Gå til innhold

Hvorfor jeg hater damagemetere


Anbefalte innlegg

Tenkte nesten det var på tide med en tråd om emnet, en sak som jeg har gått og fundert litt på i lengre tid.

 

Min påstand er at damagemetere er til det verre for wow-communityet som helhet.

Problemet er som oftest at mange måler hvor god en spilleren er etter hvilken plass på damagemeteret vedkommende kom.

Ofte er det slik i raid at det blir en uoffisiell konkurranse om hvem som gjorde mest skade i raidet.

Ofte ser vi folk spamme ned party/guildchat med en rapport over damage done, og folk føler seg stolte når de kommer høyt opp... det skjønner jeg jo, det er gøy å være på toppen der.

 

Problemet som jeg derimot ser, er hva dette gir av indirekte konsekvenser for alle andre som ikke gjør dps i et raid.

Det blir f.eks. alltid vist til "han syke roguen som hadde 20% mer enn alle andre" osv.

Vel og bra for roguen, men hva med alle andre?

Jeg interesserte meg nylig for problemet, da jeg oppdaga hvilken gjenganger det er for "sånne som meg", som spiller support/healer-klasser, og hvordan vi regelrett blir neglisjert og forbisett av den store majoriteten av folk på spillet.

 

Det er mildt sagt frustrerende å gang på gang se at guildchaten fylles av en lang liste med total skade i et raid, for deretter å høre alle lovprise vedkommende som gjorde slik enorm skade.

For hvor er vi, de små som holder hele gruppa heala, som dispeller lynraskt det som måtte komme, som redder tanken i siste lita eller hjelper til å dra en løs mob fra casterne og tilbake til tanken?

Hvor er vi i det store bildet?

 

Jeg vet at det er noe som heter "healmeter", noe som forsåvidt er en kjekk greie, men for det første kan den manipuleres, og for det andre er det fortsatt ikke samme "wow!"-effekt som top damage meter.

Ærlig talt, det er ikke mange som bryr seg om du havner på topp 1 eller 5. plass på healmeteret uansett.

 

 

Ofte er det slik at vi som ikke har dps/tank-rollen i raidet blir totalt oversett i det store bildet, rent annet enn når kjeft skal fordeles når raidet wiper på grunn av healing så klart.

Det er disse små tingene vi som healere/support ikke kan måles på.

Kanskje vi redder raidet fordi vi lynraskt dispeller en dødelig debuff i riktig prioritert rekkefølge... men dette er ting folk ikke legger merke til, dette er ting osm ikke kan måles på noe "meter".

Jeg merker selv når jeg er kjempefokusert og redder gruppa fra et wipe, fordi jeg bruker blessing of protection/righteous defense til riktig tidspunkt og således gjør kampen stabil igjen.

Når legger folk merke til dette?

Det måles jo ikke på noe meter!

 

Jobben vi har er ofte en utakknemlig drittjobb.

Få legger merke til innsatsen vi legger i å vedlikeholde gruppa, men ofte de første til å virkelig få kjeft dersom det skjer noe galt.

Da er det frustrerende å samtidig se at dps, som alltid, er de som roses opp i skyene når raidet er over... der alle "gz'er" de som gjorde mest skade.

 

 

DETTE er også grunnen til at folk hele tiden klager over klassen sin på forumer og ingame.

Damage metere, og den generelle overfokuseringen på damage-meteret som om den skulle vært en hellig skrift.

Hvorfor tror du at prester, paladiner, shamaner (og noen ganger også warriors), har kjempelyst til å gjøre dps i raidet?

Det er fordi det å kunne gjøre dps, det å kunne vise seg på et meter folk referer til hele tiden når man skal diskutere hvem som var "best", er det som gjør at man føler seg verdsatt.

Derfor er det ofte vanskelig å få tak i healere, og derfor er det alltid en drøss med support-klasser som virkelig brenner etter å få gjøre dps en gang i blant... og jeg må si at jeg skjønner dem godt!

 

For det er jo derfor vi spiller.... ikke sant?

For det er jo til syvende og sist derfor vi driver endeløs grinding... for å bli best i noe?

For å føles verdsatt og respektert?

 

 

 

Derfor hater jeg damage metere, fordi "samfunnet" på wow er altfor overfokuserte på disse, og den generelle utakknemligheten ovenfor de som velger å heale/supporte.

Så... inntil vi får et generelt "best played-meter" som gjelder generelt for alle klasser, så må vi nok klare oss med utakknemligheten imens.

 

 

 

(PS: Til alle dere som sier "gtfo reroll dps-rogue" kan stikke ut av tråden, dere har ikke skjønt hva innlegget dreier seg om)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

samme med folk som tanker.

 

løper bokstavelig talt rundt som en helt og gjør så godt man kan, og hvis det blir wipe, all skylda på tanken. ikke fordi noen med et uhell angrep mob'en som var sheepa, men all blame on the tank.

 

men det er jo folk generelt som er litt respektløs

Lenke til kommentar
samme med folk som tanker.

 

løper bokstavelig talt rundt som en helt og gjør så godt man kan, og hvis det blir wipe, all skylda på tanken. ikke fordi noen med et uhell angrep mob'en som var sheepa, men all blame on the tank.

 

men det er jo folk generelt som er litt respektløs

8201433[/snapback]

 

Jada, tanker har nok noe av det samme problemet.

Likevel er det en del mer respekt å hente som main tank dersom man gjør en god jobb, nettopp fordi alle legger merke til tanken til enhver tid.

Men joda, enig sånn ellers.

Det er en altfor stor overfokusering på de som gjør skaden i raidet, og ikke resten.

Det er noe med det å føle seg verdsatt, noe "vi andre" ikke på langt nær blir i dag.

 

Husker sist jeg var i Alterac Valley før BC kom.

Bestemte meg for kun å heale med presten min, og fikk etter kort tid rundt 300.000 healing done i AV.

Ingen la merke til det i det hele tatt, ingen som ensa at jeg hadde 300k healing, mens andremann på lista hadde 90k healing done.

Det folk la merke til var hunteren som hadde 100 kills, mot andremann med 70 kills.. han fikk høre det, han ble lovprisa i bg-chaten som om han var den største helt.

Lenke til kommentar

Kjempe-enig med deg, kan også fortelle litt hva jeg tenker om dette:

 

 

I starten av min "wow-karriere" spilte jeg mage, raida MC og BWL, hadde som alle andre i raidet damage meter liggende.

 

Som mage, eller DPS generellt var det jo selfølgelig stas å være på toppen av damage done, noe jeg også var en del ganger.. Når jeg tenker på dette i ettertid så var egentlig healere og tanks noen vi generelt brydde oss veldig lite om, de bare var der for å gjøre jobben sin, det at de ble kjeftet i senk hver gang det ble wipe gjorde jo ikke saken noe bedre, vi tenkte bare at healerne sugde rompe og vi var gullgutta.

 

 

Seinere som tank har jeg opplevd hvordan det faktisk er fra healer og tank perspektiv, som tank har jeg faktisk aldri opplevt å få ros i et raid, ble regelrett kjefta ut sammen med samtlige tanks i hvert eneste raid når noe går galt, og jeg ser de samme skjer med healere.. F.eks på Maexxna når tanken døde under web-spray, var altid " FY FAEN HEALERS, HER POTTER VI FOR FLERE HUNDRE GULL OGSÅ SKJER DETTE?! "

 

Er ikke rart det er få som spiller healers, samme med tanks.. Husker vi var på Anub og jeg skulle tanke før første gang siden tankene våre lagga / var borte, har aldri følt meg så ubrukelig før, fikk kjeft gang på gang på gang over hvor treig jeg var til å flytte han osv, dette kom jo fra guildlederen som aldri hadde tanka og aldri kom til å tanke denne bossen..

 

På C'Thun for eksempel var det alltid DPS som fikk ros for å ha fått han ned så fort på weaken.. Det faktum at vi hadde 5 healere færre enn man burde, og at vi tanks plukka opp tentakler fort som faen ble aldri nevnt..

 

Synes også det er synd når guildleaderen poster healingmeter for å vise at de og de healerne suger.. En gang var det en healer som fikk kjeft for å suge pga lite healing done som var den som hadde redda dagen ( fikk shield på 500 HP rett før nefarian slo meg )

 

 

Driver atm å spiller opp en druid. Om det blir like ille som å være tank vet jeg enda ikke, men i så fall blir det ferallol eller oomkin på meg.

Lenke til kommentar

Kjipe guilds dere er i da.

Er ikke noe sånt til oss afaik.

Jeg er MT og får regelrett skryt jeg, samme med healers.

Er vel kanskje jeg som roser healerene mest, men har da hørt/sett andre gjort det også.

Men så er vi ganske close og alle er gode spillere da.

 

Er det så rart at dps-en som topper får lista får litt skryt egentlig?

Hybrider har vi ingen av, blir vel kanskje noe tull der..

Endret av TaigaH
Lenke til kommentar

Her kan det trekkes et tilnærmet uendelig antall paralleller over til den jammerdalen, aka: livet, vi alle befinner oss i. Det er alltid, alltid, ALLTID toppene, "flinkingene" (såkalte) som sitter på sin høye hest og bare skummer fløten. De som står bak i kulissene, de som står på "gølvet" og virkelig gjør en innsats for å holde hjulene i gang får aldri ros fordi de synes ikke. De får heller aldri sjansen til å synes. Slik har det alltid vært.

 

Og så er det noen som lurer på hvorfor jeg ikke har vært med på instancer. Det har mest med nettopp dette å gjøre. Å "risikere" å få kjeftet huden full av drittunger om man skulle "ødelegge" for dem, nei, det får være grenser for hva man skal være nødt til å finne seg i.

Lenke til kommentar
Kjempe-enig med deg, kan også fortelle litt hva jeg tenker om dette:

 

 

I starten av min "wow-karriere" spilte jeg mage, raida MC og BWL, hadde som alle andre i raidet damage meter liggende.

 

Som mage, eller DPS generellt var det jo selfølgelig stas å være på toppen av damage done, noe jeg også var en del ganger.. Når jeg tenker på dette i ettertid så var egentlig healere og tanks noen vi generelt brydde oss veldig lite om, de bare var der for å gjøre jobben sin, det at de ble kjeftet i senk hver gang det ble wipe gjorde jo ikke saken noe bedre, vi tenkte bare at healerne sugde rompe og vi var gullgutta.

 

 

Seinere som tank har jeg opplevd hvordan det faktisk er fra healer og tank perspektiv, som tank har jeg faktisk aldri opplevt å få ros i et raid, ble regelrett kjefta ut sammen med samtlige tanks i hvert eneste raid når noe går galt, og jeg ser de samme skjer med healere.. F.eks på Maexxna når tanken døde under web-spray, var altid " FY FAEN HEALERS, HER POTTER VI FOR FLERE HUNDRE GULL OGSÅ SKJER DETTE?! "

 

Er ikke rart det er få som spiller healers, samme med tanks.. Husker vi var på Anub og jeg skulle tanke før første gang siden tankene våre lagga / var borte, har aldri følt meg så ubrukelig før, fikk kjeft gang på gang på gang over hvor treig jeg var til å flytte han osv, dette kom jo fra guildlederen som aldri hadde tanka og aldri kom til å tanke denne bossen..

 

På C'Thun for eksempel var det alltid DPS som fikk ros for å ha fått han ned så fort på weaken.. Det faktum at vi hadde 5 healere færre enn man burde, og at vi tanks plukka opp tentakler fort som faen ble aldri nevnt..

 

Synes også det er synd når guildleaderen poster healingmeter for å vise at de og de healerne suger.. En gang var det en healer som fikk kjeft for å suge  pga lite healing done som var den som hadde redda dagen ( fikk shield på 500 HP rett før nefarian slo meg )

 

 

Driver atm å spiller opp en druid. Om det blir like ille som å være tank vet jeg enda ikke, men i så fall blir det ferallol eller oomkin på meg.

8201452[/snapback]

Bra noen har skjønt det =) alle som ikke spiller healer vanligvis er de som skylder på healers, dør noen er det healers, overaggroer en og dør er det healers.

Nei i mine AQ40 dager så var det veldig slik, Raid leadern på den tid var rogue og mente alltid det var healers sin feil..

 

sånn var det helt til jeg gav guildet et ultimatum (sikkert skrive feil), jeg sa enten så går jeg, eller så kicker dere raid leadern... ble raid leadern som ble kicket der gitt

Lenke til kommentar
Det er veldig enkelt å se hvem som slacker, og hvem som ikke gjør, ved å se på damagemeters.

8201730[/snapback]

 

Jepp, det er sant, men spørsmålet er vel heller om fordelene ved et damage meter ikke er mindre enn bakdelene den indirekte skader.

For damage metere blir primært brukt til å se hvem som har gjort mest skade, ikke på hvem som har gjort minst.

 

Også her kan man ikke måle support godt nok.

Noen foretrekker å konservere mana til når det virkelig trengs, andre forsøker å ha en jevnt høy strøm av healing for å holde det gående, med påfølgende mer "healing done" på meteret.

 

 

Jeg mener at bruk av damage meter har langt flere negative sider ved seg enn positive, nettopp fordi det fører til stor frustrasjon blant alle de som ikke føler seg verdsatt selv om de bidrar veldig mye til at en dungeon blir cleara.

 

Damage meter har blitt et trofé man smykker seg med når man er på toppen.

Hadde damage meteret blitt brukt for å se hvem som slacker, så kunne raidlederen selv hatt et personlig damage meter der han så an hvem som slacka, og så tatt det med en whisper til vedkommende seinere, istedenfor å brette ut "første, andre og tredjeplass" utover g-chaten som et trofé.

 

 

 

Savner veldig et "best played"-meter!

Lenke til kommentar

Det er litt forskjell på healing done og damage done.

Healing done kan man spamme seg til #1 på.

Damage done må du finne en god syklus og holde god og jevn skade. Om det er f.eks som ligger veldig langt foran de andre, så må de som ligger under ta seg sammen og prøve hardere.

Lenke til kommentar

Etter å ha spilt WoW et par år begynner jeg å få med seg så mye om andre klasser at i PUGs så kan jeg besvare utskjelling med å fortelle de alle de feilene de gjør. Da blir det som regel stille...

 

I guildet jeg er i så er damagemeter noe kun offiserene kan poste i raidchat så vi slipper mye av den spammen der - fokuset ligger mer på samarbeidet enn den som topper dmg meter.

 

Vi prestene er veldig heldige med tankene våre som er flinke til å gi ros (hender vi får pepper også, men da er det som oftest berettiget). Det er flott at de setter pris på oss og tar vare på oss. Samtidig er vi prestene veldig flinke innad til å rose hverandre og holde spiriten oppe, selv om vi skjelden får ros etter ett raid så er prestene flinke til å komme med støtteerklæringer og være positive i klassechat. Samholdet med de andre healerklassene er også ganske bra, og det er positivt.

Lenke til kommentar

Tja, vi tok ibruk et damage meter som viste overhealing, healing, damage, damage taken. Men ja, det var mye fokus på damage meter. Som warlock ble vi ofte slaktet, fra 5 hvert raid til 3, maks. Helst to. Hvorfor? Bossene krevde en viss mengde dps, warlocks trenger endel healing for å holde dps'en oppe (på den tiden). Classen vår var rett og slett utilstrekkelig for kravene som ble stilt og det var ingenting vi kunne gjøre med det.

 

Men det ble selvfølgelig stilt spørsmål når damage forskjell var stor innen samme gruppe, vi ville jo at alle skulle yte maks. Det var, og er derimot, for mye fokus på damage meter ja. Mange som liker å knise når jeg ligger underpå damage meter som mage, men de klapper det vanligvis igjen når jeg ber de sheepe, decurse, counterspelle caster mobs, frostnova'e mobs unna healer/nær tank etc etc. Rogues gjør vanligvis KUN dps, og at de derfor ofte ligger over ville jo bare være å forvente (noen som er smart og waster litt dps for å poisone visse targets, men det er få)

 

For å sitere Sebudai: It's pretty easy figuring out how much DPS you do as a corpse on the ground.

Lenke til kommentar

Det er ikke det som er disksjonen om hvem som er best på hva. Det er nettopp det fokuset på nettopp hvem som er best e.t.c. som er problemet.

 

Ja, du kan spamme deg vill opp på healing done meteret, men det er ikke poenget her. forsåvidt kan vel overhealing meteret være en fin målestokk på hvem som healer best...

 

Jeg er enig, for mye fokus på DPS, nesten ingen fokus på dem som faktisk gjør det mulig for andre å DPSe. Kanskje samtlige healere burde streike? :p

Lenke til kommentar
Det er litt forskjell på healing done og damage done.

Healing done kan man spamme seg til #1 på.

Damage done må du finne en god syklus og holde god og jevn skade. Om det er f.eks som ligger veldig langt foran de andre, så må de som ligger under ta seg sammen og prøve hardere.

8201791[/snapback]

 

Selv om du spammer deg til #1 så sier det ingenting om hvor god du er som healer, som DPS får du ros om at du er flinkest til DPS om du topper.. Healing og tanking er så mye mer jobb, om du er en flink DPS vises det rimelig nøyaktig på DPS, om du er en flink healer vil ikke det vises på damagemeter.

 

Som healer har du faktorer som overheal, prioritering, dispell/decurse/purify, shielding av rett target, distribuere HoT's på riktig tidspunkt osv..

 

En tank kan ikke måles på noe meter, for å måle en god tank må du ha:

 

1 - Kjennskap til klassen.

2 - Kjennskap til hvordan tanking fungerer på encounteret.

3 - Reaksjon som trengs til tanking ( Flytte seg på f.eks Twins under Teleport )

 

med mer.. Siden folk ikke orker dette blir det til at DPS får ros for å hjernedødt spamme 2-3 knapper i 5 minutter..

 

 

Bortsett fra dette er jeg veldig enig med aril:

 

Her kan det trekkes et tilnærmet uendelig antall paralleller over til den jammerdalen, aka: livet, vi alle befinner oss i. Det er alltid, alltid, ALLTID toppene, "flinkingene" (såkalte) som sitter på sin høye hest og bare skummer fløten. De som står bak i kulissene, de som står på "gølvet" og virkelig gjør en innsats for å holde hjulene i gang får aldri ros fordi de synes ikke. De får heller aldri sjansen til å synes. Slik har det alltid vært.

 

Og så er det noen som lurer på hvorfor jeg ikke har vært med på instancer. Det har mest med nettopp dette å gjøre. Å "risikere" å få kjeftet huden full av drittunger om man skulle "ødelegge" for dem, nei, det får være grenser for hva man skal være nødt til å finne seg i.

8201576[/snapback]

 

 

Såkalte superstjerner, er i media konstant, tjener fett med penger, har stor fangruppe osv er resultat av at et hav med mennesker har stått på for å få dem dit de er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...