Gå til innhold

Hvorfor ventetid på drivere?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Når XP kom i sin tid, så gikk det en lang stund før man fikk drivere til det meste.

Nå har Vista kommet, man skulle tro at hardwareprodusentene var bedre forberedt denne gangen, men nei.

Fortsatt venter mange (inkludert meg) på manglende drivere.

Mitt trådløse nettverkskort fra linksys har f.eks ikke tilgjengelige 64-bits drivere, og linksys sier også at de kanskje ikke bryr seg med å lage 64-bits drivere i det hele tatt.

Jeg har ikke helt skjønt om det er m$ som venter for lenge med å gi fra seg detaljene om den nye os`et slik at hardware produsentene får for liten tid på seg eller om det er hardware produsentene som ikke bryr seg med å ha klare drivere.

På det utstyret jeg har, så er det heller ingen logikk i tilgjengelige drivere.

Min gamle skanner som jeg slet med å skaffe drivere til xp på har nå forlengst drivere både til 32 og 64 bits vista men mitt nye nettverkskort ikke har 32 bits drivere og kansje ikke får 64 bits drivere i det hele tatt.

Heldigvis finner visstnok vista kortet selv.

Ser også at endel programvare sliter med vista versjoner, symantec bruker vel ca 3 måneder på å få nis oppe og gå 100% på vista.

Virker for meg som om endel produsenter våknet opp en morgen og sa, jøss...det er visst kommet et nytt os...skal vi se....får se å få laget en driver da en gang, kansje neste måned en gang....legger meg til å sove litt til jeg.....zzzzz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har hatt tilgang til Vistas driver-API i lang tid vil jeg tro. Og noe mer en det skal en ikke trenge. Regner med at det er hardwareprodusentenes egen udugelighet og latskap som fører til at det ikke finnes drivere. Du ser jo at de seriøse firmaene som har mange driverutviklere og pleier levere gode drivere (som f.eks. Nvidia) har hatt drivere ute i lang tid.

Edit: Men hvem gidder kjøre noe som helst fra Norton på sin PC? VIsta er treigt nok fra før, om en ikke skal stappe inn markedets tregeste sikkerhetspakke i tillegg.

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

At driver api er tilgjengelig betyr ikke automatisk det samme som at produsentene kan utvikle driver og teste produktene sine fult ut før lansering. De trenger tross alt å teste det etter utvikling, og her tviler eg at beta utgaver av vista er godt nok å teste i.

I tillegg så krever dette mye tid i fra produsenten sin side. Det er ikke bare å starte å lage nye drivere sånn helt uten videre. Det krever planlegging, ressurstildeling og masse arbeid både under og etter utviklingen. Og her sier det seg selv(om en ser i fra andre synspunkt en forbrukeren som kjøpte produktet) at det ikke lønner seg å lage drivere til alle produktene.

Og samtidig mistenker eg det ligger litt baktanke bak det at sluttbrukere blir nødt til å kjøpe nytt produkt dersom det gamle produktet ikke blit støttet. Og dette blir jo mer penger inn i kassen til produsenten. Naturligvis.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Man skulle heller ikke trodd at vista var så ekstremt forskjellig at man måtte begyne totalt fra scratch og holde på i nesten ett år (som enkelte har varslet) for å lage en driver som får et nettverkskort til å fungere.

Tror heller ikke at det er så enormt stor forskjell mellom de ulike produktene fra en leverandør, at selv om leverandøren tilbyr flere alternativer så er det vel marginale forskjeller på driverne.

Når Nvidia lager en driver, så passer den ofte til massevis av kort....og jeg skulle tro at det var vanskeligere å lage en skjermkortdriver enn en nettverkskort driver.

Vi snakker vel til syvende og sist om enere og nuller her, så at et produkt som fungerte fint på xp skal være umulig å få til på vista synes jeg også høres rart ut.

Når det gjelder norton så er jeg veldig fornøyd, merker ike noe særlig mye ressursbruk eller treghet sammenlignet med andre produkter og det har gjort jobben utmerket til nå.

bytter ikke før jeg blir misfornøyd, isåfall dynker jeg prduktet med parafin og teppebomber så det blir et digert krater!! Dernest så skylder jeg på produsenten for å ha forårsaket krater i min hage-..-

Lenke til kommentar
At driver api er tilgjengelig betyr ikke automatisk det samme som at produsentene kan utvikle driver og teste produktene sine fult ut før lansering. De trenger tross alt å teste det etter utvikling, og her tviler eg at beta utgaver av vista er godt nok å teste i.

8201460[/snapback]

Men det er uansett nok til at de kan slippe en betadriver som fungerer greit nok for de fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...