tommy_sn Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hei! Noen her som har noen formening om hva lånerenta vil ende på etterhvert? Lenke til kommentar
problembarnet Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Tja, vanskelig å si noe om. Avhenger av kapasitetsutnyttelse, verdensøkonomien, osv. Men vil anbefale deg til å gå inn på: http://www.norgesbank.no/front/rapport/no/ir/2007-01/ Les denne. Her begrunner Norges Bank hva de tror, har tatt hensyn til ved rentesettingen. Videre er det også antakelser om videre utvikling. Styringsrenten er nå 4%, da med boliglønnsrenten noe over. Skal jeg tippe, tror jeg at den vil være ca 5-6% fremover. Da med en lånerente noen prosentpoeng over dette. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Når renta lå på ca 7% for noen få år tilbake, anbefalte mange "eksperter" å binde renta da det var et gunstig tidspunkt å binde renta på. Rett etterpå gikk renta ned til ett historisk lavt nivå. Med andre ord er det fryktelig vanskelig å spå noe om fremtidige rentenivåer, selv om visse tegn selvsagt er der. Det er nok liten tvil om at renta skal opp, men hvor den ender tør ikke jeg å spå. En pekepinn kan være å se på hvilke rentesatser du kan binde renta på. Hvis du f.eks. kan binde renta på 5,7% over fem år i dag, kan man tolke dette dithen at banken ikke regner med at snittrenta på ett tilsvarende lån med flytende rente vil overstige dette. Dersom snittrenta vil gå over dette, taper banken penger på at du binder renta. Dette er de selvsagt ikke interessert i. Å si noe om hvor og når toppen kommer, er det vel strengt tatt ingen som kan spå. Lenke til kommentar
Andraah Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Foruten å se hos NB kan du også ta en titt på SSBs anslag: http://www.ssb.no/emner/08/05/10/oa/200701/norsk-ok.pdf De bruker litt andre modeller enn NB og det kan være en fin sammenlikning. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Tror renten skal ligge i et snitt a 5,25%, er i alle fall meningen. 2,5% inflasjon + en viss avkastning på pengene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå