Gå til innhold

Billigst mulig Linux-PC

Anbefalte innlegg

PCen min slutta å virke i dag :cry: Jeg har lag inn et innlegg om det under "Maskinen funker ikke", men jeg innser at jeg kanskje må dra opp lommeboka og kjøpe ny. Det er "lenge" siden jeg sist drev med slikt, så jeg er litt ute av hva som er bra og ikke bra.

Den gamle maskinen har et nforce 2 brikkesett, gforce 4 Ti skjermkort, athlonXP 2500+ prosessor og 512MB RAM, og den er "grei" ytelsesmessig til det jeg driver med.

Det jeg driver med er blant annet å høre på musikk, surfe på nettet, programmering/kompilering og chatting. Kommer også til å kjøre 3D-akselerert skrivebord. Det hender jeg har mange programmer kjørende samtidig, og da har den gamle vært litt umedgjørlig.

Jeg har ganske enkle krav. Jeg vil ha minst mulig støy, enkel støtte i Linux (Ubuntu), ingenting dårligere enn det jeg har fra før og IKKE noe ATI grafikkkort.

Det er egentlig det samme for meg om jeg kjøper ferdig eller bygger selv, men jeg har harddisk, kabinett og alt utenfor kabinettet fra den gamle PCen, og jeg trenger ikke windows, så regner med at det kan bli en del billigere om jeg bygger selv.

Har sett litt på hovedkort med Intels G965 nordbrikke. Det virka interessant, men de hovedkortene jeg fant hadde bare vga-utgang på skjermkortet, og jeg vil helst ha DVI. Så også at de aller fleste kortene med integrert skjermkort var m-ATX formfaktor. Noen som veit hvordan dette er å jobbe på i forhold til vanlig ATX?

Jeg setter pris på inspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg kjøper denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328083&view=links

Kan jeg bare slenge i litt minne og en prosessor, så har jeg alt jeg trenger?

Det virker iallfall overkommelig.

EDIT:

Denne må vel ha støtte for core 2 duo selv om det ikke står det i stort rødt?

Det er jo et nyere brikkesett, tror jeg. Noen som veot helt sikkert om det er GMA 3000 eller GMA X3000 skjermkort på den. Det står 3000, men jeg mener G965 nord-brua skal ha X3000. Er jo en ganske så vesentlig forskjell.

Endret av MaxTiger
Lenke til kommentar
harddisk også =) eg bruker barebone sjøl =) litt eldre men eg har en AMD X2 4200, 7800GT, 1GB ram. køyrer Ubuntu linux, og Xp =) + 2 disker..fungerer glimrande:P men pass på å velg en som er stille.. er endel som er noicy

8199495[/snapback]

Jeg tenkte på hva jeg må kjøpe meg, da. Har harddisk ;)

Hvordan veit jeg hvem som bråker? Var dårlig med produktanmeldelser på komplett.

Lenke til kommentar
mjah..du googler etter produktet, og ser om du finner tester kanskje =) greit å lese om det du skal kjøpe =)

8199614[/snapback]

støtter den, skaff deg informasjon om det du tenker å kjøpe. Om du kan se etter om det står noe DB, så burde denne være under 22DB etter min mening, syns alt over bråker for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...