Gå til innhold

hvor blir det av støvet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kroppen klarer å fjerne store mengder støv og dritt fra lungene, men ikke alt, derfor er stoffer som asbest ulovlg å bruke, fordi det blir hengendes igjen i kroppen. Og man kan utvikle kreft.

Hvis du har vært lenge i et støvete rom merker du kanskje at du begynner å få brumt snørr, dette er en del av støvet som kroppen fjerner. Hvordan veit jeg ikke, men det fungerer. Des lengre du oppholder deg i et støvete rom, des lengre vil du snørre brunt. Her kan det faktisk gå flere dager før det snørret slutter å være brunt.

Det er også noe som heter steinlunger, folk som har jobba i mangfoldige år i gruver uten beskyttelse har fått steinlunger. det er steinstøv som har samlet seg i bunn av lungene og blitt stenhard.

Jeg jobber som tømrer å vi har vært på kurs :)

Lenke til kommentar

Det som skjer er at slimproduserende celler i lungene produserer slim som støvet henger seg fast i. Dette blir skjøvet opp av flimmerhårene, og når det er kommet langt nok, hoster du det opp. Noe å tenke på neste gang du kjenner det krible i lungene...

Ja, forresten vil det å åpne lungene for å hente ut støv være rimelig unyttig. Lungene består av utrolig mange små luftblærer, alveoler, og å tømme alle disse vil være tilnærmet umulig, med tanke på hvor mye man må skjære.

Endret av bruker007
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg jobber som tømrer å vi har vært på kurs :)

8205528[/snapback]

Jeg plukker egg, 2-3 ganger i uken, og har vært litt redd for støvmengden jeg får i meg. For det blir en del støv av 2000 høner, helt sjukt mye egentlig :p

Hørt det kan påvirke sædkvaliteten, stemmer det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...