Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann, har nå jobbet med denne siden for en bedrift: www.gba.as

siden er enda ikke helt ferdig og vil si at den er mellom beta og alpha.

den er laget i flash 8 og jeg bruker scener for hver eneste side.

det jeg skal frem til er:

for at kunden skal kunne oppdatere siden selv på en enkel måte har jeg lyst til å bruke .txt dokumenter som dem kan forandre på selv.

det er jo ganske leit om dem må kjøpe seg macromedia flash selv for og kunne oppdatere siden. da kan dem like gjerne bare blåse i den siden og heller skaffe seg noen som virkelig kan dette.

(er 16 år så ikke klag eller no plz...)

er det noen der ute som venligst kan forklare meg hvordan jeg skal gå fram så tekstboksene kan oppdateres med .txt istedenfor inne i selve programmet.!

takk på forhånd

(linker også til en annen tråd jeg lagde på catchgamer.no --> catchgamer.no )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, en ting du kan gjøre, er å lage en dynamic text box hvor du for eksempel legger variabelen "about" (uten "" selvfølgelig). Så lagger du en .txt fil som begynner med "about=Og Her kommer teksten om bedriften", hvor alt man må gjøre for å oppdatere siden "About" er å gå inn i .txt fila og forandre hva man vil, utenom "about=" selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke særlig peiling på flash, så jeg kan ikke hjelpe deg med den biten.

Men den siden der er relativ enkel, og kunne (og bør) derfor lages i plain (X)HTML sammen med CSS. Jeg har ingen ting i mot flash, men på en slik "simpel" (ikke simpel som i dårlig, men få effekter) side som HTML utmerket kan klare er HTML det riktige valget.

Men nå kan det jo hende du vil lære det uansett, og ikke bare for denne siden skyld. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke særlig peiling på flash, så jeg kan ikke hjelpe deg med den biten.

Men den siden der er relativ enkel, og kunne (og bør) derfor lages i plain (X)HTML sammen med CSS. Jeg har ingen ting i mot flash, men på en slik "simpel" (ikke simpel som i dårlig, men få effekter) side som HTML utmerket kan klare er HTML det riktige valget.

Men nå kan det jo hende du vil lære det uansett, og ikke bare for denne siden skyld. ;)

8205957[/snapback]

hehe sant det du sier der, bedre i html. personlig liker jeg html bedre men nå som det er snakk om flash 9 blir jo enda flere muligheter åpne, til og med muligheter html ikke kan (når det gjelder webside)

så ja, dette er for læring og bli bedre kjent med det å lage websider. ting som jeg ikke er helt forstått med i html klarer jeg faktisk i flash, så sånn sett er det jo litt morsomt med flash og. nevner feks: det og flytte ting rundt på siden hvor man vil.

Lenke til kommentar
Vel, en ting du kan gjøre, er å lage en dynamic text box hvor du for eksempel legger variabelen "about" (uten "" selvfølgelig). Så lagger du en .txt fil som begynner med "about=Og Her kommer teksten om bedriften", hvor alt man må gjøre for å oppdatere siden "About" er å gå inn i .txt fila og forandre hva man vil, utenom "about=" selvfølgelig.

8205747[/snapback]

har ikke helt fått det til enda. det jeg gjorde: laget en dynamisk tekstboks og satte instance name til: about. jeg lagret den og så kjørte jeg ctrl+enter.

i den samme mappen laget jeg en txt dokument ved navn: about og inne i txt skrev jeg:

about=global bodyguard academy

selvsagt håper jeg at dette fungerer utenå måtte legge det inn på servern for så å se på det via en internet browser!

BTW: det jeg gjorde fungerte ikke... noe galt jeg gjorde?

EDIT: beklager leste feil trodde det sto instance istedenfor variabel. det funker fortsatt ikke... noe innstillinger jeg har gjort feil?

Endret av starm1st
Lenke til kommentar

Ehm.. ja.. min feil

Jeg glemte å si deg at på starten av hovedsida eller den sida .txt fila skal være i, må du lage en ny layer hvor du legger dette i:

loadVariables("about.txt", "");

Håper det funker nå.

Lenke til kommentar
Ehm.. ja.. min feil

Jeg glemte å si deg at på starten av hovedsida eller den sida .txt fila skal være i, må du lage en ny layer hvor du legger dette i:

loadVariables("about.txt", "");

Håper det funker nå.

8207031[/snapback]

og det skal ikke være noe koder for tekstboksen?

(får det fortsatt ikke til...)

EDIT: ups... bare glem det med koder for tekstboksen... skal prøve ut noe får si hvordan det gikk senere!

EDIT: 2 sek senere gikk det :) tusen takk for hjelpen ernie ;)

Endret av starm1st
Lenke til kommentar

Jeg får ikke til, jeg =/

Har en fil kalt about.txt nå, og i action (der ingenting er valgt hvis dere skjønner), står det nå loadVariables("about.txt", ""); og i about.txt står det about=Og Her kommer teksten om bedriften

Tekstboksen...er det bare å velge den store A'en? Altså trykke på den, lage et felt og så kalle den "about" (uten quotes) for så å ha den "Dynamic Text", eller må den være "Static"?

Edit: ble det veldig dårlig forklart?

Endret av Andy-Pandy
Lenke til kommentar

Layer 1 har du en Blank Keyframe med action: loadVariables("about.txt", "");

Layer 2 har du en DYNAMIC textbox med variabelen (Var, IKKE INSTANCE NAME) about.

Så har du samme sted som .swf filen en .txt fil med navnet about.txt, og inne i den står det: about=Ting og Tang

Lenke til kommentar

vel det er bare å prøve seg frem som jeg gjorde altså... jeg fikk det ikke til i første omgang men så laget jeg en ny .fla fil også prøvde jeg på den, det funket flott! så nå fungerer det på siden til gba.as og!

anbefaler deg og prøve det med å lage en ny fla fil altså...

Endret av starm1st
Lenke til kommentar

ok kan si hva jeg har gjort da

1) på layer 1 laget jeg en dynamic textbox.

2) properties valgte jeg:

- bytta om singel line til multiline

- var: hovedsiden

3) så laget jeg et nytt layer og trykket på den. derreter uten å gjøre noe med stage trykket jeg F9 som får deg til action script.

4) legg inn scriptet i punkt nr 5

5) loadVariables("hovedsiden.txt", "");

stop();

6) "lagre som" i en ny mappe på skrivebordet eller noe sånt.

7) gå inn i mappen og lag en ny .txt kall den "hovedsiden"

8) gå inn i .txt og skriv nr9

9) hovedsiden=hallo alle barn fra universet jeg er nissen og kommer for å samle dere i en sekk og sende dere til planeten pluto

9b) velg fil --> lagre som --> bytt fra ANSI til UTF-8

10) eller noe sånt. lagre på nytt og trykk CTRL+enter :p håper det funker...

EDIT: 9b)

Endret av starm1st
Lenke til kommentar

Ja, jeg får óg det =/

Kanskje vi må lagre .txt fila i et annet tegnsett? Vet man kan velge mellom UTF-8, og ASCI (i hvert fall noe sånt noe hehe - husker ikke helt), og noe annet...

Ja, ja,...ikke nevn at ASCI er feil, for jeg husker bare UTF-8 ;)

Endret av Anders-Moen
Lenke til kommentar

hmm, jeg tror jeg skal prøve og bruke html koding i .txt fila, kanskje det hjelper (lyspære)

EDIT: næææ funka ikke

EDIT til andersmoen: hehe nei sant at jeg ikke trenger å dobbeltposte, beklager!!

Endret av starm1st
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...