Gå til innhold

Hvilket produkt til vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Etter klager på mitt råskinn (for 2 år siden :-P) av en pc som støyer noe, spesielt etter jeg installerte windows Vista har jeg bestemt meg for å kanskje skaffe meg vannkjøling.

Siden jeg er IT konsulent og ikke orker så mye vedlikehold på pc-en hjemme så må jeg ha noe som er mest mulig vedlikeholdsfritt. Etterfylling av vann 1 gang i halvåret f.eks.

Målet er å få en pc som er mest mulig stillegående.

Jeg har tittet litt på Zalman's eksterne løsning: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=Z...LUS&mcat=14s385

Denne virker meget interessant, men jeg hadde nå ønsket en intern løsning så det ikke tar så stor plass og så jeg ikke risikerer at bikkja velter hele driten.

Det som bråker mest på pc-en min av de 7 viftene er spesielt vifta til chipsettet, men og til cpu og gpu.

Hadde satt pris på noen anbefalninger.

Ps! Jeg har lest guiden, men jeg vil gjerne ha noen personlige erfaringer på hva som er hot og not. Jeg skal ikke overklokke, så jeg trenger ikke syk kjøling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og et annet spørsmål. Hvor ville dere anbefalt meg å montere radiator.

Skal den ligge i bunnen av kabinettet, så har jeg kun 6,2cm i høyde, 15cm i bredde og 21,5cm i lengde å gå på hvis jeg flytter litt på harddisker og PCI-kort.

Kabinettet jeg har er et Thermaltake Tsunami VA3000: http://psdata.no/ps.asp?it=108527&mlevel=

Jeg har en 120mm vifte bak i pc-en. Kan man f.eks. bytte ut denne og skru inn en radiator på ca. samme størrelse der?

Noen ulemper eller fordeler ved dette?

Som sagt trenger jeg ikke ekstrem kjøling.

Lenke til kommentar

Hei, jeg kunne ha hjelpa deg med å sette opp ett "system" for deg jeg...

Jeg vil tro det beste er å kjøpe løse deler, istedefor ferdige sett..

Eneste jeg trenger er litt mere "specs" på maskina din..

Type hk og gpu bla...

:thumbup:

Mvh

Tom egil

Lenke til kommentar
Hei, jeg kunne ha hjelpa deg med å sette opp ett "system" for deg jeg...

Jeg vil tro det beste er å kjøpe løse deler, istedefor ferdige sett..

Eneste jeg trenger er litt mere "specs" på maskina din..

Type hk og gpu bla...

:thumbup:

Mvh

Tom egil

8213133[/snapback]

Det hadde jeg vært kjempetakknemlig for!! :-)

Det aller meste står i signaturen min, men hovedkortet mitt er et Asus A8N-SLI Deluxe: http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2...375&modelmenu=1. Skjermkortet er Asus GF 6800 Ultra: http://www.asus.com/products4.aspx?l1=2&l2...475&modelmenu=1.

Cpu er amd64 3500 s939.

Har 480W thermaltake power.

Det som er det store vanskelige spørsmålet her er hvor skal jeg plassere radiatoren? I toppen har jeg plass til en 27 cm lang, 14cm bred og 8 cm høy (inkl. vifter) radiator.

edit: Der hvor det er best plass vil være fra 2 av 3,5" brønnene til cdrom o.l. Det er her disse målene er tatt i fra frem til den vil stange i poweret etter 27cm.

Jo større radiator, jo bedre kjøling, ikke sant?

Endret av onan
Lenke til kommentar
Du burde gå for 240mm radiator, og IKKE airplex evo.

8218069[/snapback]

Hva er galt med Airplex Evo?

Jeg tror ikke jeg har plass til en 240mm radiator uten å bytte kabinett. Jeg har lite lyst til å bytte kabinett.

Målet er ikke overklokking. Jeg skal ha en stillegående pc. I såfall bør vel en 80-120mm radiator holde?

Lenke til kommentar

Har du ikke mulighet til å montere en 120.2 radiator i bunn av kabinettet da?

Syntes også at en 120.1 blir litt lite, da må du nok kjøre den ene stakars vifta med så høy hastighet at det ikke lenger er så stille. eller det jo alltid mulig å montere 2* 120.1 radiatorer istedet for 1*120.2.

Fra vcore.dk for du også monteringsett til å kunne montere en 120.2 radiator eksternt, for eksempel på toppen av kabinettet :)

Lenke til kommentar
Har du ikke mulighet til å montere en 120.2 radiator i bunn av kabinettet da?

Syntes også at en 120.1 blir litt lite, da må du nok kjøre den ene stakars vifta med så høy hastighet at det ikke lenger er så stille. eller det jo alltid mulig å montere 2* 120.1 radiatorer istedet for 1*120.2.

Fra vcore.dk for du også monteringsett til å kunne montere en 120.2 radiator eksternt, for eksempel på toppen av kabinettet  :)

8219341[/snapback]

Jeg vurderte eksternt i starten. Da hadde jeg gått for Zalman Reserator.

Men jeg lurer på om jeg ikke skal klare å få plass til en 120.2 radiator allikevel. Jeg må bare fjerne brønnene til harddisker og plassere dem andre steder i stedet.

Lenke til kommentar
Da mener du å gå for å montere radiatoren i bunn? kan jo alltids montere HDDene i 5.1/2" brønnene i vibrasjonsdempende moduler  :cool:

8221189[/snapback]

For å være helt sikker nå, så lagde jeg meg en modell i papp av en radiator med vifte på. Har hatt pc-en i deler og en 120.2 radiator har jeg overhodet ikke plass til.

Det jeg har plass til er 2x120 radiatorer hvor jeg da plasserer den ene radiatoren i bakkant av pc-en hvor jeg skrur den fast til vifta som står der og den andre setter jeg i 5 1/2" brønnene.

Alternativt kan jeg jo bare bytte kabinett med dette: http://www.3dfxcool.no/product_info.php?cP...207b87d6ee93238

Lenke til kommentar

Tror den "klarer" det, men da kommer støynivået til å stige betraktelig, siden den ene viften må kjøre med høyere RPM, og hvor lave temperaturer du får er jeg ikke sikker på, men du vil ikke ha store muligheter til overklokking! Hadde personlig gått for en 120.2 radiator når jeg først skulle kjøpt vannavkjøling!

Lenke til kommentar
Tror den "klarer" det, men da kommer støynivået til å stige betraktelig, siden den ene viften må kjøre med høyere RPM, og hvor lave temperaturer du får er jeg ikke sikker på, men du vil ikke ha store muligheter til overklokking! Hadde personlig gått for en 120.2 radiator når jeg først skulle kjøpt vannavkjøling!

8226180[/snapback]

Ok. Jeg har egentlig ingen planer om overklokking. Men hvor mange grader sånn ca. vil dere tro forskjellen vil være mellom 12v og 7v på vifta med 1x120 radiator?

Hvis dette vil funke for meg så går jeg for det. Hvis ikke har jeg funnet ut at jeg skal montere 2 stk 120 radiatorer i kabinettet, så slipper jeg å bytte kabinettet eller sette radiatoren eksternt.

Vil jeg få samme effekt med 2x120 radiatorer i stedet for en 120.2 radiator?

Lenke til kommentar

Med så mye last og en enkelt 120mm vifte vil temperaturforskjellen på 7v og 12v på vifta bli veldig stor, tror jeg.

Du vil få litt høyere temperaturer med 2*120mm enn med en 120.2. Vet ikke hvordan, men det er visst slik i praksis etter hva jeg har sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...