Danny92 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Som emne sier så prøver jeg og finne ut om det går ann og hente ut info fra en php fil når man trykker på en link. F.eks når man trykker på en link i menyen så skal den hente info fra en php fil til et bestemt sted i designe. Finnes noe slikt ?? Hadde vær takknemelig for et sånt script Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) funker fint det du... ta en titt på $_GET-variabelen.. med en URL tilsvarende "index.php?meny=4" vil $_GET-keyen "meny" ha verdien "4". og med det kan du evt. bruke switch(): switch($_GET){ case '4': include "meny_4.php"; break; case '5': include "meny_5.php"; break; } hvis man da altså har ?meny=4, vil meny_4.php inkluderes/hentes info ifra inn til det stedet du plasserer switch()-en. er URL-en ?meny=5, vil det samme skje, bare at denne gangen vil filen "meny_5.php" inkluderes istedenfor meny_4.php.. håper du skjønte noe av dette Endret 21. mars 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Kan du ikke bruke include()? Eller skal du ha bare deler av en fil? Da kan du vel sette inn et anker som du refererer til. [edit] Ok, man skal ikke åpne for svar, gå på toalettet, komme tilbake å skrive post ser det ut til Nuvel, mariyo har nok den beste løsningen her. Glemte av switch() i farten.. [/edit] Endret 21. mars 2007 av Bikeridr Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Vis du skal ha en bestemt linje av en fil blir det vel f.eks: <?php if(!$phpfil = fopen("phpfil.php","r") { die("Kunne ikke åpne fil..."); } for($i = 1; $i <= 5; $i++;) { $linje = fgets($phpfil); } echo $linje; ?> Dette vil hente ut linje 5 av phpfil.php, lagre den i en variabel ($linje) og vise den... Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) funker fint det du... ta en titt på $_GET-variabelen.. med en URL tilsvarende "index.php?meny=4" vil $_GET-keyen "meny" ha verdien "4". og med det kan du evt. bruke switch(): switch($_GET){ case '4': include "meny_4.php"; break; case '5': include "meny_5.php"; break; } hvis man da altså har ?meny=4, vil meny_4.php inkluderes/hentes info ifra inn til det stedet du plasserer switch()-en. er URL-en ?meny=5, vil det samme skje, bare at denne gangen vil filen "meny_5.php" inkluderes istedenfor meny_4.php.. håper du skjønte noe av dette 8205685[/snapback] Jeg lagde en fil som heter test.php lagde dette: test.php: <a href="?meny=meny_1">test1</a> <?php switch($_GET){ case '1': include "meny_1.php"; break; } ?> meny_1.php: TEST Men når jeg trykket på linken kom ingen ting opp ?? Jeg har vel gjort det feil tenker jeg, eller ?? Endret 21. mars 2007 av dannyboy_1992_ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) bytt dette: <a href="?meny=meny_1">test1</a> ut med dette: <a href="?meny=1">test1</a> så skal det virke.. hvis den linken du hadde laget skulle ha virket, måtte du ha byttet dette: case '1': ut med dette: case 'meny_1': det ble litt mye "bytt med dette" nå, men håper du forstå.. bytt kun en av delene! edit: kom på en ting nå! du må OGSÅ bytte dette: switch($_GET){ UT MED DETTE: switch($_GET["meny"]){ ... hadde glemt meg litt =/ Endret 21. mars 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Edit: Sorry, postet på likt med mariyo Endret 21. mars 2007 av mhbakke Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 det har nok ikke så mye å si, hvis du sjekker edit-en min i min forrige post Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Så for å summere det opp: PHP <?php echo "<a href="?meny=1">test1</a>"; switch( $_GET['meny'] ) { case 1: include "meny_1.php"; break; } ?> Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Det funker ikke enda, er det kanskje forde jeg bruker wamp ?? Vis jeg legger det ut på weben kanskje det funker da eller skal det funke med localhost også ? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Det funker ikke enda, er det kanskje forde jeg bruker wamp ?? Vis jeg legger det ut på weben kanskje det funker da eller skal det funke med localhost også ? 8206211[/snapback] Har du PHP installert/aktivert? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 skal funke like bra på begge, men bruk "sammendragskoden" til Runar, da skal det virke Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Så for å summere det opp: PHP <?php echo "<a href="?meny=1">test1</a>"; switch( $_GET['meny'] ) { case 1: include "meny_1.php"; break; } ?> 8206209[/snapback] Å nå funka det tussen takk Sorry dobbel post.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Så for å summere det opp: PHP <?php echo "<a href="?meny=1">test1</a>"; switch( $_GET['meny'] ) { case 1: include "meny_1.php"; break; } ?> 8206209[/snapback] Å nå funka det tussen takk Sorry dobbel post.. 8206231[/snapback] unnskyld OT, men hvorfor i h****** ble "-ene slasha i quotinga hans? det skal jo ikke skje bug i forum? :O Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) De ble det da han siterte innlegget mitt. Som du sikkert ser, er alt normalt i innlegget hvor jeg postet koden. Edit: Det er nok ikke en ukjent feil, men plagsomt er det. Rapporter det til en administrator Endret 21. mars 2007 av Runar Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) switch($_GET){ case '4': include "meny_4.php"; break; case '5': include "meny_5.php"; break; } Hvis du skal bruke det, bør du bruke det her i stedet for: <?php $page = $_GET['page']; if (empty($page)) { echo 'Hovedsiden'; echo '</body> </html>'; die(''); } case '1': include 'meny1.php'; break; // ?page=1 case '2': include 'meny2.php'; break; // ?page=2 case '3': include 'meny3.php'; break; // ?page=3 default: echo '404 Error page'; break; // hvis siden ikke er med som "case" ?> Endret 21. mars 2007 av Andy-Pandy Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg fjernet linken i scriptet så funket det Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) switch($_GET){ case '4': include "meny_4.php"; break; case '5': include "meny_5.php"; break; } Hvis du skal bruke det, bør du bruke det her i stedet for: <?php $page = $_GET['page']; if (empty($page)) { echo 'Hovedsiden'; echo '</body> </html>'; die(''); } case '1': include 'meny1.php'; break; // ?page=1 case '2': include 'meny2.php'; break; // ?page=2 case '3': include 'meny3.php'; break; // ?page=3 default: echo '404 Error page'; break; // hvis siden ikke er med som "case" ?> 8206314[/snapback] ble ikke dette litt feil da? du glemte jo å legge til switch() også.. bare case-ene =/ da kan man like godt bruke denne: switch($_GET){ case '4': include "meny_4.php"; break; case '5': include "meny_5.php"; break; default: echo "Hovedsiden:<br>"; if(!empty($_GET["meny"])) echo "Siden du leter etter finnes ikke!"; break; } Endret 21. mars 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Oi sann..var noe jeg trodde jeg glemte, hehe. Ny kode: <?php $page = $_GET['page']; if (empty($page)) { echo 'Hovedsiden'; echo '</body> </html>'; die(''); } switch($page) { case '1': include 'meny1.php'; break; // ?page=1 case '2': include 'meny2.php'; break; // ?page=2 case '3': include 'meny3.php'; break; // ?page=3 default: echo '404 Error page'; break; // hvis siden ikke er med som "case" } ?> Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Gjør ikke if( empty( $page ) ) og default: det samme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå