DJ2009 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hei! Jeg fikk nettopp 3+ på engelsk tentamen, så lurte jeg på om jeg hadde noen klagerett på den tentamen, for jeg skulle så gjerne hatt karakter 4. Men er det slik at insats også teller på karakteren, for det kunne kanskje dradd meg opp. Men er det noen som vet reglene for hva som vektlegges i karakter? Takk for svar;) Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 kjenner ikke reglene for tentamen, men for eksamener har man klageadgang. Det er faste kriterier i forhold til læreplanen som skal måles, og det er poenget med avsluttende prøver. Jeg tror det skal holde hardt å få ekstra score for innsats, med mindre dette er spesifisert i læreplanen, noe det sjelden er. I tillegg lages det, for eksamener, en sensorveiledning. Dette er ikke en "fasit" men en veiledning mht hva som skal vektlegges, og hvor mye de enkelte ting skal vektlegges. Mitt råd blir at du kontakter den som skal rette tentamen og spør om målene i læreplanen samt ber om å få se en eventuell sensorveiledning. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Forstår ikke helt hva du vil frem til, men jeg svarer allikevel. Du har klagerett på standpunkt- og ekamensarakterene dine, men jeg tror ikke du har på en tentamen. Hvis du ligger "på vippen" vurdeérer ofte lærerene etter hvor aktiv du er i timene. Lenke til kommentar
ptta Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Så vidt jeg har forstått har du rett til å klage på alle karaktere du får på ungdomsskolen. Fremgangsmåten er at du først snakker med læreren som har rettet prøven og argumenterer for hvorfor du skulle hatt en bedre karakter, deretter skal læreren gi en begrunnelse for hvorfor du har fått den karakteren du har, eller eventult kan han si at han inser at du har rett og at han har gjort en feil. Hvis du ikke er enig med lærerens begrunnelse for hvorfor du har fått den karakteren du har fått kan du be om at en annen lærer skal se på det, og hvis han er uenig med din lærer skal hans karakter bli den gjeldende, så vidt jeg husker, kan være de skal komme frem til karakteren i fellesskap også. Bare snakk med læreren din du, de fleste lærer pleier å være villige til å la en annen lærer se på det du har gjort, men husk å være hyggelig, og ikke for "tøff" det er sjelden posititvt. Håper dette hjalp litt. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 du har rett til å klage på karakter, men det blir feil å klage på en tentamenkarakter fordi du hadde bedre innsats enn noen andre på akkuratt denne tentamenen. Da hadde alle sittet til tiden var ute og skrevet for å ha en god innsats. Jeg mener nå at den som er kjapt ferdig og leverer jævlig bra fortjener bedre karakter enn den som bruker hele dagen og leverer like bra.... den har iallfall vist innsats med å bli kjapt ferdig men får du dette på standpunkt kan du klage hvis du mener du har grunn for det. Lenke til kommentar
DJ2009 Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Ok takk! For jeg fikk 3+ på stilen og til sammen. Men læreren gidde ikke noen karakter på part a (altså oppgavene). Følte det gikk bedre der. Men det ser ut som om han bare brydde seg om part b(stilen). Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 hvilken del av tentamenen var mest tidkrevende? jeg synes du skal foreslå for læreren at f.eks 1/3 av tentamenen skal bli bedømt på "Part a", ellers er denne delen irrelevant og du føler at du her mister en karakter du fortjener. Statuer et eksempel om en som gjør det bra på part a og dårlig på part b får en urettferdig dårlig karakter, mens en som gjør det dårlig på part a og bra på part b får en urettferdig bra karakter. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Husk at i alle klagesaker kan karakteren bikke begge veier. Ikke klag med mindre du er sikker på at du ihvertfall ikke får dårligere enn første gang. Klage betyr rett og slett revurdering av karakter. Bare sånn at du er helt klar over det Lenke til kommentar
multisync Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Part A blir jo ikke vurdert noe serlig, i og med at den delen kanskje tar en time, og stilen får du fire timer på.... Og som sagt tidligre, ikke klag hvis ikke du er helt sikker på at du har grunn. Du kan faktisk gå ned i karakter i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå