V?rbris Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Ti av totalt 150 prester i Oslo bispedømme er åpent homofile, og ytterligere ti er homofile i skjul, ifølge Åpen Kirkegruppe. Blant kirkens øvrige ansatte er andelen homofile høyere enn blant prester. Hva er årsaken til dette? Er dette representativt for befolkningen for øvrig, eller trekkes homofile til geistlige yrker? 8205114[/snapback] Ja høyst sannsynlig, i en utstilling i Norge om homofili blandt dyr, ble onani nevnt i samme slengen som homofile og ja, da er vel de fleste av oss homofile uavhengig av om vi viste det eller ikke. Men husk menneskelig aksept for en handling gir ingen bibelsk aksept for samme handling eller allmen religiøs aksept. Endret 23. mars 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Homsene kunne heller startet sin egen religion istedefor å skulle forandre på den norske kirke, synes behovet for aksept har gått totalt over stokk og stein. Om kirken ikke aksepterer homser så må de ha sin fulle rett til å gjøre det, da bør homsene ha såpass vett i skallen at de finner en annen kirke. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Homsene kunne heller startet sin egen religion istedefor å skulle forandre på den norske kirke, synes behovet for aksept har gått totalt over stokk og stein. Om kirken ikke aksepterer homser så må de ha sin fulle rett til å gjøre det, da bør homsene ha såpass vett i skallen at de finner en annen kirke. 8236757[/snapback] Den Norske Kirke er ikke bare ei kirke, det er statskirka. Av den grunn så burde den være åpen for alle, homo eller hetro, kvinne eller mann. Om kirkas mørkemenn er uenige så får DE starte sine egne mørkemannmenigheter eller hive seg på de forskjellige mørkemannmenighetene som det finnes her i landet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Homsene kunne heller startet sin egen religion istedefor å skulle forandre på den norske kirke, synes behovet for aksept har gått totalt over stokk og stein. Om kirken ikke aksepterer homser så må de ha sin fulle rett til å gjøre det, da bør homsene ha såpass vett i skallen at de finner en annen kirke. 8236757[/snapback] Den Norske Kirke er ikke bare ei kirke, det er statskirka. Av den grunn så burde den være åpen for alle, homo eller hetro, kvinne eller mann. Om kirkas mørkemenn er uenige så får DE starte sine egne mørkemannmenigheter eller hive seg på de forskjellige mørkemannmenighetene som det finnes her i landet. 8237169[/snapback] Jepp, helt enig. Lenke til kommentar
samepus Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Homsene kunne heller startet sin egen religion istedefor å skulle forandre på den norske kirke, synes behovet for aksept har gått totalt over stokk og stein. Om kirken ikke aksepterer homser så må de ha sin fulle rett til å gjøre det, da bør homsene ha såpass vett i skallen at de finner en annen kirke. 8236757[/snapback] Jeg er enig med deg. Homsene kunne startet for seg selv. Hva med å kalle den >Den Store Åpne Homofile Kirke< med undertekst >åpen for det meste<? Så kunne de prediket homokristendom til de ble blå i trynet. Jeg tror ikke noen ville lagt seg borti den saken. På den annen side er koblingen stat og kirke en stor vits. Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Homsene kunne heller startet sin egen religion istedefor å skulle forandre på den norske kirke, synes behovet for aksept har gått totalt over stokk og stein. Om kirken ikke aksepterer homser så må de ha sin fulle rett til å gjøre det, da bør homsene ha såpass vett i skallen at de finner en annen kirke. 8236757[/snapback] Den Norske Kirke er ikke bare ei kirke, det er statskirka. Av den grunn så burde den være åpen for alle, homo eller hetro, kvinne eller mann. Om kirkas mørkemenn er uenige så får DE starte sine egne mørkemannmenigheter eller hive seg på de forskjellige mørkemannmenighetene som det finnes her i landet. 8237169[/snapback] Hva med alle andre legninger som finnes? skal de også inkluderes? Nei det du sier bunner i kunskapsløshet, som en hvilken som helst annen kirke må den norske kirke kunne bestemme selv hvem de ønsker som prester og annet. Homofile bør få laget sine egne menigheter istedefor å presse på andre sin livsstil. Alt pratet om at de ønsker respekt for sin legning blir brutalt visket bort når de totalt mangler den samme respekten for den norske kirke. At du referer til "mørkemenn" blir bare flatt og populistisk da en menighet ikke motiveres og styres av folkets meninger men en lære, som tex bibelens lære, det ansettes da lærere som underviser og trener menigheten i den læren som man er tilhenger av. Ergo så blir man mørkemann om man hevder sannheter som strider mot hva som sies på tv og avisene, men egentlig gjør personen bare jobben sin og handler etter sin overbevisning. Så lenge det ikke bryter mot norsk lov det man sier så er man i sin fulle rett. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Homsene kunne heller startet sin egen religion istedefor å skulle forandre på den norske kirke, synes behovet for aksept har gått totalt over stokk og stein. Om kirken ikke aksepterer homser så må de ha sin fulle rett til å gjøre det, da bør homsene ha såpass vett i skallen at de finner en annen kirke. 8236757[/snapback] Legning og religion har da ikke noen automatisk sammenheng. Å si at "homsene kunne startet sin egen religion", hvor mye avstand skaper ikke det? Poenget md homofrigjøringen er jo å fremme at homofile er vanlige mennesker, de også, da skal de vel få kunne være kristne om de vil, selv om noen kristne mener at det er forbudt i følge bibelen. Man kan tolke bibelen slik man vil. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hva med alle andre legninger som finnes? skal de også inkluderes? Nei det du sier bunner i kunskapsløshet, som en hvilken som helst annen kirke må den norske kirke kunne bestemme selv hvem de ønsker som prester og annet. Homofile bør få laget sine egne menigheter istedefor å presse på andre sin livsstil. Alt pratet om at de ønsker respekt for sin legning blir brutalt visket bort når de totalt mangler den samme respekten for den norske kirke. At du referer til "mørkemenn" blir bare flatt og populistisk da en menighet ikke motiveres og styres av folkets meninger men en lære, som tex bibelens lære, det ansettes da lærere som underviser og trener menigheten i den læren som man er tilhenger av. Ergo så blir man mørkemann om man hevder sannheter som strider mot hva som sies på tv og avisene, men egentlig gjør personen bare jobben sin og handler etter sin overbevisning. Så lenge det ikke bryter mot norsk lov det man sier så er man i sin fulle rett. 8240664[/snapback] Om kirka skiller fullstendig lag med staten så kan den gjør hva pokker den vil for min del. Men inntil da så har den med å respektere at vi lever i et samfunn hvor homofile skal være likestilt med hetrofile. Hva som er den "rette lære" bryr meg ikke. Andre legninger, hva enn du tenker på da, skal selvsagt heller ikke diskrimineres så lenge kirka er statskirka. Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Homsene kunne heller startet sin egen religion istedefor å skulle forandre på den norske kirke, synes behovet for aksept har gått totalt over stokk og stein. Om kirken ikke aksepterer homser så må de ha sin fulle rett til å gjøre det, da bør homsene ha såpass vett i skallen at de finner en annen kirke. 8236757[/snapback] Legning og religion har da ikke noen automatisk sammenheng. Å si at "homsene kunne startet sin egen religion", hvor mye avstand skaper ikke det? Poenget md homofrigjøringen er jo å fremme at homofile er vanlige mennesker, de også, da skal de vel få kunne være kristne om de vil, selv om noen kristne mener at det er forbudt i følge bibelen. Man kan tolke bibelen slik man vil. 8241309[/snapback] De kristne som har en homofil legning kunne startet sin egen kirke, vis de er ute etter et sted å tilbe sin Gud og lese sin bibel hvorfor i H.... skal det da skje i en kirke som ikke ønsker de som prester og ikke er enig i livsførselen. Nei de kristne homofile har glemt å gi den gjengse kirkegjenger og proster/prester den samme respekten/aksepten som de selv ønsker å oppnå. Bare så det er sagt så har jeg flere venner som er homofile, de er ikke religiøse og er også enig i at alt bråket skaper større distanse og stigmatisering av de homofile. De skyter altså seg selv i ryggen. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 De kristne som har en homofil legning kunne startet sin egen kirke, vis de er ute etter et sted å tilbe sin Gud og lese sin bibel hvorfor i H.... skal det da skje i en kirke som ikke ønsker de som prester og ikke er enig i livsførselen. Nei de kristne homofile har glemt å gi den gjengse kirkegjenger og proster/prester den samme respekten/aksepten som de selv ønsker å oppnå. Bare så det er sagt så har jeg flere venner som er homofile, de er ikke religiøse og er også enig i at alt bråket skaper større distanse og stigmatisering av de homofile. De skyter altså seg selv i ryggen. 8241791[/snapback] Ok, jeg skjønner hva du mener. Men å starte en egen homsekirke, vil jo ikke gjøre saken noe bedre. Dessuten, hor stor andel av kristne i Norge har noe imot homofile? Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Om kirka skiller fullstendig lag med staten så kan den gjør hva pokker den vil for min del. Men inntil da så har den med å respektere at vi lever i et samfunn hvor homofile skal være likestilt med hetrofile. Hva som er den "rette lære" bryr meg ikke. Andre legninger, hva enn du tenker på da, skal selvsagt heller ikke diskrimineres så lenge kirka er statskirka. 8241735[/snapback] Selv om kirken er tilknyttet staten, så bestemmer ikke staten eller folket hva kirken skal tro og mene. Likestilling mellom homofile og heterofile får du ikke i den norske kirke sålenge den er delt i synet på homofili. Om ikke du bryr deg om hva som er den rette lære så er det blodig alvor for en stor del av befolkningen vår. Poenget mitt er at om man sluttet å krangle homofili i kirken og de homofile kristne fant sine egne menigheter så kunne de praktisere sin tro uten forstyrrelser. Og hva den Norske Kirke mener om homofili er vel den minste av en homofils bekymringer i tiden fremover, vi har nå 72 023 medlemmer av Muslimske menigheter i Norge, hvorfor ikke konsentrere kampen for menneskerettigheter der det virkelig trengs? Homofili straffes med død under sharialovene. Så drit i bagateller som om vi har homofile prester eller ikke, la oss heller rette skytsen mot Islam som før eller siden blir et stort problem for samfunnet vårt. Human Rights: Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 De kristne som har en homofil legning kunne startet sin egen kirke, vis de er ute etter et sted å tilbe sin Gud og lese sin bibel hvorfor i H.... skal det da skje i en kirke som ikke ønsker de som prester og ikke er enig i livsførselen. Nei de kristne homofile har glemt å gi den gjengse kirkegjenger og proster/prester den samme respekten/aksepten som de selv ønsker å oppnå. Bare så det er sagt så har jeg flere venner som er homofile, de er ikke religiøse og er også enig i at alt bråket skaper større distanse og stigmatisering av de homofile. De skyter altså seg selv i ryggen. 8241791[/snapback] Ok, jeg skjønner hva du mener. Men å starte en egen homsekirke, vil jo ikke gjøre saken noe bedre. Dessuten, hor stor andel av kristne i Norge har noe imot homofile? 8241802[/snapback] Kirken er delt i sitt syn, men har ikke noen tall på dette. Spiller ikke så stor rolle egentlig da kirken ikke er et demokrati, men teokrati, altså styres av teologi og ikke demokrati. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Selv om kirken er tilknyttet staten, så bestemmer ikke staten eller folket hva kirken skal tro og mene. Likestilling mellom homofile og heterofile får du ikke i den norske kirke sålenge den er delt i synet på homofili. Om ikke du bryr deg om hva som er den rette lære så er det blodig alvor for en stor del av befolkningen vår. Poenget mitt er at om man sluttet å krangle homofili i kirken og de homofile kristne fant sine egne menigheter så kunne de praktisere sin tro uten forstyrrelser. Og hva den Norske Kirke mener om homofili er vel den minste av en homofils bekymringer i tiden fremover, vi har nå 72 023 medlemmer av Muslimske menigheter i Norge, hvorfor ikke konsentrere kampen for menneskerettigheter der det virkelig trengs? Homofili straffes med død under sharialovene. Så drit i bagateller som om vi har homofile prester eller ikke, la oss heller rette skytsen mot Islam som før eller siden blir et stort problem for samfunnet vårt. Human Rights: 8241998[/snapback] Som sagt, så lenge statskirka er statskirka så har den med å respektere alle mennesker og ikke diskriminere på bakgrunn av kjønn, legning, etnisitet eller hva det nå enn er man er ekstremt opphengt i for øyeblikket. Kirka er ikke satt utenfor resten av samfunnet fordi den blir styrt av ei morken bok og en kollektiv fantasifiur. Men som sagt, når kirka skiller lag med staten så kan den gjøre hva pokker den vil for min del. Lenke til kommentar
samepus Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Homsene kunne heller startet sin egen religion istedefor å skulle forandre på den norske kirke, synes behovet for aksept har gått totalt over stokk og stein. Om kirken ikke aksepterer homser så må de ha sin fulle rett til å gjøre det, da bør homsene ha såpass vett i skallen at de finner en annen kirke. 8236757[/snapback] Legning og religion har da ikke noen automatisk sammenheng. Å si at "homsene kunne startet sin egen religion", hvor mye avstand skaper ikke det? Poenget md homofrigjøringen er jo å fremme at homofile er vanlige mennesker, de også, da skal de vel få kunne være kristne om de vil, selv om noen kristne mener at det er forbudt i følge bibelen. Man kan tolke bibelen slik man vil. 8241309[/snapback] Med andre ord, de homofile ønsker å tvinge sin bibelforståelse ned over hodet på andre. Slik som Olav den Hellige. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Med andre ord, de homofile ønsker å tvinge sin bibelforståelse ned over hodet på andre. Slik som Olav den Hellige. 8246740[/snapback] Nå er det vel ingen som personlig tolker bibelen 100% likt, men om man tolker noe i bibelen som "lovliggjør" diskriminering og forskjellsbehandling, synes jeg man går for langt. Og hadde Den Norske Kirke krevd at alle skulle tolke bibelen 100% likt, ville jo ikke Den Norske Kirke ha vært noen stor organiasjon, så den bør være åpen for flere tolkninger, også i ledelsen. Lenke til kommentar
samepus Skrevet 27. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2007 Med andre ord, de homofile ønsker å tvinge sin bibelforståelse ned over hodet på andre. Slik som Olav den Hellige. 8246740[/snapback] Nå er det vel ingen som personlig tolker bibelen 100% likt, men om man tolker noe i bibelen som "lovliggjør" diskriminering og forskjellsbehandling, synes jeg man går for langt. Og hadde Den Norske Kirke krevd at alle skulle tolke bibelen 100% likt, ville jo ikke Den Norske Kirke ha vært noen stor organiasjon, så den bør være åpen for flere tolkninger, også i ledelsen. 8247598[/snapback] Det er ikke noe mål i seg selv å lokke til seg flest mulig. Skrifstedene du henviser til kan ikke tolkes. De er krystallklare. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 DU mener at man ikke kan tolke. Den norske kirke mener noe annet. De heteroseksuelle mener noe annet. De homofile mener noe annet. Alle er de kristne. Og her snakker jeg om flertallet, ikke dine bibelsitater. Den STORE majoriteten av de kristne har altså valgt menneskeverd framfor en setning i bibelen. Og du mener da at de ikke er kristne? TULL! Jeg mener isåfall at du ikke er kristen, fordi du ikke respekterer menneskeverdet (og dette har jeg like lite grunnlag for å si som du har å si det du gjør = IKKENOE, for jeg kjenner deg ikke). Jeg begynner å bli lei av at du presenterer dine egne meninger som sannhet, og kverulerer på alt. Det har INGENTING å gjøre på et diskusjonsforum en debatt som ikke debatteres fram mot en løsning men er der kun for debattens skyld. De 2 siste innleggene her fra deg er sitater hvor du rett og slett bare tar noe valgfritt i motargumentet og kommer med drøye påstander. Du har akkurat gjort deg fortjent til stengt tråd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg