Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er din oppfatning av kreft?


Kiruk

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

For noen år siden fikk jeg vite at jeg hadde kreft, da var jeg 14. 7-8 mnd senere er jeg ferdig med behandlinger og blir sett på som frisk. I løpet av den tiden og tiden etter så lærte jeg mye om både kreft og hvordan andre takler det. Så det jeg lurer på er:

 

- Hva vet du om kreft?

- Hvordan forholder du deg til en som har kreft?

- Kjenner du noen som har det eller har hatt det?

- Hvilke "myter" eller "tabuer" vet du om.

 

Grunnen til at jeg er nysjerrig på det her har flere årsaker. I tiden jeg hadde kreft forholdt mange seg veldig annerledes til meg enn de hadde gjort før mens andre oppførte seg som ellers rundt meg. Jeg ble også overrasket over hvor lite folk vet om sykdommen. Fikk spørsmål som "Er det smittsomt" og "Får du narkose under behandling?" osv.

 

Så hva tenker du når du hører ordet "kreft"? Hvis det er noe folk lurer på så er det bare å spørre, det er et stort tema men jeg vil prøve å svare så godt jeg kan :) Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hva vet du om kreft?

Nesten ingenting. Det er vel celler som tar knekken på andre celler for å overleve eller noe. Det finnes forskjellige typer kreft.

 

- Hvordan forholder du deg til en som har kreft?

Det var ikke mine nærmeste som hadde kreft, men når en i klassen kom på besøk så ble alle glade og spurte om åssen det gikk.

 

- Kjenner du noen som har det eller har hatt det?

Jepp. 4 stykker. Den første av dem var den jeg nettopp fortalte om. Dette var vel i 3. klasse eller noe. Ho var ferdig med cellegiftkuren tror jeg. Desverre fikk ho lungebetennelse rett etter at ho var ferdig. Det var bare noen få dager etter at hun besøkte oss at vi fikk meldinga om at ho var død. Den andre var moren til en i klassen som hadde vært syk i mange år. Ho døde nettopp (slutten av Januar). Det var ganske trist, for ho var mora til en av mine beste venner. Den 3. er onkelen min som er ferdig med kuren (tror jeg). Tror det var ganske overraskende for ungene hans da han kom hjem på Julaften. Den 4. er dattera til en venn av mamma og pappa. Hun mistet et par år av skolen, men er tilbake nå, og er glad hun er ferdig.

 

- Hvilke "myter" eller "tabuer" vet du om.

Egentlig ingen.

Endret av Knut_
Lenke til kommentar

Bare for å nevne det, så døde Høiby idag, av lungekreft. Det var jo litt trist.

 

Ja jeg kjenner mange som har hatt kreft. En jeg kjenner har mistet alt hår på hodet, han hadde kreft for mange år siden, men han lever nå i beste velgående mange mange år etterpå.

 

En slektning (dame på rundt 55 år) fikk plutselig kreft og døde et par uker etterpå, hun hadde visst sterke smerter i den perioden.

 

Tanta til pappa døde av kreft. Tsja, kommer ikke på flere i farten. Kreft er skumle greier. Jeg prøver å spise det av antioksidanter jeg kan få i meg for å forhindre forskjellige typer kreft. Jeg spiser blåbærekstrakt fra kapsler, veldig sterk antioksidant. Jeg spiser endel yoghurt som kan forhindre tykktarmkreft. Mosjon og styrketrening er også en viktig faktor (og det driver jeg ganske seriøst med)

Lenke til kommentar

Takker for gode svar :) Det at man mister håret kommer av en av behandlingsmetodene som brukes. Der du får noe som heter cellegift intravanøst (gjennom slange) dette dreper kreft celler men også andre celler som for eksempel hårceller (Så skal du ta flere kurer så er du garantert å miste håret, selv mistet jeg _alt_ av hår), cellegiften påvirker også andre celler bl.a. de i magen derfor blir mange kvalme under behandling. Immunforsvaret blir også kraftig svekket derfor kan ting som lungebetennelse være dødelig.

Lenke til kommentar

Mennesker på hard cellegiftkur er ikke noe fint syn :nei:

 

Morfar røyket fra han var 13 til han ble 76. Hadde gått med kreft i kroppen noen år så det var for sent da de fant det ut.

 

Lå som et lik på sykehuset helt nedopet på morfin å andre smertestillende :nei:

 

Morfar var litt tjukk, men i den sykesenga så han sykt tynn ut, neglene var lange på føttende.

 

Han snøvlet bare at han var glad i meg så nevnte han noen artige episoder vi hadde hatt sammen. Før han sovnet inn

 

Sånn er kreft . Sluker deg rått om du ikke er oppmerksom

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg går rundt å lurer på om jeg har fått tungekreft. Se nøye, TUNGEKREFT, IKKE lungekreft.

 

Vel, siden du lærte så mye, kanskje du kan hjelpe meg litt her. Har enda ikke vært hos legen.

 

Jeg er 39 år. For to dager siden fikk jeg en klump på størrelsen til en ert INNI tunga. Det gjør svært vondt å klemme på den. Det er ikke noe sån eller noe, bare en klump INNI tunga. Hva tror du? Jeg vil nok uansett gå til legen neste uke dersom det ikke blir bedre, men jeg vil gjerne at du kan fortelle meg litt om hva det kan være.

 

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

kreft er vel når, under celledelinga, at den delen av arvestoffet som blir kopiert over til den nye cellen blir mutert på en sånn måte at celledelinga går løpsk i den nye cella som ble mutert. Lærte vi før jul i naturfag ^^

 

 

edit: Tante hadde brystkreft, men ble heldigvis frisk :w00t:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg går rundt å lurer på om jeg har fått tungekreft. Se nøye, TUNGEKREFT, IKKE lungekreft.

 

Vel, siden du lærte så mye, kanskje du kan hjelpe meg litt her. Har enda ikke vært hos legen.

 

Jeg er 39 år. For to dager siden fikk jeg en klump på størrelsen til en ert INNI tunga. Det gjør svært vondt å klemme på den. Det er ikke noe sån eller noe, bare en klump INNI tunga. Hva tror du? Jeg vil nok uansett gå til legen neste uke dersom det ikke blir bedre, men jeg vil gjerne at du kan fortelle meg litt om hva det kan være.

 

 

Tusen takk!

8214154[/snapback]

 

Du burde ikke uroe deg så alt for mye. At du sier at det gjør vondt å klemme på er en god ting. Det betyr at det mest sannsynlig er form for betennelse. Svulster ala kreft er som oftest ikke vonde å klemme på.

 

Du burde allikevel oppsøke lege for å sjekke dette opp :)

Lenke til kommentar

Jeg mistet bestemor da jeg gikk i barnehagen av kreft og pappa døde av kreft da jeg gikk i 3klasse og han var 38år

 

Livet har vært tøft i tiden etter... og i dag er jeg 19år og sliter kraftig ennda, pågrunn av null oppfølging og at mamma gikk personlig konkurs etterpå og endte på minste trygd med 114 tusen i året og ansvaret for to barn alene.

Som gjore at barndomshjemmet gikk tapt, og endte opp med at spare kontoen min stod på kroner 0 da jeg fylte 18år..

 

Trodde kanskje ett land som Norge hadde noe som kaltes oppføling...

Trodde kanskje også at man ble testet for å se om det kunne være arvelig... men det er det ingen leger som har gitt oss noen besjed om... så sitter egentlig å tenker hver dag når jeg får det :ph34r:

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Jeg hadde kreft i fjor sommer, av typen testikkelkreft, så jeg fryktet aldri for livet. Iallfall ikke i veldig stor grad, men man begynner jo å tenke litt for det. Det ble mange spørsmål fra venner og bekjente, og de fleste var veldig forsiktige, mens andre snakket og var nysgjerrige. Jeg foretrakk i grunn det siste, for da viste de at de brydde seg.

En myte jeg har fått for meg eksitserer, er at enkelte tror at kreft også betyr at man mister alt håret. Noen lurte faktisk på hvorfor jeg hadde så mye hår, når jeg hadde fått diagnosen testikkelkreft for bare få uker siden. Jeg var så heldig å slippe etterbehandling.

Lenke til kommentar
Jeg hadde kreft i fjor sommer, av typen testikkelkreft, så jeg fryktet aldri for livet. Iallfall ikke i veldig stor grad, men man begynner jo å tenke litt for det. Det ble mange spørsmål fra venner og bekjente, og de fleste var veldig forsiktige, mens andre snakket og var nysgjerrige. Jeg foretrakk i grunn det siste, for da viste de at de brydde seg.

En myte jeg har fått for meg eksitserer, er at enkelte tror at kreft også betyr at man mister alt håret. Noen lurte faktisk på hvorfor jeg hadde så mye hår, når jeg hadde fått diagnosen testikkelkreft for bare få uker siden. Jeg var så heldig å slippe etterbehandling.

8216455[/snapback]

 

Stå på :thumbup:

 

Grunnen til at mange tror folk mister håret er pga cellegiften de får (ikke alle men noen får cellegift) Derav hårtap

Lenke til kommentar

- Hva vet du om kreft?

Skal vi se...

 

Kreft kan vel generelt sies å være celler med skadet arvemateriale, og som har en sterkt uttrykt (i arvematerialet) celledelingsgenotyp. Det vil si at genene som bestemmer hvor mye de skal formere seg, er overdrevent aktive. De kan også ha andre egenskaper som skiller dem fra vevet rundt, som følge av skaden på arvematerialet.

 

Faktisk skjer slike skader på arvematerialet hele tiden, spesielt i huden når vi soler oss, eller i luftveiene når man puster inn sigarett- eller andre typer røyk. Heldigvis har vi gener som skal passe på at disse "dagligdagse" kreftutbruddene ikke blir alvorlige. Vi har for eksempel gener som kan skru av genene som bestemmer celledeling, hvis de ser at dnaet er skadet. Kjipe ting kan likevel oppstå, som at flere skader/mutasjoner skjer samtidig, og endrer dnaet på en veldig uheldig måte.

 

Det er vel det jeg vet om kreft, generelt sett.

 

- Hvordan forholder du deg til en som har kreft?

Jeg har ikke tenkt så mye på dette. Bestefar bodde på sykehjem og var litt bortreist og fikk diagnosert prostatakreft. Siden prostatakreft visstnok sjelden har en veldig aggressiv vekstrate, behandlet de den ikke, kun overvåket. Så ikke på moffe med andre øyne av den grunn.

 

Jeg er usikker på om jeg ville sett på en person jeg kjente litt mindre enn bestefar med andre øyne. Det kan jeg ikke vite før det skjer, forhåpentligvis skjer det ikke.

Lenke til kommentar

En av mine beste venner som hadde kreft døde på onsdag. Nå døde han ikke på grunn av selve kreften, men av skaden den påførte. Han hadde en lite agressiv lungekreft som dem mente dem skulle få has på. Etter vært på behandling to ganger så mente legene at det var såpass lite vekst at dem burde få has på den. I verste fall så fortsatte den å vokse og han ville da ha 2 til 10 år igjen.

 

Han fikk 3 uker.

 

Kreftsvulsten i lungen hadde svekket veggen i den ene lungen så kraftig at da han og kona satt ved frokostbordet så brast lungen i et hosteanfall og ble fylt med blod slik at han druknet.

 

Nå er jeg usikker på om det hadde vært bedre om han "i verste fall" hadde levd i 2 til 10 ekstra, da det ikke er moro å se at dem sakte og sikkert blir spist opp innenfra, men det kom uansett litt uventet.

 

Men for å svare på topic.....min oppfatning av kreft er at det er noe dritt, og det tror jeg alle er enig i. Håper dem fortsetter å forske på dette og at vi en dag kan finne en kur.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg går rundt å lurer på om jeg har fått tungekreft. Se nøye, TUNGEKREFT, IKKE lungekreft.

 

Vel, siden du lærte så mye, kanskje du kan hjelpe meg litt her. Har enda ikke vært hos legen.

 

Jeg er 39 år. For to dager siden fikk jeg en klump på størrelsen til en ert INNI tunga. Det gjør svært vondt å klemme på den. Det er ikke noe sån eller noe, bare en klump INNI tunga. Hva tror du? Jeg vil nok uansett gå til legen neste uke dersom det ikke blir bedre, men jeg vil gjerne at du kan fortelle meg litt om hva det kan være.

 

 

Tusen takk!

8214154[/snapback]

 

Som det er sagt før, så tror jeg det er en betennelse. Men ville ha tatt en tur til legen for å få sjekka det ut og kanskje fått noe betennelsesdempende.

Lenke til kommentar

Kjenner mange som har eller har hatt kreft og bare ordet skremmer meg...I fjor så døde to jeg kjenner av kreft i alt for ung alder...En kompis av meg har hjernekreft og har fått dommen men egentlig lever han idag på lånt tid og er egentlig veldig sprek til og ha en så alvorlig sykdom....

Lenke til kommentar
lurer på noe, ka er den vaneligste årsaken til at menesker dør? vile tru at det var kreft eller?

 

EDIT: nesten alle veit om minst ein med kreft :dontgetit:

8225638[/snapback]

I Norge er den vanligste dødsårsaken hjerte- og karsykdommer.

8232337[/snapback]

Altså vi dør stort sjett av at vi har det for godt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...