Gå til innhold

Omskjæring: Sjekk av ALLE jenter i norge?

Anbefalte innlegg

Andre1983: Ingen religion krever omskjæring.

8210735[/snapback]

Det stemmer, hvis vi ser bort fra jødedommen (når det gjelder gutter) og ett utall andre religioner, selvfølgelig.

Dessuten har alle religioner rom for tolkning -- og siden ingen kan påstå at de har rett når det gjelder religion, kan man ikke se vekk fra at de som omskjærer døtrene sine og er omskåret selv er de eneste som finnes i ett eller annet paradis for den ene eller andre guden som er den riktige.

Medisinsk sett så er omskjæring forkastelig.

Jeg setter medisin over religion -- men man må forstå at enkelte tror man *må* omskjære barna sine, på samme måte som kirken krever at man dypper barn i vann og krever at man ber daglig og at man selv lærer opp sine små i kristen lære... (da ingen religion finnes i menneskene fra fødselen av.)

Man kommer ikke inn i statskirken uten å være døpt.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er ikke religionsforumet -- men dette er også et eksempel på hva religion *kan* innebære, i verste fall...

...

8208270[/snapback]

Det er mulig slik du skriver at Bibelen sier at guttebarn skal omskjæres, hvilket jo praktiseres idag. Men det står ikke i Koranen at jenter skal omskjæres.

8208329[/snapback]

Andre1983: Ingen religion krever omskjæring.

8210735[/snapback]

Religion består ikke bare av tekstene, men også av praktiseringen.

Har man glemt Kadra? http://www.google.com/search?q=kadra+omskj%C3%A6ring

Lenke til kommentar

Å innføre dette som del av en normal helsesjekk burde ikke være noe større problem heller. Det handler uansett ikke om å forhåndsdømme noen, men om å se at alt står riktig til der nede. Jeg fikk selv bjellene mine beklådd av en lege som liten for å sjekke at alt sto riktig til, og fikk ingen varige men. Er pikebarn spesielt sarte slik at de automatisk får psykiske problemer hvis helsepersonell berører dem mellom beina?

Foreldrene mine var forøvrig med på denne seansen. Sikkert greit nok det, så de ser at alt går riktig for seg.

Jenter må i tillegg lære seg til å gå til gynekologisk undersøkelse regelmessig som voksne uansett...

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Å innføre dette som del av en normal helsesjekk burde ikke være noe større problem heller. Det handler uansett ikke om å forhåndsdømme noen, men om å se at alt står riktig til der nede. Jeg fikk selv bjellene mine beklådd av en lege som liten for å sjekke at alt sto riktig til, og fikk ingen varige men.

8233980[/snapback]

Som linket til over så foreligger det ikke medisinsk grunn til dette. I følge fagpersonellet.

At en lege en gang sjekker testiklene finnes det en medisinsk grunn for. Det finnes ingen medisinsk grunn som legitimiserer at jenters underliv skal sjekkes jevnlig. Om du da ikke betviler ekspertisen på området da.

Les gjerne dokumentasjonen som er linket til over.

Dagens helsesjekker, også den du gikk gjennom, er også frivillige.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
- Hvis jentebarna ikke møter til undersøkelsen etter flere purringer, bør det skrives en bekymringsmelding, for eksempel til barnevernet. I verste fall må barna hentes med tvang for å bli undersøkt. Men det må selvfølgelig være basert på skjønn, sier Per Sandberg, Frps fraksjonsleder i kommunalkomiteen.

Jeg blir fortsatt sjokkert over hvor nedverdigende FRP kan være!

Jenter skal altså, bli lagt på rygg, spre beina, en sykesøster, eller lege skal bortpå å pirke, sikkert med kalde fingrer!

Og om barnet faktisk kan ha en egen velbegrunnet motforestilling mot dette så skal Sandberg komme å ta barnet med makt!

Men det skal altså være basert på skjønn, men hva skjønn da? Sort-hvitt? Se&Hør lesende mor? Eller om man bor i sentrale oslo øst?

8201207[/snapback]

Er en jente omskjært etter den somaliske metoden (hvor _alt_ fjernes og sys igjen!) så kan det ses med det blotte øyet, og det er ikke nødvendig med berøring eller å ligge på rygg og skreve.

Jeg blir faktisk direkte kvalm av personer som ikke vil gjøre det vi kan for å bekjempe dette grusomme overgrepet. En slik undersøkelse er mindre enn et myggstikk sammenliknet med den lemlestingene disse jentene faktisk utsettes for! Jeg skjønner ikke hvordan SV-folk får sove om natten!

Lenke til kommentar
I Frankrike har regelmessige underlivsjekk medført at omskjærings-tilfellene ble redusert dramatisk.

I en forstad i Paris har de fått til det ingen andre i Europa har fått til; å nærmest bli kvitt omskjæring av jenter i innvandrermiljøer.

Metoden er systematiske helseundersøkelser av jentebarn. Barneminister Karita Bekkemellem var i går i Paris for å lære.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1989287

Når disse jentene som unnslapp kniven selv får egne barn, så er det enda mindre sjanse for at de vil la sine unger bli omskjært, osv, osv. Etter etpar generasjoner er kanskje hele praksisen med omskjæring borte.

Jeg er i tvil om man vil oppnå like gode resultater kun med holdningskampanjer alene.

8208213[/snapback]

Selvsagt vil man ikke det. "Dialog" og "holdningskampanjer" kan på noen felt ha noe for seg, men i andre tilfeller virker det på meg som at det snarere er snakk om handlingslammelse fra politikerne, og at man bruker trylleordet "dialog" for at det skal virke som at man gjør noe.

Som du skriver, underlivssjekk har vist seg å kunne være veldig effektivt! Det samme kan man IKKE si om de tiltakene som har vært forsøkt i Norge til nå.

Dette er en såpass grov og alvorlig sak at jeg mener vi M Å innføre obligatorisk kontroll. Dette flisespikkeriet om "stigmatisering" provoserer meg noe voldsomt, for det tyder bare på at ingenting vil bli gjort denne gangen heller. Å undersøke somaliske og andre afrikanske jenter er det mest målrettede og effektive vi kan gjøre. Poenget med å undersøke norske jenter er? 100% av alle voksne mennesker i Norge vil vite at dette bare vil være for syns skyld likevel. Meningsløst tull spør dere meg. Galt å mistenke afrikanere? Hallo - hvilken klode er dere fra? Vi VET jo at rundt 98% av alle jenter i Somalia blir grovt torturert og lemlestet med sine egne mødres samtykke! Det er mao. en jævlig godt begrunnet mistanke! Skam dere alle dere som ikke vil gjøre alt som står i vår makt for å stoppe dette faenskapet >:(

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

har selv vært som mange andre her i tråden vært til underliv sjekk ikke noe problem ved dette. og til hun som ikke så det tidkrevende ved og sjekke alle jenter i Norge i en viss alders gruppe, vel det tar mer en 5 sec og sjekke en jente, og viss du da tenker på hvor mange det er snakk om. så vil du se at det koster med de lønningene vi har.

Lenke til kommentar

Hvilke ordre tror du Herr Mullah vil gi til dattera si dersom hun får "valget" mellom å gå til sjekk og å la være? Hva tror du straffen blir når hun kommer hjem etter å ha latt seg sjekke? Du finner ikke like mange steiner i oppkjørselen utenfor huset deres dagen etter, for å si det sånn.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar
bare fordi noen har problemer med det betyr ikke at resten av folka skal bli nødt ti å gjøre det..

Hva taper resten av befolkninga på det? Ti sekunder ekstra hos helsesøster. Jeg synes vi bør ofre såpass av solidaritetshensyn.

Det er ikke ofte jeg er enig med Høybraaten, men røykeloven og denne saken støtter jeg han maks i!

Endret av pumaen
Lenke til kommentar
- Hvis jentebarna ikke møter til undersøkelsen etter flere purringer, bør det skrives en bekymringsmelding, for eksempel til barnevernet. I verste fall må barna hentes med tvang for å bli undersøkt. Men det må selvfølgelig være basert på skjønn, sier Per Sandberg, Frps fraksjonsleder i kommunalkomiteen.

Jeg blir fortsatt sjokkert over hvor nedverdigende FRP kan være!

Jenter skal altså, bli lagt på rygg, spre beina, en sykesøster, eller lege skal bortpå å pirke, sikkert med kalde fingrer!

Og om barnet faktisk kan ha en egen velbegrunnet motforestilling mot dette så skal Sandberg komme å ta barnet med makt!

Men det skal altså være basert på skjønn, men hva skjønn da? Sort-hvitt? Se&Hør lesende mor? Eller om man bor i sentrale oslo øst?

Hva er forskjellen på at en jentes underliv undersøkes og at en gutts baller undersøkes?

Hvorfor i all værden skulle jenten få noen traumer av dette når ikke gutta får det?

Det er snakk om en helseundersøkelse av kvalifisert helsepersonell og ikke at en eller annen tillfeldig person skal stå å klå deg i underlivet, eller at du skal sitte å skreve fremmfor hele klassen.

Vel, ved å foreta en slik undersøkelse kan man jaså menn lett oppdage om jenta er omskjært, men man kan også oppdage om jenta har hatt seksuell omgang, og dermed også avsløre evt incest.

Det er like mye incest i norske hjem som i andre hjem, og derfor burde også etniske nordmenn kalles inn til en slik sjekk.

Derfor slår vi to fluer i en smekk, og bekjemper både incest og omskjæring.

Bjungnsaken all over again.

Det finnes ingen sikre metoder for å finne ut om noen er utsatt for insest. Så dette vil bare føre til masser av justismord igjenn.

Vanlige sjekker er nesten uten unntak hos helsesøster. Min eldste gutt er 7 år og fortsatt har ingen lege noensinne undersøkt han i regi slike kontroller, dette kommer senere. Dette forslaget innebærer regelmsessig sjekk, det er blant annet nevnt helt frem til jenten er 16 år.

Får jeg forresten en ny unge så kommer jeg til å skippe helsesjekkene (unntak av vaksine). Jeg finner de fullstendig meningsløse så lenge barnet virker friskt. Det er stort sett tale og intelligens som sjekkes, samt vekt og høyde. Enda ikke opplevd at de har sjekket ungenes helse og eneste grunnen til at ungen tar av seg er for å få riktig vekt registrert. Det virker som bortkastet bruk av ressurser. Men det er en annen diskusjon.

Det er flere ting enn høyde og vekt som sjekkes hos helsesøster på skolen.

Blandt annet sjekkes syn, ulik lengde på benene, om ryggen er rett, det med ballene (er det brokk eller noe slikt det undersøker?), osv.

Så det er ikke bortkastet nei.

Rådet for legeetikk mener at en sjekk av alle jentebarn for å oppdage kjønnslemlestelse mangler medisinsk grunn og derfor er uetisk.

http://www.magazinet.no/default.asp?menuid...mp;linkid=26174

Så det er ikke noen medisinsk grunn når denne jenten alldri i livet kan nyte sex og har stadige smerter i underlivet?

Dette er alltså ikke noe man burde stoppe for det er jo ingen medisinsk grunn for det?

Prøv og si dette til en som har blitt kjønnslemlestet og i ettertid har blitt en del av det norske sammfundet (ikke en slave og fødemaskin for "mannen sin") du og hør hva du får til svar.

- Nesten alle jenter helt ned til tre-fireårsalderen opplever det å bli undersøkt nedentil som svært krenkende, sier leder i Rådet for legeetikk Trond Markestad

http://www.ba.no/nyheter/helsemagasinet/article2650402.ece

http://www.klassekampen.no/kk/index.php/ne...h/mangler_motiv

Hva med gutter i barneskolen som blir klådd på ballene? blir de også krenket?

Dette høres ut som typisk feilaktig feministpropaganda.

Forresten så er det en del gutter i 18-19 årsalderen som også blir klådd på ballene av en lege på innrykksdagene i millitæret

Barn blir lært opp av voksene til at nakenhet er flaut. Unge barn er ikke lært opp til dette enda og finner derfor ikke noe feil med å være naken (som forøverlg ingen andre heller burde (det er jo det mest naturlige i værden))

Tror du per på 3 år blir psykisk skadet for livet når oda på 3 år tar på tissen hans?

Tror du camilla på 3 år blir psykisk skadet for livet når pål på 3 tar henne på tissen eller "puppene"?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Gutters baller blir ikks skåret av. Man kan gjerne sjekke alle gutters baller i samme slengen for likestillingas skyld, men det blir jo som å sende alle menn til graviditetstest.

haha nabb.. ja gjør det du, men ikke forvent att alle har lyst til det, så ta dinne tvangs greier et annet sted.

og btw du sa du ikke hata muslimer, men i tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t=0&start=0

sa du "fuck islam" o rly? hater du religionen hater du vel også folka i den?

anyway tror du bare troller, tror ikke du er seriøst når du mener at alle skal tvangs ditt og datt

Lenke til kommentar

Du lever ikke i et fritt samfunn. Betaler du ikke skatt? Leverer du ikke selvangivelse? Alle må bidra på sett og vis. Du bør være villig til å ofre 10 sek for å hindre kjønnslemlesting.

"sa du "fuck islam" o rly? hater du religionen hater du vel også folka i den?"

Nei. Lær deg å skille mellom mannen og ballen.

"anyway tror du bare troller, tror ikke du er seriøst når du mener at alle skal tvangs ditt og datt"

Tro hva du vil.

Lenke til kommentar

Det jeg sier er at det eksisterer en muslimsk agenda som forsøker å ta over makten i verden. Alle hardcore muslimer ønsker en verden hvor Islam dominerer. I Vesten er mange muslimer relativt moderate, men langt mindre moderate enn tilhengere av kristendommen. At innvandrerkvinner får flere barn enn etniske nordmenn, er et faktum. At andre og tredjegenerasjons kvinner ikke klekker ut like mange som mødrene, er ingen overraskelse. Uansett vokser andelen muslimer gradvis. Det er bare historien som gjør at folk flest ser på Islam som en mindre trussel enn nazismen i dagens Europa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...