Gå til innhold

HTPC og kontor PC i ett

Anbefalte innlegg

Har i dag en MultimediaPC fra HP som står på arbeids/gjesterommet. Ønsker å kunne utnytte denne til HTPC gjennom TVen på stua. Jeg har kabelTV og bredbånd gjennom Canaldigital. Uttaket er på stua.

Må jeg flytte PCen til stua, eller finnes det andre løsninger (kabler/trådløst) slik at PCen kan stå på arbeidsrommet?

Hvis jeg flytter PCen til stua, hvordan setter jeg det hele opp for å fortsatt kunne bruke skjerm, tastatur og mus på arbeidsrommet?

Som dere skjønner er jeg veldig fersk på området. Alle tips tas mot med takk.

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har i dag en MultimediaPC fra HP som står på arbeids/gjesterommet. Ønsker å kunne utnytte denne til HTPC gjennom TVen på stua. Jeg har kabelTV og bredbånd gjennom Canaldigital. Uttaket er på stua.

Må jeg flytte PCen til stua, eller finnes det andre løsninger (kabler/trådløst) slik at PCen kan stå på arbeidsrommet?

Hvis jeg flytter PCen til stua, hvordan setter jeg det hele opp for å fortsatt kunne bruke skjerm, tastatur og mus på arbeidsrommet?

Som dere skjønner er jeg veldig fersk på området. Alle tips tas mot med takk.

Rune

8201179[/snapback]

Nå skriver du ikke nøyaktig hva du har, men jeg gjetter på følgende:

PC'en kjører Windows MCE

KabelTV'en er analog.

En grei måte i så fall er vel å kjøpe en XBox 360 som du setter i stua.

Trekker kabeltv kabelen til gjesterommet og kobler til tuner kort på pc.

Trekker cat5 kabel eller lignende fra PC til XBox 360, alternativt bruker trådløst nett.

Så bruker du 360'en som mediacenter extender, fungerer veldig bra, har sånt oppsett selv.

Om du har digitaltv så blir det nesten det samme, bortsett fra at du også flytter STB inn på gjesterommet. Kobler da composite eller svideo ut av STB til PC + IR blaster fra PC til STB for å skifte kanaler.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vurdert xbox og PS3.

Er det noen som kjenner til PS3 sine multimediafunksjoner. Kan man vise bilder, film (divX etc), spille musikk fra PC koblet i nettverk gjennom PS3?

Finnes det løsninger hvor det kan benyttes 2 sett tastatur og mus på samme PC (et på arbeidsrommet og et på stua)?

Lenke til kommentar
... og ja. Hva og hvordan fungerer en IR-blaster?

8243957[/snapback]

Det følger med IR blaster med Microsoft sin fjernkontroll for MCE.

Med denne kan PC'en skifte kanaler og sånt på STB'en. IR blaster er en ledning med en IR diode. Dioden limes fast på IR motageren på STB'en. IR dioden brukes da til å emulere den vanlige fjernkontrollen for STB'en.

Dvs dersom du har løsningen med XBox 360 så vil et kanalskifte foregå ved at du bruker fjernkontrollen til XBox'en, som gjør at den sender beskjed til PC'en om å skifte kanal, som så sender noen små IR blink til STB'en via IR blasteren, som så skifter kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...