Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

valg av merke/produsent, newb

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle sette opp et lite anlegg i bilen. Har lite forkunnskap fra bilstereo for så vidt gjelder merker/produsenter, da jeg mest har holdt på med såkalt hiffi tidligere.

Jeg har sett litt på forskjellige merker, blant annet kicker, focal, alpine, sony, ultimate, mds osv.

I gamlebilen hadde jeg en kenwood front som dama kjøpte for mange år siden. Satte inn et frontsett fra alpine med dashborddiskant og 6,5, samt noen middels greie 6x9 i hatthylla. Alle disse drives på frontenheten.

I bagasjerommet har jeg ei ferdigkasse med 3x10 ultimate, og en ultimate forsterker.

Dette er en liten fiesta, og jeg syns trykket er fint nok i lange baner.

For å komme til saken, som i alle bransjer fins det billigmerker, og det fremstår for meg som at det også gjør det her.

Når det gjelder bilstereoteknologi er det vel en overdrivelse å påstå at det har skjedd noen revolusjon i moderne tid. Poenget mitt er, det er vel ytterst få produsenter som har en unik teknologi, dermed er ikke det et incitament for å velge "dyre" produsenter - eller tar jeg feil?

Foreløpig er standpunktet mitt at jeg går for en middels god serie fra et "billig" merke, da dette er det jeg tror gir mest for penga. og jeg tar gjerne mot tips hvis jeg er ute å kjøre her.

og, hvor kraftige greier skal man ha før man bør begynne å tenke på to batterier evt kondensatorer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jo litt med stoffene høytalerne er laget i. Jo dyrere jo bedre materialer. F.eks så er membranen på de billigste høytalerne på biltema laget i plast, og den "2veis delen av høytaleren" er i kjiiii plast. Mens dyrere bruker dyrere deler. Akkurat som på vanlige stereoannlegg, gitarforsterkere osv. Er jo en grunn til at noe koster 20 000 mens andre ting koster 1000.

Lenke til kommentar
Det har jo litt med stoffene høytalerne er laget i. Jo dyrere jo bedre materialer. F.eks så er membranen på de billigste høytalerne på biltema laget i plast, og den "2veis delen av høytaleren" er i kjiiii plast. Mens dyrere bruker dyrere deler. Akkurat som på vanlige stereoannlegg, gitarforsterkere osv. Er jo en grunn til at noe koster 20 000 mens andre ting koster 1000.

8199489[/snapback]

jeg er helt enig i det du sier, men for meg er det framleis en jungel. Jeg kan ikke tenke meg at et element til 1,5k fra en mellomklasseserie til en gitt produsent er spesielt dårligere enn et budsjettelement til 2,5k fra en annen produsent? eller?

Lenke til kommentar

Den beste måten og avgjøre det på er å høre. Jeg har mest peiling på gitarforsterkere.

Der lager marshal (godt etablert dyrt merke) og behringer (nytt og billig merke) forsterkere med høyttaler (combo).

Marshal er DYRT, 3-4 ganger dyrere enn behringer. Enkelte av produktene til behringer er bedre enn marshal sine, andre er dårligere. Behringer har funnet en måte og produsere det samme som de andre, bare mye rimeligere. Men de bruker litt dårligere komponenter så levetiden kan være noe dårligere. Men de behringer tingene som er dårlige, er også ekstreeeemt dårlige. Derfor er det viktig å få prøvd. De fleste butikker har jo høytalerne fremme slik at man får hørt hvordan de spiller, og hvis de billige spiller like bra som de dyre, hvorfor ikke kjøpe de da?

Edit: Den eneste fasiten er ditt øre. En som har ekstremt god peiling på lyd og som er kresen vil nok ganske lett høre forskjell, men vil du?

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar

det er slik jeg går frem når jeg velger hifikomponenter, og det er en fornuftig måte å velge produkter på.

aberet med bilstereo er at du får ikke noe klart bilde av lydkvalitet/lydbilde før du har montert driten i bilen din, med et riktig oppsett med tanke på volum, egenfrekvens på bilens kupe, riktig tilpasning av eq i forhold til dynamikk på forsterker og elementer, og dette er jævla vanskelig når man står og kjenner på elementer i butikken.

Så det er egentlig det jeg er ute etter, men generelle meninger om komponenter til bilstereo. en slags "hva skal man se etter".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...