Gå til innhold

Filserver til hjemmenettverk. Godkjenning av hardw

Anbefalte innlegg

Er lei av å konstant ha lite lagringsplass og tenkte at jeg skulle innvistere i en fil-server. Denne skal brukes i et lite hjemmenettverk som består av en stasjonær, en media-pc og to bærbare. Skal hovedsaklig brukes til å steame filmer og etterhvert som en web-server, trafikk blir det nok veldig lite med så trenger ikke noe high-end. Har lest mye i postene på denne delen av forumet og har satt opp et forslag som jeg håper dere guruer kan komme med kommentarer til.

CPU: AMD Sempron 3000+ sokkel AM2

RAM: Apacer DDR2-533 512 MB

Skjermkort: Asus EN6200TC Turbocache

Hovedkort: Asus M2N-SLI Deluxe Grunnen til at jeg gikk for dette kortet er at det står at det er 8 sata kontakter på det, men jeg kan utfra bildet bare telle 6. Om det er bare 6 kontakter så går jeg heller for Asus M2N-E

Kabinett: Chieftec CA-01SL-SL-B Gikk for dette pga. 10 stk 3.5 brønner og strømforsyning på 410 watt. Har også hørt at Cooler Master 4 i 3 modul, Konverter 3x5.25" til 4x3.5" skal passe i dette kabinettet. Noen som kan bekrefte dette?

CPU-kjøler: Scythe Mine Rev. B Mulig overkill, men denne burde vel klare å kjøle cpu passivt?

Harddisker: 2* Seagate Barracuda 7200.9 500 GB Mest GB pr. krone. Budsjettet tillater ikke flere i denne omgang, men skal utvide etterhvert.

Pris på Amentio: like over 5000,-

Endret av SilentBob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kabinett: Chieftec CA-01SL-SL-B Gikk for dette pga. 10 stk 3.5 brønner og strømforsyning på 410 watt. Har også hørt at Cooler Master 4 i 3 modul, Konverter 3x5.25" til 4x3.5" skal passe i dette kabinettet. Noen som kan bekrefte dette?

8199784[/snapback]

Jepp, har akkurat samme kabinett og den CM-modulen, funker greit nok. Får ikke lukket igjen "døren" i fronten på kabinettet, da viften på den CM-modulen stikker såpass ut. Men det er vel antakeligvis ikke det man har planer om uansett.

Jeg har i alle fall tatt av hele døren fra kabinettet.

Lenke til kommentar
Ser bra ut det der ja.

Men selv ville jeg heller kanskje gått for det billigste core 2 duo oppsettet, da det yter generellt bedre.

8200854[/snapback]

Siden billigste core 2 duo koster 1400 kroner blir dette uaktuelt. Det jeg kunne ha gjort er å gå for et sokkel LGA 775 oppsett med en Intel Celeron D også heller kunne oppgradere til c2d om noen år, men er dette virkelig nødvendig? Det blir som nevnt lite trafikk på serveren, vil ha d så billig som mulig...

Jepp, har akkurat samme kabinett og den CM-modulen, funker greit nok. Får ikke lukket igjen "døren" i fronten på kabinettet, da viften på den CM-modulen stikker såpass ut. Men det er vel antakeligvis ikke det man har planer om uansett.

Jeg har i alle fall tatt av hele døren fra kabinettet.

8200962[/snapback]

Flott.

Men er det noen som vet om hovedkortet har 8 eller 6 sata kontakter?

Lenke til kommentar

Der er 8 .

NVIDIA nForce® 570 SLI™ MCP supports:

- 1 x Ultra DMA 133 / 100 / 66 / 33

- 6 x Serial ATA 3.0Gb/s

- NVIDIA MediaShield™ RAID supports RAID 0, 1, 0+1, 5 and JBOD span cross Serial ATA drives

JMicron JMB363 SATA controller supports:

- 1 x Internal Serial ATA 3.0Gb/s

- 1 x External Serial ATA 3.0Gb/s port on back I/O (SATA On-the-Go)

- Support SATA RAID 0, 1 and JBOD (by 1x External SATA & 1x Internal SATA)

6 Røde som du ser , 1 svart port ved siden av den blå PCI Exspress porten og 1 ekstern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...