John-Abruzzi Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 hallauen. lurte litt på hvor det blir av støvet vi puster ned... er redd for å få skitne lunger.....over alt er det jo enentli stø.....og det støvet som går ned i lungene, forsvinner det elns? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 "Beklager Mine Rotete Texter"-- det har du rett i! og støvet forsvinner sikkert, hvis ikke hadde vi hatt et problem Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Tenkte du over at han kanskje har dysleksi/skriveproblemer Bob_mafia? Er iallefall ikke noe å klage over når han unnskylder i signaturen. Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Vet ikke men hvis jeg skulle gjette så tror jeg ikke små mendger er farlig, ellers hvis vi får større støvkorn i nese/hals så hoster eller nyser vi de opp igjen kanskje. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Kan vel bygge seg opp til en slags allergi? Astma? Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Er veldig usikker hvorfor noen får astma egentlig. Å sniffe for mye støv er kanskje en grunn. Spør på doktoronline.no eller lignende Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Kroppen klarer å fjerne store mengder støv og dritt fra lungene, men ikke alt, derfor er stoffer som asbest ulovlg å bruke, fordi det blir hengendes igjen i kroppen. Og man kan utvikle kreft. Hvis du har vært lenge i et støvete rom merker du kanskje at du begynner å få brumt snørr, dette er en del av støvet som kroppen fjerner. Hvordan veit jeg ikke, men det fungerer. Des lengre du oppholder deg i et støvete rom, des lengre vil du snørre brunt. Her kan det faktisk gå flere dager før det snørret slutter å være brunt. Det er også noe som heter steinlunger, folk som har jobba i mangfoldige år i gruver uten beskyttelse har fått steinlunger. det er steinstøv som har samlet seg i bunn av lungene og blitt stenhard. Jeg jobber som tømrer å vi har vært på kurs Lenke til kommentar
Minus Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Kan man åpne opp lungene og ta ut steinstøvet? Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Det som skjer er at slimproduserende celler i lungene produserer slim som støvet henger seg fast i. Dette blir skjøvet opp av flimmerhårene, og når det er kommet langt nok, hoster du det opp. Noe å tenke på neste gang du kjenner det krible i lungene... Ja, forresten vil det å åpne lungene for å hente ut støv være rimelig unyttig. Lungene består av utrolig mange små luftblærer, alveoler, og å tømme alle disse vil være tilnærmet umulig, med tanke på hvor mye man må skjære. Endret 21. mars 2007 av bruker007 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 hehe....ja det hadde tatt sin tid Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 ang disse steinlungene så vil ikke støved dele seg utover hele lungen, men bli som en klump i bånn. Så det er faktsk mulig å opperere. Men dette er ikke noe problem hvis du ikke jobber å gruver i 40 år uten beskyttelse... Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 man har jo såkallte flimmerhår som fanger opp støv, man har også et slimlag gjennom hele turen ned som samler støv, støv i nesen blir buser Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Ulempen med gjesteposting er at spambots dukker opp nå og da. De er nå fjernet fra denne tråden. 2 poster slettet. Takk for rapporteringene . Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk. Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Neppe bra å puste inn for mye støv. Derfor det er viktig å skifte sengetøy, vaske rommet/huset etc. Men hvor støvet blir av, det aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Er visstnok ikke bra å ha det for rent heller. Litt støv om dagen gjør godt for.. lungene!. Endret 22. april 2007 av Minus Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Hva mener du med det? Hjelper støvet kroppen på noen måte? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) Ja. Støvet hjelper på immunforsvaret. Edit: Om du hadde bodd i ett år i et hus uten støv i, for så å flytte i et "vanlig" norsk hjem ville du nok fått astma ganske fort. Endret 22. april 2007 av Minus Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 i nese og ører bla. har vi slim som skal fange opp alt støv. Dette har vi ikke noe av i munnen, men er dette "slimet" det samme som flimmerhårene lenger ned i hals/svelg? Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Jeg jobber som tømrer å vi har vært på kurs 8205528[/snapback] Jeg plukker egg, 2-3 ganger i uken, og har vært litt redd for støvmengden jeg får i meg. For det blir en del støv av 2000 høner, helt sjukt mye egentlig Hørt det kan påvirke sædkvaliteten, stemmer det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå