Gå til innhold

Omskjæring: Sjekk av ALLE jenter i norge?

Anbefalte innlegg

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=105099

Flere leger advarer nå mot å innføre underlivskontroll av alle småjenter for å avsløre omskjæring.

Igjen ser vi at den politiske korrektheten går berserk i norge. Finnes det ett eneste, enkeltstående tilfelle der en norsk jente er blitt omskjært? Eller kinesisk eller svensk eller chilensk jente, for den sakens skyld?

Hvorfor vil våre idioter av noen politikere sette igang et ineffektivt, tidkrevende, pengeslukende, kapasitetssprengende monster av et apparat for å forhindre mulig omskjæring av noen hundre småjenter fra et knippe afrikanske land? Holder det ikke med å undersøke dem det gjelder? Hvorfor kan vi ikke sette inn tiltak mot enkeltgrupper?

Dog er dette noe jeg har lagt merke til mye... vårt lands regjering er SÅ opptatt av at alle skal behandles på lik linje at selv etniske nordmenn må hoppe gjennom flammende sirkusringer for å tekkes den politiske korrektheten. For det ville jo være RASISME om ikke ALLE ble sjekket, eller hva?

Personlig mener jeg det er rasistisk å ha en tankegang som innebærer at man synes så lite og dårlig om våre nye landsmenn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Hvis jentebarna ikke møter til undersøkelsen etter flere purringer, bør det skrives en bekymringsmelding, for eksempel til barnevernet. I verste fall må barna hentes med tvang for å bli undersøkt. Men det må selvfølgelig være basert på skjønn, sier Per Sandberg, Frps fraksjonsleder i kommunalkomiteen.

Jeg blir fortsatt sjokkert over hvor nedverdigende FRP kan være!

Jenter skal altså, bli lagt på rygg, spre beina, en sykesøster, eller lege skal bortpå å pirke, sikkert med kalde fingrer!

Og om barnet faktisk kan ha en egen velbegrunnet motforestilling mot dette så skal Sandberg komme å ta barnet med makt!

Men det skal altså være basert på skjønn, men hva skjønn da? Sort-hvitt? Se&Hør lesende mor? Eller om man bor i sentrale oslo øst?

Lenke til kommentar
- Hvis jentebarna ikke møter til undersøkelsen etter flere purringer, bør det skrives en bekymringsmelding, for eksempel til barnevernet. I verste fall må barna hentes med tvang for å bli undersøkt. Men det må selvfølgelig være basert på skjønn, sier Per Sandberg, Frps fraksjonsleder i kommunalkomiteen.

Jenter skal altså, bli lagt på rygg, spre beina, en sykesøster, eller lege skal bortpå å pirke, sikkert med kalde fingrer!

8201207[/snapback]

Hold de skitne fantasiene dine for deg selv. :thumbdown:

En undersøkelse foregår selvsagt ikke slik.

Jeg fikk forøvrig pungen min 'befølt' på helsesjekk da jeg var liten. (Sliter med traumene ennå) :ohmy:

Lenke til kommentar

Jenter skal altså, bli lagt på rygg, spre beina, en sykesøster, eller lege skal bortpå å pirke, sikkert med kalde fingrer! Og om barnet faktisk kan ha en egen velbegrunnet motforestilling mot dette så skal Sandberg komme å ta barnet med makt! Men det skal altså være basert på skjønn, men hva skjønn da? Sort-hvitt? Se&Hør lesende mor? Eller om man bor i sentrale oslo øst?

8201207[/snapback]

Takk for et glimrende eksempel på hvordan man vrir et forslag om en - velbegrunnet - medisinsk undersøkelse til et populistisk ballespark, med subtile rasismebeskyldninger og seksuelle undertoner, mot "motstanderne". :roll:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Alvorlig talt, å utføre det "med skjønn" er jeg faktisk enig i at det er galt, en bekymringsmelding burde sendes ut, fullstendig unødvendig å hente noen med makt, og jeg vil tro at en slik undersøkelse er HELT på sin plass. Jeg tror ikke dårlig om alle muslimer, men så lenge det er noen råtne epler som praktiserer dette horrible ritualet, så burde det virkelig sjekkes. Mulig at det virker litt hardt, men det er NØDVENDIG for å vise at vi ikke godtar kjønnslemlesting av små jenter her i landet. Det er som med voldtektsmottak eller lignende, målet er å bli overflødig, inntil videre, så er det der.

Lenke til kommentar
Ja, men det er et problem vi ikke kan gjøre noe med her i Norge.

Det vi kan gjøre her i Norge er å hindre dem fra å praktisere det HER.

8201369[/snapback]

Jeg vil også påstå at vi burde kartlegge utbredelsen av det i Norge. La oss ikke kaste problemet ut av vinduet fordi selve hendelsen kanskje ikke foregår i Norge. Norske statsborgere skal ikke omskjæres/lemlestes.

Endret av Marley
Lenke til kommentar

Har fått mitt utstyr sjekket under tvang flere ganger (eller med sterke overbevisninger som en 8åring ikke kunne si mye nei til).'

Jeg har jo blitt såååå skadd av dette.

Forstår jo at folk ikke liker å bli sett på, men jeg mener at det er en liten pris å betale. Spesielt når noen ekstremister går langt i å utøve slik vold.

Lenke til kommentar

For det første er dette gammalt nytt. Grunnen til dette forslaget er at FRP mente det burde være obligatorisk med slik sjekk av innvandrerbarn fra land hvor dette er et omfattende problem. AP var uenig med dette og derfor gikk AP, SV og FRP sammen og utarbeidet et forslag som gikk ut på at alle jentebarn i Norge jevnlig skal gå til kontroll for å undersøke om noe kriminelt har funnet sted.

Det er altså her snakk om at foreldre til jenter er skyldige til det motsatte er bevist. Om man nekter så bør, i følge Per Sandberg, politet trappe opp og ta med barnet til kontroll. Med tvang om nødvendig.

Nå er dette et kostbart prosjekt, selv om JBlack tiller spørsmålstegn ved det. Dagens frivillige kontroll av barn skjer som oftest av helsesøster som ikke har kompetanse til å undersøke om det er funnet sted omskjæring (kontrollene er også stort sett meningsløs, selv om det er en annen diskusjon). Til underlivsunderøskelse trengs det leger, ikke helsesøster. Videre er det foreslått jevnlige kontroller, ut over den lille håndfulle innkallelser man får i løpet av barnets 8 første år i dag.

Så ja, det vil koste i både penger og ressurser.

Men det essensielle her er at dette ikke er en helseundersøkelse som foreslås, men en kriminaletterforskning av samtlige foreldre til norske jenter. Problemet med omskjæring av jentebarn er forsvinnende liten i forhold til problemet med barn som blir utsatt for vold. Allikevel ser jeg ikke hylekoret for obligatorisk sjekk av alle barn for å se om de er utsatt for vold eller ikke. Hvorfor det mon tro?

Skal man undersøke om noe kriminelt har funnet sted er det vanlig praksis at det må foreligge en mistanke. Det er synd at så mange lett hiver dette prinsippet på dynga.

Dette er et tullete forslag som er bortkastet med tid og ressurser. Og det bryter med prinsippet om at mistanke skal foreligge før man i praksis blir etterforsket for om noe kriminelt har funnet sted.

Jeg håper man hører på fagfolkene her og at hele forslaget er blitt forkastet, da det er ytterst tåpelig. :)

Lenke til kommentar

Vel, ved å foreta en slik undersøkelse kan man jaså menn lett oppdage om jenta er omskjært, men man kan også oppdage om jenta har hatt seksuell omgang, og dermed også avsløre evt incest.

Det er like mye incest i norske hjem som i andre hjem, og derfor burde også etniske nordmenn kalles inn til en slik sjekk.

Derfor slår vi to fluer i en smekk, og bekjemper både incest og omskjæring.

Lenke til kommentar
Vel, ved å foreta en slik undersøkelse kan man jaså menn lett oppdage om jenta er omskjært, men man kan også oppdage om jenta har hatt seksuell omgang, og dermed også avsløre evt incest.

8203072[/snapback]

Ja incest er enkelt å se.. bare se på Bjugn-saken.

Lenke til kommentar
Til underlivsunderøskelse trengs det leger, ikke helsesøster.

Etter hva jeg vet innebærer omskjæring av jenter avkutting av klitoris og igjennsying av skjeden. Trengs det virkelig en lege til å se forskjellen på et misshandlet og et normalt underliv? Hvorfor det?
Lenke til kommentar

Det er like mye incest i norske hjem som i andre hjem, og derfor burde også etniske nordmenn kalles inn til en slik sjekk.

Derfor slår vi to fluer i en smekk, og bekjemper både incest og omskjæring.

8203072[/snapback]

Men så skal ikke folk undersøkes for kriminelle handlinger her til landet om det ikke foreligger mistanke.

Angående seksuelle overgrep så anbefaler jeg deg å se på Bjugn saken. En slik kontroll av alle vil erfaringsmessig medføre at flere foreldre risikerer å bli dømt for noe som ikke har funnet sted.

Ønsker ikke et samfunn hvor folk blir etterforsket uten at det ligger grunn til mistanke.

Latterlig om myndighetene med ett skal behandle alle foreldre som mistenkte uten at det foreligger noen grunn.

Lenke til kommentar
Hold de skitne fantasiene dine for deg selv. :thumbdown:

8201238[/snapback]

Takk for et glimrende eksempel på hvordan man vrir et forslag om en - velbegrunnet - medisinsk undersøkelse til et populistisk ballespark, med subtile rasismebeskyldninger og seksuelle undertoner, mot "motstanderne".  :roll:

8201240[/snapback]

- Jeg er skeptisk til gjennomførbarheten av dette. Det holder ikke at jentene drar ned buksene. Nei, man må faktisk også legge seg ned og sprike med bena, sier avdelingsoverlege Bjørn Busund ved gynekologisk avdeling på Ullevål universitetssykehus.

Dette samme mener Torkild Aas, overlege ved sosial pediatrisk seksjon, barnesenteret, ved Ullevål universitetssykehus.

- Jeg synes det er vanskelig å forsvare et slikt vedtak. Det kan hende at barnet blir et uskyldig offer, og det kan igjen vanskeliggjøre nødvendig kontakt med helsevesenet senere, sier han.

Aas viser til at man i tvilstilfeller må berøre kjønnsorganet for å foreta en slik undersøkelse. Og hvis en lege skal påvise en ulovelig omskjæring, må legen også fotografere det.

- Bare det å legge en liten jente på rygg og så forklare at «nå skal vi sjekke hva slags foreldre du har», kan bli vanskelig, sier han.

JBlack; dette har ingenting med mine fantasier å gjøre. At du klarer å implisere provoserer sterkt! Den forventer jeg faktisk en beklagelse for!

klilleng; se quoten min!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...