Gå til innhold

Bør jeg som ny velge Slackware?

Anbefalte innlegg

Slackware har ikke mer en det som følger med på CD/DVD'en. For å fikset litt på dette har noen utviklere fra Slackware opprettet SlackBuilds.org. Målet der er å tilfredstille de fleste behov utennom det som følger med Slackware (hvis noe er populært nok er sjangsene for at det blir inkludert i Slackware relativt store). SlackBuilds.org distribuerer bare byggescript (aka SlackBuilds), så brukeren er selv nødt til å kompilere programmene.

Et annet alternativ er Slacky.it de distribuerer pakker og SlackBuilds, de holder ikke like høy kvalitet som SlackBuilds.org, men uten tvil mye bedre en Linuxpackages.net.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager å måtte avbryte dere, men tilbake til skjermoppløsningen så fikk jeg det ikke til, er det ikke bare å endre det i xorg.conf -fila som en av dere sa da?

Det hadde vært litt enklere, kanskje jeg bare skal gå for Ubuntu i stedenfor :ermm:

Hehe forresten, når kommer Ubuntu 7.04?

Lenke til kommentar
Beklager å måtte avbryte dere, men tilbake til skjermoppløsningen så fikk jeg det ikke til, er det ikke bare å endre det i xorg.conf -fila som en av dere sa da?

Det går an det, men det er nok lettere å ta det igjennom xorgconfig. Du får som sagt spørsmål om oppløsning. Da er det viktig at du velger den oppløsningen som skjermen din støtter, samt at du også tar med deg flere andre alternativer. Og når du er ferdig med å kjøre xorgconfig (selvfølgelig som root) går du inn i filen og gjør de endringene som jeg tidligere har spesifisert i denne tråden. Du har installert ATI-driverne, ikke sant?

Det hadde vært litt enklere, kanskje jeg bare skal gå for Ubuntu i stedenfor :ermm:

Hehe forresten, når kommer Ubuntu 7.04?

Kanskje, men du lærer ganske mye med ved å bruke Slackware. Selv kan jeg ikke fordra Ubuntu, har blitt såpass godt vant med Slackware, BSD og UNIX.

Lenke til kommentar
7.04 står for år 7, måned 4. Altså april, 2007.

8239403[/snapback]

Ooh, så genialt :!:

Det går an det, men det er nok lettere å ta det igjennom xorgconfig. Du får som sagt spørsmål om oppløsning. Da er det viktig at du velger den oppløsningen som skjermen din støtter, samt at du også tar med deg flere andre alternativer. Og når du er ferdig med å kjøre xorgconfig (selvfølgelig som root) går du inn i filen og gjør de endringene som jeg tidligere har spesifisert i denne tråden. Du har installert ATI-driverne, ikke sant?

Jeg mener å ha installert dem ja, som root, men hvor ligger de forresten, i /tmp?

Grafikken er i værtfall fucka, alt jeg har gjort er det dere har bedt meg om..

Jeg har endra språk og lagt en kabal eller to da :!:

Kanskje, men du lærer ganske mye med ved å bruke Slackware. Selv kan jeg ikke fordra Ubuntu, har blitt såpass godt vant med Slackware, BSD og UNIX.
Jeg kan da i værtfall "prøve" å holde meg til Slack, virker ganske interessant da, jeg vil bare sette meg inn i Linux jeg :love: Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar
Hos meg går det bare i pkgsrc.Genialt pakkesystem som integrerer seg veldig godt i Slackware.

8238101[/snapback]

For en god stund siden titta jeg litt på den guiden du har på sidene dine, olear, pluss guiden du har brukt som grunnlag. Men det var no kluss jeg greide å kjeppe til, så det boota ikke skikkelig etterpå.

Har du noen tips i tilfellet jeg får ånden over meg til helga?

Lenke til kommentar
Hos meg går det bare i pkgsrc.Genialt pakkesystem som integrerer seg veldig godt i Slackware.

8238101[/snapback]

For en god stund siden titta jeg litt på den guiden du har på sidene dine, olear, pluss guiden du har brukt som grunnlag. Men det var no kluss jeg greide å kjeppe til, så det boota ikke skikkelig etterpå.

Har du noen tips i tilfellet jeg får ånden over meg til helga?

8241759[/snapback]

Regner med at du snakker om pkgsrc, det som ligger på siden ble aldri gjort ferdig, har dessverre stygge tedenser til å starte noe, og så glemme av det.

Har laget pakke til Slackware som integrerer pkgsrc, var meningen pakken skulle også ligge sammen med guiden. Får se hva jeg får gjort.

BTW, Draco har blitt gjort om til en minimal Slackware med pkgsrc, kanskje heller noe å vurdere? (release denne uken)

Lenke til kommentar
BTW, Draco har blitt gjort om til en minimal Slackware med pkgsrc, kanskje heller noe å vurdere? (release denne uken)
Jasså? Trudde du hadde kjeppa sammen et eget buildscript-system for Draco jeg. Eller var det i eSlack dagene?

Interessant uansett. Jeg fikk ikke somla meg til å teste eSlack. Minn meg på Draco når du slepper da, så smekker jeg det inn på et par av maskinene mine.

Lenke til kommentar

Jo, Draco (tidligere eSlack) var mer eller mindre bygd fra scratch, men jeg fant ut noe; det er umulig å vedlikeholde så mange pakker. Generell interesse og hjelp var det også dårlig med, så etter noen måneder (begravet langt under jorden) bestemte jeg meg for å gjøre noe med Draco alikevell. Jeg liker Slackware og NetBSD, men hva om jeg kunne slå de sammens til mer eller mindre min perfekte distro? Resultatet ble Draco.

Draco er ferdig, egentlig vært det lenge, holder nå på med siste polering og diverse ekstra pakker.

Lenke til kommentar

BuildPKG er ikke i bruk lengre nei, erstattet av pkgsrc.. BuildPKG er fin den, men problemet er at absolutt alt må vedlikeholdes. en til to personer greier ikke å vedlikeholde det som er der i dag. Det blir for mye arbeid, noe som igjen går utover kvaliteten på produktet. pkgsrc har i pr. idag over 8000 tilgjengelige pakker, og blir vedlikehold av en god del flere personer, kvaliteten er også milevis høyere,da pakkene må være kompatiblel med mange OS/arkitekturer. BuildPKG har bare noen hundre pakker, og jeg sluttet å vedlikehold pakkene for noen måneder siden (mye var også utdatert mens jeg vedlikeholdt det). Vi hadde også alvorlige problemer med basesystemet som aldri ble fikset.

Jeg orker iallefall ikke å vedlikeholde BuildPKG (dP) og repoet lengre, SVN-repoet ligger fremdeles ut på nettet, alle brukerkontoene er også aktive, så de som vil kan bruke/oppdatere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...