Gå til innhold

Sorte radiatorer?

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest endel på emnet over en tid så konkluderer jeg med følgene:

1. En typisk kjøleribbe/radiator kvitter seg med termisk energi med:

a) konveksjon

b) konduksjon

c) radiering

2. Den optimale varmetransporten med tanke på radiering og termisk isolasjon til farge er avhengig av flere faktorer. Det er en balansegang mellom hvor mye fargen isolerer og objektet gir fra seg av termisk energi via radiering.

3. Ubehandlet overflate vil være best når det er forsert konveksjon ( bruk av f.eks vifter ). En vifte vil øke temperatur forskjell mellom metall under fargesjikt og omgivelsene og dermed øke termisk isolasjonstap i fargesjikt.

4. En sort overflate med et tynt fargesjikt ( f.eks eloksering 0.1mm eller ovnsot ) vil være best når:

a) Ved naturlig konveksjon ( ikke bruk av vifte ) og høyere temperatur forskjeller.

b) Når omgivelsene ( luft i vårt tilfelle ) sin termiske motstand er relativt høy.

c) Når det ikke er andre kilder tilstede som kan påvirke radieringen negativt. ( sortmatt er god til å radiere stråling, men er samtidig god til å absorbere ). F.eks har vi en sort radiator utenfor vinduet og omgivelses temperaturen er 10 grader, så vil den radiere mer om natten enn om dagen fordi den absorberer stråling fra solen, dette kan være negativt.

Som en konklusjon så kan jeg vel si at farge har en betydning. Men det er mange faktorer som spiller inn, om det lønner seg i akkurat din sammenheng.

Et eksempel som ble vist på Discovery channel, der to like metallklosser ved en gitt temp. ble malt hvit og en svart, så ble den svarte fortere kald. Dette er et praktisk eksempel på overnente, den ble utsatt for naturlig konveksjon.

Da er vi vel enig folkens ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp, det er godt du formulerte det på den måten. Da er til og med jeg enig. :woot:  

Det var i hvertfall en gøy diskusjon så lenge den varte. :)

En vedtatt sannhet på et annet forum (på usenet) jeg frekventerer er at ingenting ødelegger en god diskusjon som fakta. Det er det som regel barens (forumets) dr. i mattematikk som står for :smile:

Diskusjone var bra den og vi ble t.o.m. enige

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Jepp, det er godt du formulerte det på den måten. Da er til og med jeg enig. :woot:  

Det var i hvertfall en gøy diskusjon så lenge den varte. :)

vi kan fortsette på denne diskusjonen.

jeg syns alle dere er dumme og burde selfølgelig skjønne at en rosa radiator er mye bedre enn en svart eller en hvit.

dette vil jeg bevise med denne formelen som jeg selv har utformet:

rosa radiator=sort radiator^2

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
den slags humor faller ikke i min smak.... :grumpy:

Sliten kan jeg tenke meg. Kunnskapen er ihvertfall på topp. Two thumbs up ddd-king :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...