge de brune skinnskoa mine. De er stort sett på sidene av skoene og rett oppforbi sålen. Hva er dette for noe og hvordan fjerne det? 3. Krever skinnsko noe videre regelmessig vedlikehold utenom smøring? 1. Føler det er en del forskjellige meninger her, men som nevnt er jo bivoks noe som kan påføres. Det vil, som -drugiS- nevner, slites av, men trikset er å bruke varme (hint: hårføner), som gjør at bivoksen trekker inn i skinnet. Husk dog at biboks gjær lær stivere, særlig dersom varme påføres og bivoksen får trekke godt inn i læret. Sliter du med stivt lær er det uansett bare å bruke neatsfoot olje (og du vil garantert ikke vite hva det er lagd av). Er du dog redd for slitasje er det jo bare å sette på metalltapper (i mangel på et bedre ord) foran og bak ettersom det hjelper på "stresspunktene". 2. Ubehandlet skinn vil ta merke av vann, og det er ikke noe du får vekk. Derfor er det viktig å behandle dem godt, men som regel pleier de jo å være ferdig behandlet fra fabrikk. Mye av det billige skrapet man får tak av skoprodukter på Kiwi tetter porene og gjør at læret ikke puster og i noen tilfeller at det tørker ut, så ikke kjøp det første og billigste du finner på Kiwi. Vil du ha noe som er vannavstøtende som forhindrer slike merker og ikke tetter porene kan jeg anbefale Fiebings Resolene. Bruker det på det meste jeg lager av lær, og den er meget god. 3. Saphir Renovateur Cleaner and Conditioner anbefales stadig. Har begynt å bruke den selv og er kjempefornøyd, sett bort i fra den funky lukten... Hva syntes dere om Carmina double monks på Simpson-lesten? Ser jo at lesten er meget godt likt på SF, men jeg synes disse ser nesten litt firkantet ut... Og er det noen som ser forskjell på disse og disse? Har siklet på de lenge, så det er jo åpenbart hva jeg synes om Carminaene. Grunnen til at de ser firkantet ut er jo fordi de har chisel toe (meiseltåboks? ). Jeg personlig liker det dersom de ikke er for aggressive, og på Carminaene liker jeg det meget godt. Takk for informativt svar. Lenke til kommentar
baaabra Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Tenkte å bestille ett par Coltham da jeg skal til Manchester til uken, men ser nå at de er tomme for str min. Tips på hvilke jeg burde bestille istedet? Coltham er ikke inne før desember, det blir for lenge og vente. Hvordan er forresten str på Coltham dere som har dem? Bruker normalt 45, men ser de har 44,5. Tenkte å få sendt de til hotellet så det blir jo ikke dyrt uansett med retur.. Edit: Har Goodwood i 45 og de er litt romslige, så om Coltham er som dem burde det kanskje gå. Endret 19. september 2011 av baaabra Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Kommer litt ann på hva slags sokker du skal ha i dem..Jeg bruker 43 i vanlige sko, og har 43 på Coltham'ene mine for å få plass til tykkere sokker, mens jeg stort sett har 42,5 på resten av skoene mine fra Herring. Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Jeg vet at dette har blitt spurt om ca. 50 ganger tidligere, men var det slik at frakten fra herringshoes ligger på ca. 5-7 dager? Trenger nemlig et par sko til 30. september. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Dersom du ikke bor på vidda i Karasjok tror jeg nok sjansen er meget stor for at du får pakken før den tid, dersom ikke noe uforutsett skulle dukke opp. For min del har det vel variert med alt fra 2-3 dager til 5 dager, men aldri mer enn det. Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 For meg ligger det på 1 - 2 dager fra sendt. Er nok litt avhengig av hvor du bor og hvor mange par du bestiller.. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Jeg bor i Asker og det burde jo ikke ta lang tid, men kan godt hende jeg har vært særlig uheldig med mine bestillinger. Endret 20. september 2011 av lokeland Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Kva sko bør eg eigentleg skaffe meg til vinteren(/haust)? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Chelsea boots, chukkas/desert boots, røffere boots med f.eks. brouge-detaljer osv. Og apropos chukkas: Endret 22. september 2011 av lokeland 3 Lenke til kommentar
Atald Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Likte de, selv om det unektelig var uvant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå