Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den massive skotråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ørkensko heter det.

Det heter også dessert boots. Språkrådet kommer ofte med norske avløsningsord for engelske ord, blant dem tangentfjøl (keyboard), trangbukse (thights) og platerytter (DJ), men det gjør ikke det engelske ordet noe mindre riktig av den grunn. Greit, det finnes en norsk oversettelse av et ord, men jeg ser ikke problemet med å benytte seg av det engelske ordet. Kverulanter som kommer med "det heter faktisk blabla" er utrolig irriterende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker 44 i sko (med tykke sokker).

Hvis jeg planlegger å gå barbeint eller med svært tynne sokker, burde jeg gå ned til 43 i Herring Verona?

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?selectedColourID=2581&brandID=6&catID=124&shoeID=4874&selectedSizeID=0&selectedFitID=0

Og er fargen "Navy Suede" så mørk som på bildene?

Endret av dePierre
Lenke til kommentar

Ørkensko heter det.

Det heter også dessert boots. Språkrådet kommer ofte med norske avløsningsord for engelske ord, blant dem tangentfjøl (keyboard), trangbukse (thights) og platerytter (DJ), men det gjør ikke det engelske ordet noe mindre riktig av den grunn. Greit, det finnes en norsk oversettelse av et ord, men jeg ser ikke problemet med å benytte seg av det engelske ordet. Kverulanter som kommer med "det heter faktisk blabla" er utrolig irriterende.

Nå er ikke ørkensko et nytt norsk ord, det har hett ørkensko siden lenge før du ble født.

Enig. Noen av de norske oversettelsene er gode og brukbare, mens bla tagentfjøl og ørkensko høres dumt ut i mine (og de fleste andres) ører.

At du ikke har hørt om det før sier vel mer om språkkunnskapene dine enn hva som "høres dumt ut".

Ørkensko heter det.

Da heter det vel også chelsea-støvler og munke stropp-sko da?

Ikke som jeg vet, nei. Du sier kanskje suit og tie også du da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...