Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvor stor forsterker for bass ift øvrige høytt


Anbefalte innlegg

Valget står mellom en 5 kanals som har eget basstrinn (4*60w+1*160w) eller en 4 kanals og monoblokk til bassen (som gir 4*70w+1*400w - men som er noe dyrere)

 

Jeg er usikker på hvor mye mer effekt en bass trenger for å gi samme "trøkket". Slik jeg kjenner til dette med lyd må vel idealet være at det er jevnt trykk over alle frekvensene?

 

og årsaken til at det ofte er høyere effekt på bassdelen er fordi basselementer er mer krevende å drive for å få samme lydtrykket i de aller laveste frekvensene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 4-kanals forsterker sammen med en mono-forsterker gir nok mer effekt en en 5-kanaler, selv om utgangseffekten på papiret er den samme.

 

Om du har en større forsterker på bassen enn på resten gjør ingenting.

 

Du får aldri for store forsterkere! Jo større forsterker jo bedre kontroll og mindre forvrenging.

 

Det er som du skriver at det er bassen som er strømkrevende. Det er i bassen du har de store membranbevegelsene og det er tungt for forsterkeren og krever mye strøm.

 

Nivåforskjellene på bassen mot resten av høyttalerne justerer du inn individuelt på forsterkerne med "Gain control".

 

Edit: Tilleggsopplysninger.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

En 4 kanaler og en monoblokk behøver ikke å koste så veldig mye, Dynabel feks, har noe som er meget billig i forhold til ytelse...

 

Det er de lave frekvensene som krever mest kraft, og siden du sikkert skal ta bort disse på frontsett og evt 6x9, så krever ikke de noen kjempe forsterker ;)

Lenke til kommentar
En 4 kanaler og en monoblokk behøver ikke å koste så veldig mye, Dynabel feks, har noe som er meget billig i forhold til ytelse...

 

Det er de lave frekvensene som krever mest kraft, og siden du sikkert skal ta bort disse på frontsett og evt 6x9, så krever ikke de noen kjempe forsterker ;)

8200273[/snapback]

 

 

takker for svar, dette er nyttig info. jeg har faktisk tenk "jeg trenger vel ikke mer en xxxW", men som dere sier, det er bedre lyd av å ha kraftoverskudd.

 

tusen takk for tips mht "billig merker" - har ikke tenkt å gå bankerott, men vil ha noe som biter litt..

 

edit: hvilke nettbutikker kan dere foreslå for å browse produkter/pris? har sett litt på xtremeCar. men vil gjerne se på fler forskj

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Vell, kommer jo ann på hva slags komponenter du bruker, men med et helt okay frontsett og 6*9, så trur jeg du kommer overaskende langt med en 50W rms på en god forsterker (les: ikke uscarvor osv)

 

Uansett så vil det bli mye mye bedre enn å kjøre de rett på spilleren.

Lenke til kommentar

jeg har nå noen alpine 6x9 og frontsett med 6,5 pluss diskant. kjører alle fire på frontenheten. Disse er oppgitt til ca 250 opticom-watt og 50 wrms. jeg gidder aldri å se på noen annet enn wrms, selv om ikke de helelr alltid er pålitelige.

 

men tolker jeg deg rett er det viktgiste å kjøre de på egen forsterker framfor å absolutt skulle ha 80 evt 100 wrms på 6x9 og fronter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...