Griffin Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Har tenkt noe videre utdanning til høsten og i den anledning tenkte jeg at jeg skulle repetere litt matte. Fra 1MA og i hvertfall 2MX og kanskje jeg rekker 3MX. Går bare igjennom å ser om det er noe jeg bør få gjort klart. Uansett... tidlig i 1MA så er det oppgave å gjøre brøk til desimaltall. Eks. _1_ 125 = 0.008 Nå er ikke dette noe stort problem som sådann...så lenge tallene er såpass greie så tar jeg det i hodet, men jeg aner ikke hvordan jeg regner det ut logisk. Altså jeg trenger en definert framgangsmåte på hvordan gå fram. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) 1/125 Finner et tall som man kan gange med for å få et noenlunde rundt tall i nevneren. Tester fire først. 4/500 Ganger med to for å få et enda rundere tall i nevneren 8/1000 = 0,008 Fremgangsmåten er altså å forsøke seg frem med å gange brøken med et passende tall som gjør at nevneren blir en potens av ti (dvs f.eks. 10, 100, 1000, osv). Endret 21. mars 2007 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Takk... Det var grei måte å legge det fram på. Da er det den måten og gjøre det til vanlig deling 1:125= Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Brøk ER vanlig deling. En brøkstrek er det samme som deletegn. Dette er forøvrig grunnskolepensum. Hvis du ikke har kalkulator, er trikset å få det opp til nærmeste runde tall slik HolgerLudvigsen viser. 1/10 = en tidel, og 0,1 er også en tidel. 0,01 er en hundredel, 0,004 er fire tusendeler, og så videre... Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Spørsmålet her er vel egentlig hvordan man går frem for å dividere et tall med et annet. I denne tråden er dette forsøkt forklart. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Spørsmålet ble presist besvart i første svar faktisk... Ikke hvordan multiplisere og dividere... akkurat det er enkelt... Tingen var at relativt enkle brøker regner jeg ganske glatt ut i hodet, men jeg fikk ikke framgangsmåten ned på papiret... og det var jo som nevnt gange opp slik at nevneren blir et enkelt håndterbart tall... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå