knetrom Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Som topic.. Ikke meningen å oversvømme forumet med tull, men jeg har søkt, og finner ikke noe.. Har prøvd den innebygde spilleren i Ubuntu og VLC, får bare lyd i VLC, mens den innebygde spilleren klarer ikke å åpne noe som helst, men det er vel pga manglende kodek. En annen ting, funker/fins det alternativ til CTRL-ALT-DELETE? Har hatt et klikk hver gang jeg har brukt Ubuntu så langt En tredje ting, vil endre skjermoppløsning, må jeg legge inn drivere til mitt skjermkort eller noe da? Har Ubuntu 6.10.. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Som topic.. Ikke meningen å oversvømme forumet med tull, men jeg har søkt, og finner ikke noe.. Har prøvd den innebygde spilleren i Ubuntu og VLC, får bare lyd i VLC, mens den innebygde spilleren klarer ikke å åpne noe som helst, men det er vel pga manglende kodek. Er det noe galt med vlc? totem som følger funker ikke så bra til å spille av filmer. En annen ting, funker/fins det alternativ til CTRL-ALT-DELETE? Har hatt et klikk hver gang jeg har brukt Ubuntu så langt Noe som heter system monitor på engelsk. En tredje ting, vil endre skjermoppløsning, må jeg legge inn drivere til mitt skjermkort eller noe da? Hvilket skjermkort? Endret 20. mars 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Som topic.. Ikke meningen å oversvømme forumet med tull, men jeg har søkt, og finner ikke noe.. Har prøvd den innebygde spilleren i Ubuntu og VLC, får bare lyd i VLC, mens den innebygde spilleren klarer ikke å åpne noe som helst, men det er vel pga manglende kodek. En annen ting, funker/fins det alternativ til CTRL-ALT-DELETE? Har hatt et klikk hver gang jeg har brukt Ubuntu så langt En tredje ting, vil endre skjermoppløsning, må jeg legge inn drivere til mitt skjermkort eller noe da? Har Ubuntu 6.10.. 8200037[/snapback] Her finner du en veldig vedlig god guide på norsk for Ubuntu 6.10. Se under punktet "Installere Automatix", når du har fullført det kan du starte Automatix fra start menyen, og kan da veldig enkelt installere de nødvendige codec osv. En tredje ting, vil endre skjermoppløsning, Kan du ikke endre på denne via; startmeny>System>Preferences>Screeen Resolution ? Driver til skjermkort ligger inne, men denne er ikke optimal. Du kan ikke vise 3D med den(som 3d screensaver). Ønsker du det kan du legge inn nye(men hvilke beror på hvilke skjermkort du har). Endret 20. mars 2007 av Govassa Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 VLC virker å fungere, men får som sagt ikke noe bilde. Minner om da jeg brukte TVen som skjerm nr 2 i Windows, fikk kun bilde hvis jeg satt den som skjerm 1.. Finner Screen Resolution, men får bare "valget" mellom en oppløsning.. Skjermkort: Radeon 9100 (i følge Device Manager, er noen år siden jeg kjøpte det men det høres riktig ut). Fins det noen hurtigtast for å komme til System Monitor? En gang stoppet startlinjen eller hva den heter på linuxsk, og da kommer jeg ikke til via den vanlige menyen.. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 På skrivebordet eller i home mappen skal du finne noen eksempelfiler, bla. en video av Mandela. Har du forsøkt å spille av den? Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 VLC virker å fungere, men får som sagt ikke noe bilde. Minner om da jeg brukte TVen som skjerm nr 2 i Windows, fikk kun bilde hvis jeg satt den som skjerm 1.. 8201503[/snapback] Vel, det skrev du ikke tydelig nok i første post. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 På skrivebordet eller i home mappen skal du finne noen eksempelfiler, bla. en video av Mandela. Har du forsøkt å spille av den? 8201585[/snapback] Forsøkte nå, får lyd, ikke bilde. VLC virker å fungere, men får som sagt ikke noe bilde. Minner om da jeg brukte TVen som skjerm nr 2 i Windows, fikk kun bilde hvis jeg satt den som skjerm 1.. 8201503[/snapback] Vel, det skrev du ikke tydelig nok i første post. 8201939[/snapback] OK.. Noen bedre ideer nå da? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Bare lurer, men kjører du Beryl? I så fall, kan du teste å spille av film med Metacity i stedet? >Finner Screen Resolution, men får bare "valget" mellom en oppløsning.. Kan du poste innholdet i din /etc/X11/xorg.conf inni [ skjul ]-tagger? Jeg tipper du må legge til høyere oppløsning manuelt. >Fins det noen hurtigtast for å komme til System Monitor? Trykk alt+f2 eller bruk en vilkårlig kommandolinje og skriv: gnome-system-monitor . >En gang stoppet startlinjen eller hva den heter på linuxsk, og da kommer jeg ikke til via den vanlige menyen.. Du kan restarte disse gnome-panelene dersom de delvis forsvinner ved å f.eks. skrive: killall gnome-panel, eventuelt bare starte gnome-panel om de ikke kjører i det hele tatt. >Forsøkte nå, får lyd, ikke bilde. Så du får ikke spilt av filmer i Ogg Theora-format en gang (er ikke Mandela-videoen .ogg, eller husker jeg feil?)? I så fall er det noe annet enn manglende kodeker. Alternativt; du har altså installert alle (eller flesteparten av dem, i hvert fall) kodekene som nevnes her: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...ltimedia_Codecs Endret 21. mars 2007 av kommers Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Beryl har jeg ikke hørt om, så jeg svarer nei på den Innholdet av xorg.conf Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor # /etc/X11/xorg.conf (xorg X Window System server configuration file)# # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the /etc/X11/xorg.conf manual page. # (Type "man /etc/X11/xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "Files" FontPath "/usr/share/X11/fonts/misc" FontPath "/usr/share/X11/fonts/cyrillic" FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled" FontPath "/usr/share/X11/fonts/75dpi/:unscaled" FontPath "/usr/share/X11/fonts/Type1" FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi" FontPath "/usr/share/X11/fonts/75dpi" FontPath "/usr/share/fonts/X11/misc" # path to defoma fonts FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType" EndSection Section "Module" Load "i2c" Load "bitmap" Load "ddc" Load "dri" Load "extmod" Load "freetype" Load "glx" Load "int10" Load "type1" Load "vbe" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ExplorerPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Emulate3Buttons" "true" EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "stylus" Option "Device" "/dev/wacom" # Change to # /dev/input/event # for USB Option "Type" "stylus" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "eraser" Option "Device" "/dev/wacom" # Change to # /dev/input/event # for USB Option "Type" "eraser" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "cursor" Option "Device" "/dev/wacom" # Change to # /dev/input/event # for USB Option "Type" "cursor" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "Device" Identifier "ATI Technologies, Inc. Radeon R200 QM [Radeon 9100]" Driver "ati" BusID "PCI:1:0:0" EndSection Section "Monitor" Identifier "L1915S" Option "DPMS" HorizSync 30-83 VertRefresh 56-75 EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "ATI Technologies, Inc. Radeon R200 QM [Radeon 9100]" Monitor "L1915S" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 1 Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "720x400" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 4 Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "720x400" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 8 Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "720x400" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 15 Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "720x400" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "720x400" "640x480" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "720x400" "640x480" EndSubSection EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" InputDevice "Generic Keyboard" InputDevice "Configured Mouse" InputDevice "stylus" "SendCoreEvents" InputDevice "cursor" "SendCoreEvents" InputDevice "eraser" "SendCoreEvents" EndSection Section "DRI" Mode 0666 EndSection Mandelafilmen er .OGG, ja. For meg virker det som om VLC spiller filmene, men jeg ser ikke bildet. Får lyd, og det er et svart felt der bildet skal være, og ikke som om jeg bare spilte av en lydfil. Får og sett forhåndsvisningene av filene. EDIT: Tror ikke jeg har installert de kodekene der, og jeg får det ikke til nå.. Sudo funker ikke plutselig, står "sudo: must be setuid root". Har det noe med at jeg har endret eier av root til brukerkontoen min? Tenkte å bruke Synapsis Package Manager, men den bare lukker seg.. Noen sammenheng? Linux irriterer meg.. Endret 21. mars 2007 av LoCDoG Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Eksempelfilene som ligger på skrivebordet kan avspilles uten kodeker, så da er ikke problemet ditt manglende kodeker. Lenke til kommentar
AlexTheMad Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Og dessuten trenger du ikke installere kodeker når du kjører vlc Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Fins det noen hurtigtast for å komme til System Monitor? En gang stoppet startlinjen eller hva den heter på linuxsk, og da kommer jeg ikke til via den vanlige menyen..8201503[/snapback] Mange som lager en snarvei på skrivebordet til den. Høyreklikk på den i menyen. System->Administration->System MonitorTror ikke jeg har installert de kodekene der, og jeg får det ikke til nå.. Sudo funker ikke plutselig, står "sudo: must be setuid root". Har det noe med at jeg har endret eier av root til brukerkontoen min?8206446[/snapback] Hva gjorde du? "Endret eier av root" ?Linux irriterer meg.. 8206446[/snapback] Hang in there Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) OK, prøve å legge inn driver til skjermkort da? Edit: HavarN: Når jeg trykket på egenskaper for filer og mapper i /, kom det opp "Eier: root" og "Du kan ikke endre noe her, for du er ikke eier". Endret da eier så det ble brukerkontoen morten i stedet for root. Mulig at jeg ordla meg feil der, at root er noe annet enn det jeg forestiller meg.. Endret 21. mars 2007 av LoCDoG Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 For ubuntu har jeg finnet et veldig bra installasjons script for skjermkort drivere... Dette skriptet finner ut hvilket skjermkort du har og automatisk installerer de seneste driverne for dette kortet... Prøv det her: http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html Lenke til kommentar
iDude Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 VLC virker å fungere, men får som sagt ikke noe bilde. Minner om da jeg brukte TVen som skjerm nr 2 i Windows, fikk kun bilde hvis jeg satt den som skjerm 1.. 8201503[/snapback] i vlc kan du gå inn i preferences->video->output modules, du kan prøve å velge litt forskjellige opsjoner her (velg "advanced" og endre "video output module"). Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 HavarN: Når jeg trykket på egenskaper for filer og mapper i /, kom det opp "Eier: root" og "Du kan ikke endre noe her, for du er ikke eier". Endret da eier så det ble brukerkontoen morten i stedet for root. Mulig at jeg ordla meg feil der, at root er noe annet enn det jeg forestiller meg.. 8207184[/snapback] Slik jeg forstår deg så har du gjort om slik at brukeren din kan skrive til en hvilken som helst katalog/fil på maskinen. Det går betydelig ut over sikkerheten på maskinen, og det kan skape problemer med at ting som krever at root er eier av visse filer, ikke virker. Hjemmemappen din skal brukeren din ha tilgang til og ikke så mye annet. - Det er det sudo er til for. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 HavarN: Når jeg trykket på egenskaper for filer og mapper i /, kom det opp "Eier: root" og "Du kan ikke endre noe her, for du er ikke eier". Endret da eier så det ble brukerkontoen morten i stedet for root. Mulig at jeg ordla meg feil der, at root er noe annet enn det jeg forestiller meg.. 8207184[/snapback] Slik jeg forstår deg så har du gjort om slik at brukeren din kan skrive til en hvilken som helst katalog/fil på maskinen. Det går betydelig ut over sikkerheten på maskinen, og det kan skape problemer med at ting som krever at root er eier av visse filer, ikke virker. Hjemmemappen din skal brukeren din ha tilgang til og ikke så mye annet. - Det er det sudo er til for. 8210155[/snapback] Ja, det var det jeg gjorde.. Kunne jo ikke legge inn programmer en gang.. Kan det gå ut over internett- og nettverkstilgangen? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Godt mulig. Hvis du har gjort dette, så vil jeg anbefale deg å reinstallere. Det er den enkleste måten å rette det opp igjen. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Var det jeg gjorde, fant ut at jeg kom på nett med livediscen.. Men kan jeg endre eier av /usr/share og undermapper uten problem? Vil legge til skin til aMSN.. Forstår ikke at folk kan påstå at et så tungvindt system som Linux er det letteste å bruke :/ EDIT: Får forresten bilde i VLC om jeg velger Settings - Extended GUI og haker av for Image Clone.. Da får jeg bilde i klonen, men ikke der det skal være.. Endret 25. mars 2007 av LoCDoG Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 du skal ikke endre eier av /usr/share eller noe utenfor /home mappen din... det er litt av det som er poenget... Alt utenfor /home mappen skal gjøres med root privileger... for å utføre handlinger med root tilgang bruker du sudo kommandoen... f.eks hvis du har lyst å åpne nautilus(utforskeren) med root tilgang(for å flytte, kopiere filer utenfor /home) så skriver du "sudo nautilus" i et terminal vindu... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå