Gå til innhold

Omskjæring: Sjekk av ALLE jenter i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke beklage for min oppfattelse. Du kan heller beklage for en dårlig spøk!

 

Men hva saken angår så viser mitt forrige innlegg forsåvidt hvorledes undersøkelsen blir gjort!

Dertil så vil jeg påpeke at jeg reagerer på hvorledes FrPs representant ønsker å frembringe objektene som skal til undersøkelse! :)

Lenke til kommentar

Det er vel bare en håndfull land i afrika som praktiserer kvinnelig omskjæring, derfor burde man begrense kontrollen til unger fra disse landene som har tradisjon for dette, og ikke alle muslimske barn, og ikke alle norske barn.

 

Egentlig burde man forby omskjæring av guttebarn også. Rent prinsipiellt er det ikke noe forskjel på de to tingene. Bortsett fra at også jøder praktiserer omskjæring av gutter, kanskje derfor det ikke kreves forbudt? :whistle:

Lenke til kommentar
Det er vel bare en håndfull land i afrika som praktiserer kvinnelig omskjæring, derfor burde man begrense kontrollen til unger fra disse landene som har tradisjon for dette, og ikke alle muslimske barn, og ikke alle norske barn.

Men det vil ikke sosialistene. Alle eller ingen, sier de.

 

Egentlig burde man forby omskjæring av guttebarn også. Rent prinsipiellt er det ikke noe forskjel på de to tingene. Bortsett fra at også jøder praktiserer omskjæring av gutter, kanskje derfor det ikke kreves forbudt?  :whistle:

8207037[/snapback]

Omskjæring av gutter har langt mindre konsekvenser enn for jenter, så jeg vil si det er ganske stor forskjell. Jeg er forøvrig helt enig i at omskjæring av gutter burde være forbudt. Det praktiseres vel forøvrig av flere enn jøder. Hvis man selv har lyst til å omskjære seg etter at man er myndig, så værsågod. Som barn, nei.

Lenke til kommentar

Så man skal behandle afrikanske foreldre som kriminelle, til det motsatte er bevist?

 

Men folkens da, er man virkelig villig til å fjerne hele prinsippet om at det skal foreligge en velbegrunnet mistanke før noen etterforskes? Eller er ikke dette prinsippet så viktig når det gjelder folk fra Afrika?

 

Jeg forventer å ikke bli etterforsket uten at det foreligger en mistanke. Gjør ikke dere det? Denne retten bør alle ha, uavhengig av etnisk bakgrunn.

 

Det er ikke saklig grunn å behandle noen som kriminell bare fordi man kommer fra et afrikansk land. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke saklig grunn å behandle noen som kriminell bare fordi man kommer fra et afrikansk land. :)

8207161[/snapback]

Et alternativ kan være å gi alle som har bestilt billetter (til seg selv + barn i riktig alder) til et "omskjæringsområde" en informativ brosjyre, der lidelsene ved omskjæring dokumenteres, samt informasjon om at dersom det blir oppdaget at omskjæring er foretatt, innebærer det en hyggelig flyreise på første avgang til hjemlandet, mens offeret blir overtatt av barnevernet i Norge.

Lenke til kommentar

Dotten: Handler ikke om kriminaletterforskning. Man kan gjerne for min del kalle det helseundersøkelse, der et av punktene på programmet er å se om kriminelle ting IKKE har funnet sted. foreldre som skader sitt barn har urimelig mye beskyttelse idag. En lege kan ikke melde fra til politiet i utgangspunktet, fordi de har et prinsipp om at de skal behandle alle og ikke skape hindringer for at personer får behandling.

Dette er et dilemma som ikke finnes lette svar på. Men jeg er for helseundersøkelser.

Lenke til kommentar
Det er ikke saklig grunn å behandle noen som kriminell bare fordi man kommer fra et afrikansk land. :)

8207161[/snapback]

Et alternativ kan være å gi alle som har bestilt billetter (til seg selv + barn i riktig alder) til et "omskjæringsområde" en informativ brosjyre, der lidelsene ved omskjæring dokumenteres, samt informasjon om at dersom det blir oppdaget at omskjæring er foretatt, innebærer det en hyggelig flyreise på første avgang til hjemlandet, mens offeret blir overtatt av barnevernet i Norge.

8207295[/snapback]

 

Jeg er hjertens enig i det siste du sier, men tror det blir litt upraktisk og ikke helt i samsvar med Datatilsynets ønsker om samtlige utenlandsreiser skulle sjekkes på den måten. Men dersom foreldre lar sine barn gjennomgå et sånt helvete, burde barnevernet overta omsorgen umiddelbart.

Lenke til kommentar
Dette er et dilemma som ikke finnes lette svar på. Men jeg er for helseundersøkelser.

8207429[/snapback]

En obligatorisk helseundersøkelse for alle barn i 10-års alderen er ikke nødvendigvis så dumt nei. Sjekke at alt er "i orden" med fysikken, ta blodprøver for å sjekke opp diabetes og andre mulige sykdommer, kanskje gi foreldrene noen tips hvis barnet er overvektig, etc..

Lenke til kommentar

I Frankrike har regelmessige underlivsjekk medført at omskjærings-tilfellene ble redusert dramatisk.

 

I en forstad i Paris har de fått til det ingen andre i Europa har fått til; å nærmest bli kvitt omskjæring av jenter i innvandrermiljøer.

Metoden er systematiske helseundersøkelser av jentebarn. Barneminister Karita Bekkemellem var i går i Paris for å lære.

 

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1989287

 

Når disse jentene som unnslapp kniven selv får egne barn, så er det enda mindre sjanse for at de vil la sine unger bli omskjært, osv, osv. Etter etpar generasjoner er kanskje hele praksisen med omskjæring borte.

 

Jeg er i tvil om man vil oppnå like gode resultater kun med holdningskampanjer alene.

Lenke til kommentar

Dette er ikke religionsforumet -- men dette er også et eksempel på hva religion *kan* innebære, i verste fall...

 

Måtte bare si det...

Det er selvfølgelig stor forskjell på å hjernevaske i kristen tradisjon, fra fødselen av -- og på å fysisk lemleste barn -- men begge deler skyldes jo at foreldrene i bunn og grunn vil redde barna sine fra guders vrede og ulykke...

 

Det er ikke lenge siden (2000 år) at bibelen krevde at alle guttebarn skulle omskjæres...

 

Hva kan man gjøre?

Be de troende om å finne seg en annen gud?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Er litt uenig med det du sier, Dotten, om at foreldre er skyldige til det motsatte er bevist. Går man til regelmessige legekontroller er det fordi man er frisk, men man ønsker å få en bekreftelse på at man fortsatt er frisk, evt få behandling for noe legene finner.

 

Sender man jenter på en slik undersøkelse er det vel bare for å undersøke at de er friske. Er de omskjært må det vel medisinsk behandling til, og det kommer vel under kategorien lemlesting. Nesten litt sånn hvis sykesøster på en skole oppdager blåmerker på en jente.

 

 

 

 

Nå har jeg aldri sett en omskjært jente, men jeg nekter å tro man må være Einstein for å se om noen er omskjært. Kan ikke ta mange sekundene for å finne ut av det, så hvorfor ikke bare ta det mens ungen er inne til vanlig legesjekk?

Lenke til kommentar
Dotten: Handler ikke om kriminaletterforskning. Man kan gjerne for min del kalle det helseundersøkelse, der et av punktene på programmet er å se om kriminelle ting IKKE har funnet sted. foreldre som skader sitt barn har urimelig mye beskyttelse idag. En lege kan ikke melde fra til politiet i utgangspunktet, fordi de har et prinsipp om at de skal behandle alle og ikke skape hindringer for at personer får behandling.

Dette er et dilemma som ikke finnes lette svar på. Men jeg er for helseundersøkelser.

8207429[/snapback]

 

Ord som tatt ut av munnen på meg, helt enig!

 

Og til Dotten: Jeg er helt enig i at man ikke skal mistenkes bare fordi man er fra Afrika, og derfor mener jeg alle burde være innom en slik helsesjekk.

Dessuten tviler jeg det vil oppstå en ny Bjung sak av dette. Å mistenke incest pga synlig seksuell aktivitet på en 8 åring er mye sterkere bevis enn blåmerker som det dreide seg om i Bjung saken. Dermed skal det mer til for å bli mistenkt. :)

Lenke til kommentar

I Bjugn-saken gjaldt det "misforminger" i kjønnsorganene -- som viste seg å være naturlige variasjoner, som ikke var observert tidligere av norske leger på grunn av tabu og det faktum at det ikke akkurat er laget så mange bildebøker Norge turde å kjøpe inn i stort antall på det området...

 

Vi ville sikkert opplevd noen anklager mot foreldre -- og at mange pinlige historier og bortforklaring forekommer -- samt at enkelte foreldre *vegrer* seg for å la barnet sitt undersøkes på grunn av ulykker og tro.

 

Det blir litt overvåknings-aktig -- noe som vanligvis ville fått halve befolkningen til å skrike "overvåkningssamfunn!", hvis ikke det hadde gjaldt ett såpass sårt emne som barns kjønnsorgan...

 

Det måtte uanset vært minst to leger tilstede ved hver undersøkelse -- slik at pedofile ikke blir trukket mot lege-yrket som møll mot lyspæra.

Lenke til kommentar
Dotten: Handler ikke om kriminaletterforskning. Man kan gjerne for min del kalle det helseundersøkelse, der et av punktene på programmet er å se om kriminelle ting IKKE har funnet sted.

8207429[/snapback]

 

Det er en kriminaletterforskning. Man skal sjekke om noe kriminelt har funnet sted. At det blir gjort i form av helseundersøkelse endrer ikke det. Hele hensikten med dette forslaget er å avdekke om noe kriminelt har funnet sted. Ergo er det en kriminaletterforskning. :)

 

Er litt uenig med det du sier, Dotten, om at foreldre er skyldige til det motsatte er bevist. Går man til regelmessige legekontroller er det fordi man er frisk, men man ønsker å få en bekreftelse på at man fortsatt er frisk, evt få behandling for noe legene finner.

 

Men så er hensikten med dette forslaget å avdekke om noe kriminelt har funnet sted. Jeg går ikke til helseundersøkelse for å sjekke om jeg har blitt utsatt for noe kriminelt.

 

Nå har jeg aldri sett en omskjært jente, men jeg nekter å tro man må være Einstein for å se om noen er omskjært. Kan ikke ta mange sekundene for å finne ut av det, så hvorfor ikke bare ta det mens ungen er inne til vanlig legesjekk?

8208412[/snapback]

 

Vanlige sjekker er nesten uten unntak hos helsesøster. Min eldste gutt er 7 år og fortsatt har ingen lege noensinne undersøkt han i regi slike kontroller, dette kommer senere. Dette forslaget innebærer regelmsessig sjekk, det er blant annet nevnt helt frem til jenten er 16 år.

 

Får jeg forresten en ny unge så kommer jeg til å skippe helsesjekkene (unntak av vaksine). Jeg finner de fullstendig meningsløse så lenge barnet virker friskt. Det er stort sett tale og intelligens som sjekkes, samt vekt og høyde. Enda ikke opplevd at de har sjekket ungenes helse og eneste grunnen til at ungen tar av seg er for å få riktig vekt registrert. Det virker som bortkastet bruk av ressurser. Men det er en annen diskusjon.

 

Og til Dotten: Jeg er helt enig i at man ikke skal mistenkes bare fordi man er fra Afrika, og derfor mener jeg alle burde være innom en slik helsesjekk.

 

Det er snakk om jevnlige kontroller. Hensikten med forslaget er å undersøke om noe kriminelt har funnet sted.

 

Dermed skal det mer til for å bli mistenkt. :)

8210325[/snapback]

 

Her er det snakk om å gjøre alle mistenkt, så det poenget forsvant ut vinduet.

 

Dotten, har du ikke lest post 18?  ;)

8210331[/snapback]

 

Det trengs lege til ja. Dette kan du få bekreftet ved å spørre din egen fastlege.

 

 

Må bare gjenta at dette er og forblir et idiotisk forslag som strider med både et viktig prinsipp og er bortkastet bruk av resurser. Som om ikke helsevesenet er sprengt nok fra før av. Her bør folk høre litt på fagfolkene.

 

Klilleng; Dette er bevist har hatt en effekt så det er bare å satse på dette (Gøteborgprosjektet fokuserte på dette på 90-tallet).

 

Andre1983: Ingen religion krever omskjæring.

 

Rådet for legeetikk mener at en sjekk av alle jentebarn for å oppdage kjønnslemlestelse mangler medisinsk grunn og derfor er uetisk.

http://www.magazinet.no/default.asp?menuid...=2&linkid=26174

 

- Nesten alle jenter helt ned til tre-fireårsalderen opplever det å bli undersøkt nedentil som svært krenkende, sier leder i Rådet for legeetikk Trond Markestad

http://www.ba.no/nyheter/helsemagasinet/article2650402.ece

http://www.klassekampen.no/kk/index.php/ne...h/mangler_motiv

 

 

Det er legene og gynekologene som går hardest ut mot dette her. Kanskje noe folk bør ta inn over seg dette. :)

Lenke til kommentar

 

Og til Dotten: Jeg er helt enig i at man ikke skal mistenkes bare fordi man er fra Afrika, og derfor mener jeg alle burde være innom en slik helsesjekk.

 

Det er snakk om jevnlige kontroller. Hensikten med forslaget er å undersøke om noe kriminelt har funnet sted.

 

Dermed skal det mer til for å bli mistenkt. :)

8210325[/snapback]

 

Her er det snakk om å gjøre alle mistenkt, så det poenget forsvant ut vinduet.

 

 

8210331[/snapback]

8210735[/snapback]

 

Her er det snakk om å minske antall omskjæringer, ikke gjøre alle om til mistenkte. Hva mener du er den riktige måten å gjøre dette på da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...