Gå til innhold

Ny Gitar: Stratocaster VG! Check it out!

LeLiLa

Anbefalte innlegg

"Vrenglyd" kan man vel få til med alle gitarer, men ofte foretrekkes humbuckerpickuper til denslags. For å få til dette, må du overstyre forforsterkeren i gitarforsterkeren din. Eller du kan kjøpe deg en effektpedal, en boks du kobler mellom gitaren og forsterkeren. De finnes i mange merker og farger, koster fra 200 kroner og oppover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Vrenglyd" kan man vel få til med alle gitarer, men ofte foretrekkes humbuckerpickuper til denslags. For å få til dette, må du overstyre forforsterkeren i gitarforsterkeren din. Eller du kan kjøpe deg en effektpedal, en boks du kobler mellom gitaren og forsterkeren. De finnes i mange merker og farger, koster fra 200 kroner og oppover.

8208882[/snapback]

Jeg fikk ett begynnersett til jul og der fulgte det med en effektpedal, men jeg har ikke fått den til å virke. Jeg hatr tatt to vanlige kabler man bruker mellom gitar og forsterker og tatt mellom forsterker og pedal på out siden og mellom gitar og pedal på inn siden, men når jeg gjør det kommer det ikke lyd fra gitaren til forsterkeren.

Men la oss si at jeg får den til å virke hvordan bruker jeg den? Hvordan fr jeg de forskjellige effektene?

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan skjønne, har du koblet riktig.

Det første jeg hadde sjekket, er om det er batteri i den, og at det er strøm på det. Husk at den må kobles fra når den ikke er i bruk (Trekk ut "in"- pluggen)

Lyser det en lampe eller noe på den når du setter pluggen inn fra gitaren og inn i boksen? Det er ofte en liten lysdiode på disse boksene, og den lyser når den er i drift.

Men nå blir dette veldig off- topic..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Jeg fikk ett begynnersett til jul og der fulgte det med en effektpedal, men jeg har ikke fått den til å virke. Jeg hatr tatt to vanlige kabler man bruker mellom gitar og forsterker og tatt mellom forsterker og pedal på out siden og mellom gitar og pedal på inn siden, men når jeg gjør det kommer det ikke lyd fra gitaren til forsterkeren.

Men la oss si at jeg får den til å virke hvordan bruker jeg den? Hvordan fr jeg de forskjellige effektene?

8209373[/snapback]

Kanskje den trenger strøm? :--O

Lenke til kommentar

8208882[/snapback]

8209373[/snapback]

Du trenger et adapter eller batteri, da elektroniske ting trenger strøm.

Uansett ... feil tråd?

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

8209373[/snapback]

Som nevnt 3 ganger over, strøm. Om du har sjekka det og batteriet er i orden, sjekk at kablene virker som de skal. Test hver kabel mellom gitaren og forsterkeren og se at det gir lyd. Virker de så se at all gain, volume, pre e.l. ikke er skrudd av. Se om pedalen har av/på knapp.

Ang. lyd så er det jo bare å prøve seg frem. Når du har max 4-5 knotter på en pedal er det vel ikke så mange ulike instillinger å leke med. Trenger vel ikke mer enn max 5 minutter så har du vært gjennom det meste, med mindre det er en multieffektboks (som jeg tviler på om du har kjøpt pedalen med gitarpakken).

Men start en egen tråd eller post i gitartråden om du ikke finner noe mer utav det, denne poster er igrunn forbeholdt VG stratocaster...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...