Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er din oppfatning av kreft?


Kiruk

Anbefalte innlegg

mor mi har hatt brystkreft for 1 år siden. Ble oprasjon og cellegift.

 

Har det bra nå:)

 

Ellers så tar kreft veldig mange liv her til lands, alle kjenner vel noen som har dødd pga kreft.

 

Hvorfor egentlig ? Ja, celledelingen tar overhånd, både på + og - ,men hvorfor skjer akkurat dette ? Er det en naturlig årsak, eller er det noe som vi gjør som forårsaker dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En av mine beste venner som hadde kreft døde på onsdag. Nå døde han ikke på grunn av selve kreften, men av skaden den påførte. Han hadde en lite agressiv lungekreft som dem mente dem skulle få has på. Etter vært på behandling to ganger så mente legene at det var såpass lite vekst at dem burde få has på den. I verste fall så fortsatte den å vokse og han ville da ha 2 til 10 år igjen.

 

Han fikk 3 uker.

 

Kreftsvulsten i lungen hadde svekket veggen i den ene lungen så kraftig at da han og kona satt ved frokostbordet så brast lungen i et hosteanfall og ble fylt med blod slik at han druknet.

 

Nå er jeg usikker på om det hadde vært bedre om han "i verste fall" hadde levd i 2 til 10 ekstra, da det ikke er moro å se at dem sakte og sikkert blir spist opp innenfra, men det kom uansett litt uventet.

 

Men for å svare på topic.....min oppfatning av kreft er at det er noe dritt, og det tror jeg alle er enig i. Håper dem fortsetter å forske på dette og at vi en dag kan finne en kur.

8217418[/snapback]

Kondolerer :cry:

Lenke til kommentar
Hei!  :)

 

For noen år siden fikk jeg vite at jeg hadde kreft, da var jeg 14. 7-8 mnd senere er jeg ferdig med behandlinger og blir sett på som frisk. I løpet av den tiden og tiden etter så lærte jeg mye om både kreft og hvordan andre takler det. Så det jeg lurer på er:

 

- Hva vet du om kreft?

- Hvordan forholder du deg til en som har kreft?

- Kjenner du noen som har det eller har hatt det?

- Hvilke "myter" eller "tabuer" vet du om.

Kreft deles opp i flere kategorier, avhengig celletyper den stammer ifra.

 

f.eks. Bein- vil være osteo-, og kreft adderes -oma hvis det er god artet, og -sarcoma, hvis det er ondt artet (malignant)

 

Osteoma- -godartet beinkreft (Ingen fare for spredning, bare en lokal utvekst)

Osteosarcoma- -Ondartet beinkreft eller kreft med spredning. (Ondartet med/uten spredning)

 

De fleste krefttyper oppfattes som et biprodukt p.g.a forlenget levetid hos oss mennesker, og er ofte ukurbare; Dvs vi kan "fjerne kreften" totalt fra kroppen, eller kontrollere det, men vi kan aldri garantere at den ikke kommer tilbake.

 

Blandt onkologene, bruker vi "survival chance," til å definere utfallet av en krefttype/overlevelses "rate"

 

Ondartet kreft blir gradert med TNM system:

T - Tumor size: T1 for mindre enn 3cm, T2 for 3-5cm og T3 er for mer enn 5cm

N - Lymph Node (Lymfekjertel): N0(null) står for ingen spredning til nærmeste lymfekjertel, N1 - lokal spredning N2..N3..osv..

M - Malignency: Det står for sprening til andre organer/steder på kroppen

 

Så for et bedre overlevelses sjangs vil f.eks en T1, N0, M0 gradering være det beste, og den verste kan være T3, N3,M1

 

Enkelte Krefttyper er genetisk relatert f.eks.

MEN syndrom (Multiple Endocrine Neoplastic Syndrom) stammer fra defekt kromoson 10.

Neurofribroma/Neurofibrosarcoma - som er "linjert arvet" bestefar, far, sønn, barnebarn osv...

 

phuu...

 

Opp ialt har vi meget gode medisiner til de alle fleste krefttyper, spesielt blodkreft, og derfor tror jeg de fleste kan lever et langt kvalitetfult liv.

 

Det finnes ingen tabu i kreft, kanskje HIV føre til Kaposisarcoma (en type lymfekreft)? men men...

 

Livet er å leve, mens du forsatt "lever" ;)

 

Forresten, hvilken type ble du diagonisert for?

Lenke til kommentar

- Hva vet du om kreft?

Veldig lite. Bare at det er mange som får det. 1 av 4 elns. synes jeg å huske.

 

- Hvordan forholder du deg til en som har kreft?

Har ikke kommet borti en sånn situasjon før.

 

- Kjenner du noen som har det eller har hatt det?

Mormor har hatt livmorkreft og bestefar i prostata. Farfar døde av noe nyregreier, men usikker på om det var kreft. Regner egentlig med at jeg kommer til å få det med den flaxen jeg har hatt, men tenker lite over det. Skal jeg dø, vil jeg at det skal skje fort i værtfall.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Min mamma døde av lungekreft for to år siden idag, på Tromsø Sykehus. Sliter ennå med det, sliter med tankegangen, tvangstanker.

Eks: Om jeg ser for meg at jeg kjører slalåm så tryner jeg alltid i første venstresving, noe jeg aldri har gjort, så det er ikke ett minne. Har flere sånne.

 

Jeg har sett på at kreftpasienter blir verre og verre, var på lan ei helg, når jeg kom tilbake så jeg at hun var mye verre, to uker senere døde hu.

 

Kreft går fort om det ikke blir oppdaget med en gang.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kreft er jævlig.

Faren til en i klassen min døde av det i høsten jeg gikk i 7. klasse. Jeg fikk aldri egentlig med meg at han hadde kreft. Men jeg husker at han lå på sofaen. Og like etterpå var han på gåtur. Noen dager seinere, da jeg dro innom kameraten min fordi vi skulle på trening, så var han ikke hjemme. Moren hadde blitt med faren på sykehuset i sykebil med akkutt utrykning. Kameraten min var det ingen som visste hvor han var =/

 

2 dager seinere døde faren av kreft, på sykehuset. Lungekreft..

Det som var så skremmende, var at han fikk diagnosen lungebetennelse... Noen få måneder seinere døde han av kreft..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

- Hva vet du om kreft?

Alt for lite. At det er celle® som deler seg og vokser ukontrollert, og som til slutt danner en svulst. Og at det finnes to typer svulst; godartede og ondartede. De godartede slutter å vokse etter en stund og er ikke så farlige, mens de ondartede fortsetter å vokse og kan til slutt gi skade på "ting" rundt seg. Og at kreft blir vanskeligere å håndtere ettersom hvor lang ti som går..

Kreft er noe dritt, og det er veldig urettferdig at noen skulle få det!

 

- Hvordan forholder du deg til en som har kreft?

Likens som til noen som ikke har kreft, håper jeg. Selv om da dette kan være vanskelig, ettersom hvor mye man tenker på at personen har kreft og påvirkes av det. Om personen er tydelig deprimert på grunn av sykdommen eller om personen ikke har så lang tid igjen å leve.

For meg er det i all fall sånn.

 

- Kjenner du noen som har det eller har hatt det?

Ja kjenner en del ...

 

- Hvilke "myter" eller "tabuer" vet du om

hører ofte at kreft "spiser deg opp innenifra"

Lenke til kommentar

Haihai. Spør meg om noe om kreft så kan jeg nok svare.

Min mamma hadde kreft i benet (ankelen + cener) for 8 år siden, og fikk beskjed (etter at de hadde fjernet så mye i benet hennes at hun ikke kunne jobbe mer) at hvis samme typen ikke kom tilbake innen 6måneder så er den borte for godt, og 7 år senere fikk hun AKKURAT samme typen i begge lungene.

 

Jeg tilbringte MYE tid på sykehus og har lært mye om kreft,svulster osv.

Min mamma døde også etter at de fjernet hele den ene lungen, fordi den andre lungen fikk "Skjokklunge". Det betyr at den gjenværende lunga blir helt stiv og klarer ikke og fungere, og hun ble lagt i respirator og døde litt senere fordi ikke engang respiratoren kunne holde henne i livet.

 

Beklager hvis det er mye skrivefeil osv. men jeg orker ikke lese over, ta kontakt hvis du vil snakke med noen som har kanskje opplevd noe av det samme som akkurat deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...