Gå til innhold

Er jeg elitistisk? ( USA/Irak )

Anbefalte innlegg

I spørreundersøkelser i USA viser det seg at de med høyest utdanning er mest skeptiske til Bush :

"A new Gallup poll finds that roughly 2 in 3 Americans urge a U.S. withdrawal from Iraq, with 31% wanting this to start immediately. (...)

Suggestions that the United States engage in some type of gradual withdrawal increase significantly as educational level increases."

http://wakeupfromyourslumber.blogspot.com/...withdrawal.html

Er jeg elitistisk hvis jeg sier at situasjonen i USA med Bush har utviklet seg slik at en virkelig må ønske seg flere slike spørreundersøkelser, der en gjerne også lar de spurte ta en kjapp IQ-test etterpå, for å få det på det rene om det rett og slett er slik at det nå er de dummeste 30% av befolkningen som styrer, mens de smarteste 70% bare kan riste på hodet?

Før i tiden var det høyresiden som var eliten... Det virker som det har blitt snudd på hodet?

-------------------------

To sitater med drøyt hundre års mellomrom :

"Hvis noen idag skulle driste seg til å si : "Den som ikke er med meg, er mot meg", så ville han straks få alle mot seg. Denne kjensgjerning taler vår tidsalder til ære."

- Friedrich Nietzsche

"Every nation in every region now has a decision to make. Either you are with us, or you are with the terrorists."

- George W. Bush

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var ikke Nietzsche sosialdarwinist?

8199255[/snapback]

Jeg tror Nietzsches svar til alle som prøver å plassere han i en "-isme" ville vært :

"Dette er min sannhet, hvor er din? Slik svarer jeg alle som spør meg etter Sannheten . For Sannheten, den finnes ikke."

Lenke til kommentar

Kubin,

Foerst vil jeg ta forbehold om at jeg ikke kjenner detaljene i undersoekelsen.

Det er imidertid ikke gitt at dette er annet enn et utslag av at de som har lengst utdanning har en mening om saken. Det er vel et faktum at et flertall av amerikanere med lang akademisk utdannelse sogner til demokratene. Det er vel muligens ogsaa slik at gjennomsnittsdemokraten har lengre utdannelse enn gjennomsnittsrepupublikkaneren, men utslagene blir annerledes hvis du maaler inntekt og formue.

For ordrens skyld: Jeg har vaert mot Irak-krigen fra dag 1.

Lenke til kommentar

Oraklet,

Godt poeng. Må presisere at det er ikke nødvendigvis slik at det er Demokrater i den ene leiren, og Republikanere i den andre.

Det er jo etterhvert en ganske stor prosent(*) Republikanere som er særs skeptisk til Bush og hans krigføring.

(*) De smarteste, mistenker jeg. :)

PS : Velkommen til forumet.

Lenke til kommentar

Trodde det var de rikeste som stemte demokratene jeg? Ihvertfall de aller aller rikeste. De fleste jøder stemmer også demokratene og de går gjennomsnittlig for å være både rike og høyt utdannede. Israel liker de også. Om gjennomsnittsdemokraten har høyere utdannelse enn gjennomsnittsrepublikaneren vil jeg tro at han har høyere inntekt og formue også.

Endret av KGU
Lenke til kommentar
Er jeg elitistisk hvis jeg sier at situasjonen i USA med Bush har utviklet seg slik at en virkelig må ønske seg flere slike spørreundersøkelser...

8198816[/snapback]

Kan ikke se at din holdning her har noe å gjøre med "elitistisk". Så svaret må bli nei.

Lenke til kommentar

Slik blir det jo nødvendigvis i ethvert demokrati; den "gemene hop" som utgjør flertallet bestemmer landets ledelse, mens de virkelig smarte/rike/ressurssterke som er i fåtall, prøver etter beste evne å innrette seg etter det til enhver tid rådende regime. Ofte med greit resultat.

Lenke til kommentar
Trodde det var de rikeste som stemte demokratene jeg? Ihvertfall de aller aller rikeste. De fleste jøder stemmer også demokratene og de går gjennomsnittlig for å være både rike og høyt utdannede. Israel liker de også. Om gjennomsnittsdemokraten har høyere utdannelse enn gjennomsnittsrepublikaneren vil jeg tro at han har høyere inntekt og formue også.

8206138[/snapback]

En undersoekelse rettt etter presidentvalget i 2004 viste at en liten overvekt av de aller rikeste stemte paa Kerry. Av alle rike stemte et klart flertall paa Bush.

Jeg maa innroemme at jeg ikke umiddelbart kan huske andre undersoekelser som viser sammenhengen mellom inntekt og formue og stemmegivning. Selv om det er en korrelasjon mellom inntekt og utdanningsnivaa saa er det alikevel ikke umulig at hvert parti topper hver sin ranking.

Jeg vil tippe at en hoeyt utdannet professor som jobber paa et community college, med relativt lav loenn, sannsynligvis vil stemme demokratisk. Tilsvarende saa vil jeg tro at restauraneieren som droppet ut av high school, men likvel greide aa bli rik, sannsynligvis stemmer republikkansk.

Lenke til kommentar

Dersom en troverdig president hadde gjort det Bush har gjort til nå, ville alle klødd seg i hodet. Siden det er Bush, virker det som han slipper unna med alt. Jeg er overbevist om at han er der for å gi folket mindre makt og tilføre den til de som har mest fra før av.

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar

PS : Velkommen til forumet.

8206087[/snapback]

Takk! Visste faktisk ikke om dette forumet foer inntil nylig. Har lest en del traader og det ser ut til aa vaere mange interessante debatter her.

8209761[/snapback]

Tja jeg vet ikke.. Holdningen i tråden bærer absolutt preg av troen på at han er bedre enn andre. På den annen side må man nesten tilhøre eliten selv for å være elitistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...