Gå til innhold

Rosenborg Ballklub 2018


DJ_Dark

Anbefalte innlegg

Jeg stod på bortefeltet. Bataljonen har vært blant de beste i årene som var, men har tapt seg fryktelig i år. Hvis dere fortsatt er så gode, hvorfor er det så mange klager på stemningen innad i Bataljonen? Kjernen har derimot gjort stormskritt i år og fra et objektivt standpunkt vil jeg si at vi er Norges beste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg stod på bortefeltet. Bataljonen har vært blant de beste i årene som var, men har tapt seg fryktelig i år. Hvis dere fortsatt er så gode, hvorfor er det så mange klager på stemningen innad i Bataljonen? Kjernen har derimot gjort stormskritt i år og fra et objektivt standpunkt vil jeg si at vi er Norges beste.

Du stod på bortefeltet ja. Det eneste jeg hørte fra RBK-fansen var trommen og noen fulle rop, men som sagt; de skal ha for forsøket. Det er ikke mange bortefans som høres på Brann Stadion - så bare å bli hørt er jo en stor pluss.

 

Og jeg stod ikke blant Bataljonen denne gangen, og det var en ny opplevelse og observere fremfor å være delaktig. Stemningen innad i Bataljonen taes innad i Bataljonen - men at noen er missfornøyd kan så være. Jeg tviler dog på at mange var missfornøyde med stemningen mot RBK. Det eneste minuset var som sagt at det ble noen pauser, men heller litt pauser mellom slagene fremfor en tromme i utakt og tantehyl.

Lenke til kommentar
Jeg stod på bortefeltet. Bataljonen har vært blant de beste i årene som var, men har tapt seg fryktelig i år. Hvis dere fortsatt er så gode, hvorfor er det så mange klager på stemningen innad i Bataljonen? Kjernen har derimot gjort stormskritt i år og fra et objektivt standpunkt vil jeg si at vi er Norges beste.

Du stod på bortefeltet ja. Det eneste jeg hørte fra RBK-fansen var trommen og noen fulle rop, men som sagt; de skal ha for forsøket. Det er ikke mange bortefans som høres på Brann Stadion - så bare å bli hørt er jo en stor pluss.

 

Og jeg stod ikke blant Bataljonen denne gangen, og det var en ny opplevelse og observere fremfor å være delaktig. Stemningen innad i Bataljonen taes innad i Bataljonen - men at noen er missfornøyd kan så være. Jeg tviler dog på at mange var missfornøyde med stemningen mot RBK. Det eneste minuset var som sagt at det ble noen pauser, men heller litt pauser mellom slagene fremfor en tromme i utakt og tantehyl.

 

Jeg sa ikke at vi var gode, var bare omtrent 10 stykker som stod på, mens resten holdt kjeft eller mumla. Tromma i utakt? Vask øra dine, i så fall er det all klappinga til folk som er i utakt. Tantehyl må du lenger ut på landet med, de synger nemlig ikke. Ta deg en tur innpå bataljonen-forumet, der vil du finne mange ting du ikke visste. Det står blant annet:

"Var det Eurostand 09 idag eller forresten?"

"Publikum; verste innsats noen sinne mtp kamp mot RBK og spill. Historisk fryktelig, gjorde mitt beste uten særlig resultat. Legg ned hele Bataljonen som ikke gjorde en dritt mens Brann kljempet som løver og presset som faen i 1.omg, før målet riktignok. Stemningen i dag er totalt bunnivå. Langt bedre i gamle dager, selv når vi ble rundspilt av båslag."

"Stemningen var veldig lei hele kampen igjennom, og når 10 000 mennesker omtrent er gått på 1 - 1 i det 89ende minutt så har Brann et alvorlig problem..."

 

Som sagt, mye nyttig lesing for deg.

Lenke til kommentar
Når dere synger, synger dere godt, men det er ikke ofte.

Var du på kampen på Brann Stadion, eller så du den på TV? Om det siste er alternativet, hørte du mer enn begynnelsen på sure fyllarop og tromming fra RBK-fansen?

 

 

De få som sang var ikke fulle, så det kan du bare drite i.

Lenke til kommentar
*snipsnap*

Det vil alltid være en del som klager, kanskje spesielt i Bergen. Men å påstå at det er en indre konflikt i Bataljonen av den grunn blir for dumt. Sistemann har dog et poeng som jeg glemte, selv om vedkommende overdriver. At tribunen tømmes før kampen er over er trist. Det, samt at det ble noen stille pauser, gjør at enkelte kan bli skuffet.

 

Jeg har aldri sagt at Bataljonen var på sitt beste mot RBK, ei heller at det var sesongens beste - men det var trøkk, flagg og tifoer. Det har vært bedre, men i det ganske supporterland har Bataljonen blitt kritisert for å være for lite visuelle - hva sier Norge nå? Der har Bataljonen nemlig kommet seg enormt i løpet av sesongen.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt det er interne konflikter innenfor Bataljonen, men det er tydelig at mange er misfornøyd med det du kaller "trøkk", et ord som tydeligvis har flere betydninger. Tifoen var ikke verst, men jeg kan ikke huske å ha sett noe spesielt til hopping eller flagging gjennom kampen, noe som også går inn under det visuelle.

Endret av Danne91
Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt det er interne konflikter innenfor Bataljonen, men det er tydelig at mange er misfornøyd med det du kaller "trøkk", et ord som tydeligvis har flere betydninger. Tifoen var ikke verst, men jeg kan ikke huske å ha sett noe spesielt til hopping eller flagging gjennom kampen, noe som også går inn under det visuelle.

Bataljonen hadde "flagg-dag" virket det som, og de gangene da jeg gløttet på dem, veivde de med flaggene. Bataljonen danset ikke nei - men la oss ta en visuell bit av gangen. Roma ble tross alt ikke bygget på en dag.

 

Hvor ble det forresten av flaggene deres? Det var et sjørøver-flagg og et lite til om jeg ikke husker feil?

 

"Mange" som i noen som skriver på Bataljonen sine sider? Enkelte er missfornøyde, kanskje til og med en hel del. Grunnen til det er som sagt at disse som klager forventer sanger gjennom hele kampen. Her er jeg enig. Men å gå fra å være skuffet fordi du forventer mer, til å ikke kalle det trøkk når Bataljonen sang av full hals, som i kjent stil smittet over på sidene og helt til BT, er noe helt annet.

 

Edit: Tror du Bataljonen har blitt formet av at alle er enige? Uenigheter skaper kreative løsninger - som gjør Bataljonen bedre på sikt.

 

Edit 2: En annen faktor som gjør at enkelte kan ha blitt skuffet er de to foregående hjemmekampene. Hat-oppgjør mot VIF og det nye hat-oppgjøret mot Odd er vanskelig å matche. Derfor er jeg fornøyd med Bataljonen, som selv om de ikke presterte helt optimalt - tross alt gjorde en god oppgave.

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt det er interne konflikter innenfor Bataljonen, men det er tydelig at mange er misfornøyd med det du kaller "trøkk", et ord som tydeligvis har flere betydninger. Tifoen var ikke verst, men jeg kan ikke huske å ha sett noe spesielt til hopping eller flagging gjennom kampen, noe som også går inn under det visuelle.

Bataljonen hadde "flagg-dag" virket det som, og de gangene da jeg gløttet på dem, veivde de med flaggene. Bataljonen danset ikke nei - men la oss ta en visuell bit av gangen. Roma ble tross alt ikke bygget på en dag.

 

Hvor ble det forresten av flaggene deres? Det var et sjørøver-flagg og et lite til om jeg ikke husker feil?

 

"Mange" som i noen som skriver på Bataljonen sine sider? Enkelte er missfornøyde, kanskje til og med en hel del. Grunnen til det er som sagt at disse som klager forventer sanger gjennom hele kampen. Her er jeg enig. Men å gå fra å være skuffet fordi du forventer mer, til å ikke kalle det trøkk når Bataljonen sang av full hals, som i kjent stil smittet over på sidene og helt til BT, er noe helt annet.

 

Edit: Tror du Bataljonen har blitt formet av at alle er enige? Uenigheter skaper kreative løsninger - som gjør Bataljonen bedre på sikt.

 

Edit 2: En annen faktor som gjør at enkelte kan ha blitt skuffet er de to foregående hjemmekampene. Hat-oppgjør mot VIF og det nye hat-oppgjøret mot Odd er vanskelig å matche. Derfor er jeg fornøyd med Bataljonen, som selv om de ikke presterte helt optimalt - tross alt gjorde en god oppgave.

 

Du kan ikke kalle det bra visuelt når du utelukker hopping som også er en del av det visuelle. Vi hadde flagg, men det var bare tre-fire som ble brukt på grunn av alle tantene på feltet. Jeg synes at vi var ræva både visuelt og vokalt og legger ikke i det hele tatt skjul på dette. Det var trøkk i fem minutter etter Brann scorte, resten av kampen hørte jeg ikke Bataljonen med unntak av et par ganger, og da kan det ikke kalles trøkk. Bataljonen har ikke vært så dårlige mot oss på mange år. Når ble egentlig det visuelle så viktig for dere? I og med at Bataljonen er så opptatt av anglofil supporterkultur, er vel egentlig ikke det visuelle så viktig?

Lenke til kommentar
Du kan ikke kalle det bra visuelt når du utelukker hopping som også er en del av det visuelle. Vi hadde flagg, men det var bare tre-fire som ble brukt på grunn av alle tantene på feltet. Jeg synes at vi var ræva både visuelt og vokalt og legger ikke i det hele tatt skjul på dette. Det var trøkk i fem minutter etter Brann scorte, resten av kampen hørte jeg ikke Bataljonen med unntak av et par ganger, og da kan det ikke kalles trøkk. Bataljonen har ikke vært så dårlige mot oss på mange år. Når ble egentlig det visuelle så viktig for dere? I og med at Bataljonen er så opptatt av anglofil supporterkultur, er vel egentlig ikke det visuelle så viktig?

En kan diskutere om hopping er visuelt eller ikke også da. Om du i det hele tatt så flaggene (noe du tydeligvis ikke gjorde...), hadde du ikke brydd deg om hopping - for det knuser det meste av det Ultras-gjengene ellers i Norge klarer. Sist jeg sjekket har engelskmenn skjerf og flagg også - de to viktigste visuelle elementene om du spør meg. Skal alle holde på som alle andre, blir det dessuten kjedelig og forutsigbart - som resten av det triste supporterlandet. Samme sanger, samme takt på trommen, samme hopping, samme antall flagg. Faktisk var det en del i Bataljonen som ventet en tifo ala: "No er det bare noen og 40 år igjen" fra dere, i og med at dere ellers er så forutsigbare - men hey, dere skuffet der også. Dere skuffet også med flaggene, eller fravær av flagg. At 8 av 850 hopper, fikk jeg heller ikke med meg.

 

At Bataljonen har vært bedre mot RBK de siste årene er greit, da også kampene har vært bedre. At du ikke hørte noe er uansett som sagt merkelig, da hele stadion overdøvde dere store deler av kampen - derav at Bataljonen gjorde en god oppgave.

 

Når jeg tenker meg må jeg trekke tilbake skryten av RBK-fansen som var på Brann Stadion, da det faktisk er den dårligste RBK-fansen som har vært der på flere år - og dere har nettopp vunnet serien. Hvor trist er ikke det? Dere hørtes kun hørtes i det det var stille, inkludert trommen. Til og med VIF med 250 mann hørtes bedre enn dere 850. Og det er ikke VIF som har vunnet serien. Kanskje "21 år uten glede" var mer treffende enn jeg trodde?

Lenke til kommentar

På en tribune er vel så mange som ikke har flagg og som kan hoppe, og det ser mye bedre ut når de hopper. Altså mye bedre visuelt. Nå er ingen av ultras-gjengene i Norge spesielt store og det blir litt feil å sammenligne en hel tribune med en gruppe på 20 mann, men jeg vil påstå at de fleste flagger mer per hode enn det som ble gjort hos Bataljonen underveis i kampen på søndag. Bruken av skjerf er vanlig i England, men flagg ble først brukt i Italia i ultras-kulturens spede begynnelse. Og jeg har ingen problemer med at Bataljonen inspireres av den engelske supporterkulturen, dette kommer helt an på personlig smak.

 

Det at dere overdøvet oss skulle ikke mye til, så det betyr ikke uten videre at Bataljonen gjorde en god oppgave, hjemmefansen vil normalt overdøve bortefansen uansett. Jeg hadde forventet mer fra oss, men vi var ræv, og dette var skuffende. Og jeg driter i om du trekker tilbake skryten, for den fortjener vi ikke i det hele tatt.

 

Angående det maset om at vi viser for lite glede når vi vinner serien begynner jeg å bli lei av. La meg ta et eksempel; barn i Sudan hopper i taket, blir helt ville og viser glede når de får utdelt brød. Men når jeg åpner kjøleskapet og ser alskens mat, viser ikke jeg noen glede i det hele tatt, dette er blitt en vane for meg. Slik kan også denne "ikke-gleden" forklares, selvfølgelig satt litt på spissen, men likevel. Men jeg er enig at det kunne vært litt mer rabalder.

Lenke til kommentar
På en tribune er vel så mange som ikke har flagg og som kan hoppe, og det ser mye bedre ut når de hopper. Altså mye bedre visuelt. Nå er ingen av ultras-gjengene i Norge spesielt store og det blir litt feil å sammenligne en hel tribune med en gruppe på 20 mann, men jeg vil påstå at de fleste flagger mer per hode enn det som ble gjort hos Bataljonen underveis i kampen på søndag. Bruken av skjerf er vanlig i England, men flagg ble først brukt i Italia i ultras-kulturens spede begynnelse. Og jeg har ingen problemer med at Bataljonen inspireres av den engelske supporterkulturen, dette kommer helt an på personlig smak.

Siden du så ivrig siterte de 4-5 personene som klaget inne på Bataljonen sine sider, antar jeg at du også har sett bildene som ligger der fra kampen? Når en hel tribune flagger, ser det bedre ut enn om 2 flagger og 10 hopper.

 

Jeg er fullstendig klar over at flagg stammer fra Ultras-kulturen, men det har i senere tid også blitt mye flagging i England. Fotball er ikke svart/hvitt - ei heller de ulike supporter-elementene. Det er først når en setter sammen elementer fra de ulike kulturene og gjør den til sin egen, at en har oppnådd noe. Det gjør Bataljonen med den anglofile kulturen, mens RBK og resten av TL nesten direkte kopierer Ultras-kulturen.

 

Det at dere overdøvet oss skulle ikke mye til, så det betyr ikke uten videre at Bataljonen gjorde en god oppgave, hjemmefansen vil normalt overdøve bortefansen uansett. Jeg hadde forventet mer fra oss, men vi var ræv, og dette var skuffende. Og jeg driter i om du trekker tilbake skryten, for den fortjener vi ikke i det hele tatt.

I de bortekampene jeg har vært på i år, har den tilreisende Brann-fansen knust hjemmefansen, kanskje med unntak av LSK-kampen der det var mer 50-50. Det er ulempen med Ultras-kulturen. Det blir disse 50-100 som synger og jobber, mens resten ikke bidrar i det hele tatt. Ellers er jeg enig i at hjemmefansen skal være best i de store fan-oppgjørene.

 

Angående det maset om at vi viser for lite glede når vi vinner serien begynner jeg å bli lei av. La meg ta et eksempel; barn i Sudan hopper i taket, blir helt ville og viser glede når de får utdelt brød. Men når jeg åpner kjøleskapet og ser alskens mat, viser ikke jeg noen glede i det hele tatt, dette er blitt en vane for meg. Slik kan også denne "ikke-gleden" forklares, selvfølgelig satt litt på spissen, men likevel. Men jeg er enig at det kunne vært litt mer rabalder.

I Bergen feirer vi mer om vi unngår nedrykk, enn dere gjør i Trondheim når dere vinner serien. Kanskje dere er bortskjemt, eller kanskje dere ikke kan feire. Jeg vil heller være det barnet fra Sudan som uansett hvor jævlig en har det støtter opp om familien sin, fremfor å bare bry seg om en familien når en har suksess. Da vil en eventuell fremgang og suksess smake så evig mye bedre.

Lenke til kommentar
I Bergen feirer vi mer om vi unngår nedrykk, enn dere gjør i Trondheim når dere vinner serien. Kanskje dere er bortskjemt, eller kanskje dere ikke kan feire.

 

Den kan du spare deg. Det er ikke alle lag som på invitere 60 000 til en svett fest på byens "festplass". Vi trøndere feirer på vår måte. Og den er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...