Gå til innhold

Bør jeg som ny velge Slackware?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe sier meg at kanskje Slackware ikke passer særlig bra for trådstarter.

8223104[/snapback]

Nei tenker bare på at Slackware er jo en smule vanskelig for nybegynnere om man ikke leser noe særlig. Men du verden når man først kommer inni det og man begynner å installere programmer igjennom installpkg kommandoen så er det ikke noe annet som er bedre etter min mening.

Selv har jeg hatt Slackware (Har bytta den ut litt nå til fordel for ZenWalk, den er Slackware bassert den også). Men har selv slitt mye med Slackware, men den er ikke så vanskelig egentlig. Man må bare ha litt peil på hva man driver med og lese litt.

8223382[/snapback]

Oh the irony.

Lenke til kommentar
Noe sier meg at kanskje Slackware ikke passer særlig bra for trådstarter.

8223104[/snapback]

Nei tenker bare på at Slackware er jo en smule vanskelig for nybegynnere om man ikke leser noe særlig. Men du verden når man først kommer inni det og man begynner å installere programmer igjennom installpkg kommandoen så er det ikke noe annet som er bedre etter min mening.

Selv har jeg hatt Slackware (Har bytta den ut litt nå til fordel for ZenWalk, den er Slackware bassert den også). Men har selv slitt mye med Slackware, men den er ikke så vanskelig egentlig. Man må bare ha litt peil på hva man driver med og lese litt.

8223382[/snapback]

Oh the irony.

8255030[/snapback]

Nei, jeg tror jeg bare skal gå rett på Ubuntu jeg da :hmm:

Lenke til kommentar
Den var nok rettet mot Wil. ;)

8256108[/snapback]

Ooh, har et lite problem her nå, som ikke angår Linux.. :dontgetit:

Når jeg prøver å starte Windows XP Pro, så får jeg denne feilmeldingen:

Windows kan ikke startes fordi denne filen mangler eller er skadet:

<C:/WINDOWS/System32/hal.dll.>

Hvordan kan jeg installere denne filen?

Tenkte jeg kunne poste den her, så slipper jeg å lage en helt ny tråd til dette..

Tusen takk :)

EDIT: Dette skjedde etter at Slack ble installert.

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar

At du mangler hal.dll høres ikke bra ut. Det er vel en systemfil tilknyttet HAL som Windows er ganske avhengig av. Selv har jeg opplevd at Windows av og til kræsjer. Da jeg skulle legge inn Solaris en gang og jeg brukte systemdisken, så forsvant partisjonstabellen på lagringsdisken da den var en Windows-disk. Og det var ikke snakk om at Solaris på noen som helst måte skrev til den lagringsdisken, var veldig nøye med å oppgi riktig disk, altså systemdisken.

Lenke til kommentar
At du mangler hal.dll høres ikke bra ut. Det er vel en systemfil tilknyttet HAL som Windows er ganske avhengig av. Selv har jeg opplevd at Windows av og til kræsjer. Da jeg skulle legge inn Solaris en gang og jeg brukte systemdisken, så forsvant partisjonstabellen på lagringsdisken da den var en Windows-disk. Og det var ikke snakk om at Solaris på noen som helst måte skrev til den lagringsdisken, var veldig nøye med å oppgi riktig disk, altså systemdisken.

8262714[/snapback]

hm, hørtes ikke bra ut nei :(

Er det mulig å gjennopprette denne filen på et vis?

Lenke til kommentar
Du kan jo få inn ntfs-3g i linux, mounte opp windows-partisjonen i read/write modus, skaffe denne filen fra en annen windows-maskin og så kopiere denne inn på rett sted i Windows-installasjonen. Kanskje litt komplisert, men det kan fungere.

8262756[/snapback]

Kan dette gjøres i Ubuntu?

Eller er det lettere i Slackware?

Lenke til kommentar
Hvorfor må alle ha *buntu?

8264598[/snapback]

Ja, spør meg det samme. Selv kan jeg ikke fordra *ubuntu. En forferdelig distro å jobbe med når man er vant med Slackware, *BSD og UNIX.

@reality: Når ntfs-3g er aktivert i Slackware er det ikke noe vanskelig der heller.

Lenke til kommentar
Slackware kan etter min mening ikke sammenlignes med andre distroer . selv om jeg bruker ubuntu på laptop også problem fritt .

8264929[/snapback]

Det eneste Slackware har til felles med de andre linux-distroene er linux-kjernen. Ellers minner Slackware mer om BSD eller UNIX enn en linux-distro. Skal man jobbe med BSD eller UNIX er Slackware en fin inngangsport.

Lenke til kommentar

http://wiki.archlinux.org/index.php/Arch_v...ch_vs_Slackware

"Slackware and Arch are both 'simple' distributions. Both use BSD-style init scripts. Arch supplies a much more robust package management system in pacman which, unlike Slackware's standard tools, allows simple automatic system upgrades. Slackware is seen as more conservative in its release cycle, preferring proven stable packages. Arch is much more 'bleeding edge' in this respect. Arch is i686 only whereas Slackware can run on i486 systems. Arch is a very good system for Slack users who want more robust package management or more current packages."

Arch har også langt flere pakker en slackware.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

ok, så de er altså veldig like utenom pakkesystemet.. men slacware har jo også litt vanskeligere navn på rc filene.. litt uvant i forhold til Arch, men Slac prøver jo å være lik UNIX så det er vel slik det skal være..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...