Gå til innhold

Ny PC, for høy cpu-vifte?

JOB

Anbefalte innlegg

Har kjøpt MSI K7N420 PRO, Duron 1.3, Cooler Master CPU-vifte og Q-Tec Midi Tower ATX.

Selve vifta er så høy at den kommer inntil/blir dekket av PSU-en (strømforsyningen).

Blir dette et problem?

(Vifta kommer jo ikke til å få sugd inn "ny" luft, men bare sirkulere den som ligger på CPU-en.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å legge inn WinXP.

Fikk først en rar feilmelding på slutten av HDD-formateringen. Restartet og fortsatte med setup. Derette fikk jeg en feilmelding i orbindelse md nettverket eller noe sånt. (39 min igjen av setup, og kommer ikke lenger)

Skjekke så i BIOS-en, og der stod det at temperaturen på CPU-en var på 80C.

Lit for mye kanskje?

Lenke til kommentar

80 grader er for mye. Skyldes mest sannsynlig dårlig kontakt mellom CPU og kjøleribba. Eller hvis vifta har seriøse problemer.. sviver den?

Du bør nok gjøre noen forandringer før du fortsetter installasjonen av Windows ja.. Lykke til! :smile:

Edit: hvis CPU-vifta ikke får "frisk" luft som du sier, så må det nok en ny kjøler eller noe til. Kjøleren må få luft som er litt kald i hvert fall!

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-12-12 22:50 ]

Lenke til kommentar

Det kjipe er jo at jeg akkurat har kjøpt alt nytt, og jeg får vel ikke penger igjen fra komplett for den vifta.

Den har jo dessuten samme størrelse som både min og bror sin vifte, så er det kabinettet som ikke har standard mål?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-12 20:23, skrev JOB:

Selve vifta er så høy at den kommer inntil/blir dekket av PSU-en (strømforsyningen).

Egentlig skjønner jeg ikke hvordan dette går an.. Det er jo ikke noe problem om CPU-kjøleren står litt nærme eller inntil PSU-en.

Har du prøvd å demontere kjøleren og montere den nøye igjen? Husk at du må bruke kjølepasta eller tilsvarende. Ikke metall mot metall..

Og så vil jeg gjerne ha en bedre forklaring på hvordan CPU-kjøleren er plassert i forhold til PSU. Jeg skjønner ikke..

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-12-12 23:03 ]

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som problemet er at hele vifta blir liggende inntil PSU. Dette er selvsagt uholdbart, siden vifta da får null luftgjennomstrømning.

Løsning: Roter CPU kjøleren 90° eller 180° alt ettersom, hvis det er mulig.

Eller løsne vifta og monter den på andre siden av kjøleribba, igjen hvis det går...

Håper noe av dette funker.

Og, la vær å skru på PC'en før du har en god løsning der vifta blåser rikelig med luft over kjøleribba. Prosessoren blir ikke ødelagt av 80°C, men du skal ikke så mye høyere før det blir kritisk.

Lenke til kommentar

Har lagt et bilde av hvordan det ser ut her:

http://www.terrarestaurant.no/IM000678.JPG

(Jeg har skrudd av PSU-en, men dere ser hullet der hvor den skal være. Om det ikke ser helt sånn ut på bildet, så stikker faktisk vifta minst like langt ut som der hvor PSU-en kommer inn. Og ja, vifta blir helt dekket av den.)

Det er ikke mulig å snu på hverken prosessoren eller ribba som viften er montert på, og skrur jeg av selve vifteelementet og setter den på siden av ribba, vil den vel ikke lenger blåse ned i mellom "ribbeplatene" (hvis jeg i det hele tatt får festet den der på siden.)

Jeg fikk i hvert fall installert alt nå som jeg hadde "utlagt" PSU. (under 50C nå når PSU-en ikke dekket vifta)

Det er jo forresten kommet en ny angrerett-lov nå, men siden man må betale frakt selv, så vil det vel koste meg like mye å sende denne ned til Komplett i Sandvika som det det koster å kjøpe ny...

[ Denne Melding var redigert av: JOB på 2002-12-13 00:19 ]

Lenke til kommentar

Du trenger nok helt klart en annen CPU kjøler ja. Hvis du kjøpte både kabinett, hovedkort og CPU kjøler sammtidig hos komplett, bør du prøve å overbevise dem om at de har skylden :smile:. De burde fortalt deg at disse delene ikke passet sammen.

Be dem om å sende deg en CPU kjøler med sidemontert vifte, og legge ved en returseddel så du kan sende tilbake kjøleren som ikke kan brukes. Er du heldig, så går de med på dette... Hvis de nekter, så ville nok jeg gitt meg og bytta kjøleren for egen regning.

Lykke til

Lenke til kommentar

Etter litt fram og tilbake får jeg nå tilsendt ny og lavere (5 cm.) vifte av Komplett i julepresang!

Og jeg trenger ikke engang å returnere den gamle.

(De tok vel ikke egentlig på seg noen skyld, men jeg er jo uansett storfornøyd.)

Den opprinnelige vifta er nok litt høyere enn mange andre (ca.7 cm.), men det er kabinettet som er hovedproblemet, og siden de sidemonterte viftene også er temmelig store (og dyre), tror jeg ikke jeg vil anbefale dette kabinettet i det hele tatt.

Så god jul til alle, og især Komplett:)

[ Denne Melding var redigert av: JOB på 2002-12-16 16:08 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...