Gå til innhold

Medieavspilling Ps3 vs Xbox360

Mazeking

Anbefalte innlegg

Kan ps3 streame fra pc?  Har ikke hørt noen snakke om det, og mener da i standard os, ikke linux.

Nei. PS3 kan hverken streame musikk, fotografier eller filmer fra en PC på samme nettverk i standard OS.

Og kan man kopiere sanger fra en tilkoplet mp3spiller, til harddisken på ps3?

Ja, det kan man.

Etter å ha hatt en PS3 hjemme i en uke snart, må jeg si at mediefunksjonaliteten på maskinen er tilnærmet null. Som sagt kan man ikke streame noe som helst fra en annen enhet på samme nett, man må brenne ut eller ta over på USB-sticker medieinnhold, og kopiere dette inn på PS3-en sin harddisk.

Mulig det finnes noe i linux-OS-et som muliggjør streaming av media over nett, men har ingen planer om å installere dette i nærmeste fremtid, spesielt ikke om jeg må være avhengig av masse homebrew for å få det til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ps3 streame fra pc?  Har ikke hørt noen snakke om det, og mener da i standard os, ikke linux.

Nei. PS3 kan hverken streame musikk, fotografier eller filmer fra en PC på samme nettverk i standard OS.

Og kan man kopiere sanger fra en tilkoplet mp3spiller, til harddisken på ps3?

Ja, det kan man.

Etter å ha hatt en PS3 hjemme i en uke snart, må jeg si at mediefunksjonaliteten på maskinen er tilnærmet null. Som sagt kan man ikke streame noe som helst fra en annen enhet på samme nett, man må brenne ut eller ta over på USB-sticker medieinnhold, og kopiere dette inn på PS3-en sin harddisk.

Mulig det finnes noe i linux-OS-et som muliggjør streaming av media over nett, men har ingen planer om å installere dette i nærmeste fremtid, spesielt ikke om jeg må være avhengig av masse homebrew for å få det til.

8206874[/snapback]

Så ps3 har ingen mulighet til å vise digitalbilder fra en eller annen kilde slik status er i dag slik status er i dag?

Fra hva slags kilde kan en ps3 spille av musikk og hvilkefilformater støttes?

Lenke til kommentar

8206874[/snapback]

Jeg er litt uenig, jeg liker i utgangspunktet nettopp ideen med å legge inn filer rett på PS3ens disk, i stedet for å måtte slå på PCen ved siden av og lete meg frem til de riktige filene. Jeg har lyst å legge inn masse serie-episoder på konsollen og se dem direkte derfra, men manglende divx-støtte gjør det veldig vanskelig. Der ligger problemet mitt.

Og Linux har jeg heller ikke lyst å rote med nå.

Lenke til kommentar

Musikkavspilling fungerer greit. Den klarer å spille av mp3 noe jeg finner merkelig, når MS kun supportere WMV på videosiden, hvorfor pusher de ikke da kun WMA på lydsiden? Har ikke testet flac og ogg filer.

Lydavspilling 3

err. Har ikke testet flac eller ogg, men tør nesten satse på at disse ikke fungerer. Det er uansett utenom poenget. Det ser ut som du gir lydavspilling 3 av 6 fordi de ikke kun har støtte for wma? :dontgetit: Er det ikke positivt at mp3 er brukbart?

jeg skal forøvrig være enig med deg i at lydavspilleren ikke er optimal, men streaming av playlister på pcen er en utrolig kjekk løsning. Det som derimot plager meg er at man må velge 'play all' i en mappe i stedenfor å bare kunne starte på en sang, også fortsetter spilleren med neste sang på lista, for så å fortsette med neste mappe etter den er ferdig med mappa man er i. Eller iallefall ha et valg på dette. Og en del andre ting. 360 er med andre ord ikke en mediastasjon enda.

8205094[/snapback]

Her tar du kraftig feil. Er selv en flittig bruker av Media Center på 360 (den beste måten å spille av digre HD-snutter på) og vet med sikkerhet at man her har alle de vanlige Media Center-alternativene. Man kan velge sang, spole, gjenta samme sang, spille av i tilfeldig rekkefølge, lage spillelister og alt annet man måtte ønske. Sammen med fjernkontrollen er dette en super funksjon, spesielt når XBoxen er koblet til en diger lcd-tv og et heftig surround-anlegg. Ofte stilig å bruke Media Center med sin visualizer på vorspiel, spesielt i krystallklare førti tommer.

Lenke til kommentar

hmm.. mulig bare jeg som er dårlig å leite, men jeg har ikke greid å finne innstillinger for slikt. Lyst å lede meg i riktig retning? Jeg har forøvrig ikke fjernkontrollen til 360, ikke at jeg kan se hvordan det kan være et krav her.

Lenke til kommentar

Om man ønsker å ha tilgang til de samme filene på pc'en og på ps3, så vet jeg at en bruker på ps3forums.com brukte en ekstern harddisk med både nettverksplugg og usb kabel.

Oppsettet var som følger.

PC-------------

PS3------------ Routeren

Ekstern HDD--

Da vil man enkelt ha tilgang til filene. Kanskje noe kostbart ;)

En annen ide er å bruke en ekstern harddisk, som man kan plugge i pc'en, føre over de siste episodene man har lastet ned, for så å plugge den i ps3.

Noen som kan bekrefte at dette er mulig?

Lenke til kommentar
hmm.. mulig bare jeg som er dårlig å leite, men jeg har ikke greid å finne innstillinger for slikt. Lyst å lede meg i riktig retning? Jeg har forøvrig ikke fjernkontrollen til 360, ikke at jeg kan se hvordan det kan være et krav her.

8208176[/snapback]

Vet ikke helt hva jeg skal si. For meg er det ikke gjemt i det hele tatt. Jeg klikker på Music, velger album, velger en sang. Deretter får jeg valget mellom å spille den av, lese informasjon om den, sette den i kø (spilleliste). Velger jeg å spille den av, får jeg valg mellom å spille den, velge om jeg vil se omslaget eller ikke, redigere kø, kjøpe cden jeg hører på (idiotisk valg, jeg har jo rippa en cd jeg faktisk eier :p), gjenta sangen eller å spille den av i tilfeldig rekkefølge. Hadde jeg hatt en middels grei mobil eller et digitalt kamera, skulle jeg tatt bilde, men det kan jeg dessverre ikke.

Redigert:

Modig som jeg er, prøvte jeg å ta et bilde med den prehistoriske mobilen min. Jeg lar resultatet tale for seg selv...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
bilde009ih3.jpg
Endret av Alex ws
Lenke til kommentar

Om folk er interesert i å streame filer via PS3en, og samtidig bruke PCen som server (som er nødvendig) er det jo bare å enten bruker Red Kawas mediacenter eller Orb. Ingen problemer der. Funker like godt på Wii som på PS3 ettersom jeg har lest.

Lenke til kommentar
XBox360 krever Windows for sin mediasenterfunksjonalitet, og er derfor "defective by design".

Jeg synes det er ganske festlig jeg å se på hva MS har gjort med XBox-konseptet siden lansering og frem til idag. Selv eide jeg en XBox, og har alltid syntes at MS gjorde en flott jobb med å bygge opp XBox som plattform. Men XBox gjorde det svært dårlig mot Sony sin PS2, tross iherdige forsøk fra MS sin side.

MS prøvd både å lokke spillutviklere  med "ubegrensede" midler for eksklusive titler og kjøpte opp spillprodusenter over en lav sko, men likevel flokket folket til Sony sin PS2. Hvordan skulle så MS konkurrere mot Sony sin PS2-base på 110 millioner?

Det var jo opplagt at XBox-plattformen ikke maktet oppgaven på egne ben. Så hvordan takle denne utfordringen?  Jo, noen smartinger hos MS "innså" at de har bortimot monopol på operativsystemer på PCer, og å knytte XBox svært nært dette monopolet ville automatisk gi plattformen en gedigen brekkstang inn i markedet. Som sagt, så gjort: Enter XBox360.

Hva er det egentlig du prøver å si her? At X360's suksess skyldes mediacenter-koblingen mot Windows? Vel, jeg kjenner ingen ... *ingen* ... som stod og lurte på om de skulle kjøpe X360, eller vente ett år på PS3, som konkluderte med at, jo, siden X360 kan streame wma-filer fra windows, må den være konsollen for meg ... Du tror ikke release ett år før PS3 og bred 3rd party support kan ha noe å gjøre med at X360 foreløpig har en større del av kaka enn XBOX fikk?

Og resten av historien kjenner vi jo fra tidligere hvordan MS opererer. Bruk monopolet for alt det er verdt, og kjøp opp alt og alle som kan bli en trussel eller bringe kreative ideer. Markedet blir så til de grader marginalisert, at andre konkurrenter ikke makter å henge med.

8203503[/snapback]

Har MS kjøpt opp alt og alle av konkurrenter til X360 "som kan bli en trussel eller bringe kreative ideer"? Sist jeg sjekka var det vel ingen som var uenig i at PS3 er en "trussel" til MS's foreløpige install-base-dominans, og at Wii kom med mange "kreative ideer". Fint om du kan komme med noen eksempler på hvordan spillkonsollmarkedet har blitt "så til de grader marginalisert" av at MS tok over for SEGA som den tredje part i konsollkrigene. Alt jeg har sett er sunn konkurranse, som har gitt oss forbrukere bedre og mer differensierte produkter og priser.

Lenke til kommentar
En annen ide er å bruke en ekstern harddisk, som man kan plugge i pc'en, føre over de siste episodene man har lastet ned, for så å plugge den i ps3.

Noen som kan bekrefte at dette er mulig?

8208239[/snapback]

du kan vel ikke høre på meg siden jeg jobber i itavisen, men jo, det er mulig. forutsatt at episodene er konvertert til et format som støttes av ps3. bilder og musikk du har på den eksterne disken spiller i alle fall fint.

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig du prøver å si her? At X360's suksess skyldes mediacenter-koblingen mot Windows?

Godt forsøk, men det er vel mer enn denne funksjonaliteten de søker å koble med Windows ...

Har MS kjøpt opp alt og alle av konkurrenter til X360 "som kan bli en trussel eller bringe kreative ideer"? Sist jeg sjekka var det vel ingen som var uenig i at PS3 er en "trussel" til MS's foreløpige install-base-dominans, og at Wii kom med mange "kreative ideer". Fint om du kan komme med noen eksempler på hvordan spillkonsollmarkedet har blitt "så til de grader marginalisert" av at MS tok over for SEGA som den tredje part i konsollkrigene.

8208880[/snapback]

Presens futurum. Henger du med?

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig du prøver å si her? At X360's suksess skyldes mediacenter-koblingen mot Windows?

Godt forsøk, men det er vel mer enn denne funksjonaliteten de søker å koble med Windows ...

Aller først: Nedlatende fraser som "godt forsøk" og "henger du med?" gjør seg dårlig hvis det du ønsker er en konstruktiv diskusjon.

Tilbake til saken. Jeg venter fortsatt på at du forteller oss hvilken X360-Windows-kobling det er som har gjort at X360 selger bedre enn XBOX. Eller mente du at mulige koblinger i fremtiden kan komme til å bety mye, mens 10+ mill solgte konsoller til dags dato kan tilskrives tidlig release, godt spillutvalg, god online-støtte, gode kontroller, bra grafikk, etc?

Har MS kjøpt opp alt og alle av konkurrenter til X360 "som kan bli en trussel eller bringe kreative ideer"? Sist jeg sjekka var det vel ingen som var uenig i at PS3 er en "trussel" til MS's foreløpige install-base-dominans, og at Wii kom med mange "kreative ideer". Fint om du kan komme med noen eksempler på hvordan spillkonsollmarkedet har blitt "så til de grader marginalisert" av at MS tok over for SEGA som den tredje part i konsollkrigene.

8208880[/snapback]

Presens futurum. Henger du med?

8209089[/snapback]

Ah. Så vi snakker ikke om noe MS faktisk har gjort, men noe du mener de vil gjøre en gang i fremtiden, basert på deres historie i PC-sammenheng? Isåfall, hvordan er dette annerledes fra hva etthvert annet selskap ville gjort om de fikk total kontroll på markedet? Den triste sannheten er at alle de store spillselskapene, ikke bare MS, først og fremst bryr seg om en ting; å tjene penger. Dersom en av de skulle komme i en monopolsituasjon, skal jeg love deg at de ville utnyttet det for alt det er verdt, og gjort alt de kunne for å beholde status quo, enten de het MS, Sony, eller Nintendo.

Jeg erfarer at MS's inntreden i konsollkrigen har skapt lavere priser og bidratt til formingen av tre godt differensierte plattformer; en ren spillmaskin, en spillmaskin med multimedia-elementer, og en multimedia-maskin. Jeg kan ikke fatte at dette skal være en dårlig ting, iallefall ikke for oss som bryr oss mer om selve opplevelsen enn hvilket merke som står på dekselet.

Lenke til kommentar
Kan man koble PS3 til monitor med VGA som på 360 ?

8209507[/snapback]

Det burde jo gå fint. HDMI -> DVI -> VGA burde vel funke antar jeg.

8209533[/snapback]

Den skjønte jeg ikke. Trenger man 3 omformere eller noe da ? Hvorfor kan de ikke bare selge en VGA kabel ?

Lenke til kommentar

Den skjønte jeg ikke. Trenger man 3 omformere eller noe da ? Hvorfor kan de ikke bare selge en VGA kabel ?

8209561[/snapback]

Fordi PS3 har HDMI utgang og ikke en multi-av utgang. De har vel den samme multi-av utgangen som på PS2 og der kan du vel få komponent så vidt jeg vet. Har aldri hørt om VGA-kabel til PS2. Men det er vel som alltid noen andre her som kan oppklare dette.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg skal si. For meg er det ikke gjemt i det hele tatt. Jeg klikker på Music, velger album, velger en sang. Deretter får jeg valget mellom å spille den av, lese informasjon om den, sette den i kø (spilleliste). Velger jeg å spille den av, får jeg valg mellom å spille den, velge om jeg vil se omslaget eller ikke, redigere kø, kjøpe cden jeg hører på (idiotisk valg, jeg har jo rippa en cd jeg faktisk eier :p), gjenta sangen eller å spille den av i tilfeldig rekkefølge.

Ah. Det har definitiv kommet noen flere valg siden sist jeg spilte av en enkeltsang, da med playlist å dette her, men det er fremdeles slik at når jeg velger en sang så kommer den på en tom spilleliste, så jeg må ut å browse etter flere sanger, for så å legge de til spillelisten. Siden det er noe mer tungvint å leite frem musikk på 360 enn PC finner jeg systemet litt tungvint.

Lenke til kommentar

Tilbake til et spørsmål jeg stilte tidligere. ER det noen som vet hvorfor MS ikke tilbyr nedlasting av videocodecer via Live? Disse kan man kjøpe til PC. Burde da være et godt marked for de oss som også ønsker å kjøpe dette og ta det i bruk. Ms har jo ingen interesser på mediasiden da de ikke eier musikk eller film slik sony gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...