Gå til innhold

Ny bærbar eller stasjonær?

Anbefalte innlegg

Hei! Går 1. året på allmenn videregående, og som dere kanskje vet er vi pålagte å ha bærbare datamaskiner på skolen. Jeg sitter for tiden på en Zepto z-note 4200, som er en fårsåvidt helt OK pc det, men siden jeg kjører en del "tunge" programmer og driver med bilde- og videoredigering, i tilleg til at jeg spiller spill er denne begynt å bli litt utrangert. I tillegg så har enkelte taster begynt å streike. Bla. "space" er begynt å bli treg og fungerer ikke alltid. Jeg har derfor bestemt meg for å begynde å tigge mamma og pappa etter ny PC, men spørsmålet er. Skal jeg holde ut med denne slitne og utrangerte PC'en på skolen, og kjøpe meg en OK stasjonær å ha hjemme? Eller skal jeg invistere i en ny bærbar som jeg kan ta med meg til og fra skolen?

Her må jeg tenke økonomisk. Har et budskjett på ca. 14k vil jeg tro. Og jeg har 2år til å gå på skole. Husk at jeg kommer til å bruke maskinen hver dag i 2 år til. og om jeg kjøper stasjonær, kan den bærbare IKKE ryke. (det har vi ikke råd til)

Hva gjør jeg her? Vil datan min overleve 2år til? Eller kan jeg få en OK bærbar, som tilfredstiller mine behov til 14k?

Dere data geeker kan kanskje svare meg på dette :)

MVH

Gunnstein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du heller skulle kjøpt en stasjonær, det er mye bedre i forhold til oppgradering av skjermkort. Ved spill pc får du mye mer for pengene i en stasjonær.

Sjekk Dinside.no

Men det er klart at det om en liten stund kommer det til å bli mer og mer populært å bruke eksterne grafikkort og prisene vil etter vært komme ned på nivået til grafikkort i stasjonære pcr.

Den bærbare du har burde ikke ha noe problem med photoshop osv. eneste er at du burde ha minst 1GB med ram, kanskje også 2 GB ved videoredigering.. Du burde også legge inn windows på nytt med formatering av c:

Med disse billige oppgraderingene får du en helt ny pc..

Og en annen ting hvis du sliter ut tastaturet ved spilling på en stasjonær er det jo ikke dyrt å kjøpe et nytt..

Du kan vel også forlange at selger skal reparere tastaturet, ved privatkjøp har du 5 års reklamasjon. Dette har gått til høyesterett i Norge der de vedtok at mobiltelefoner har en forventet levetid på over 5 år.... Hvis pcn ikke er utsatt for ytre faktorer som vann, mye støv, eller overspenning skal selger dekke reperasjonen. Det spørs kanskje hvor hardt du har brukt tastaturet da, noe de ikke behøver å vite forsåvidt..

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...