Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Guide til anlegg på din scooter

Anbefalte innlegg

Lage stereo anlegg under setet på en scooter:

Du trenger:

* Forsterker

* Sub

* Høytalere (gjerne x2)

* Diverse materialer/plater

Begynn med å tilpasse plata så den passer i hjelmrommet. Jo bedre den passer, bedre bass blir det.

Det enkleste er å ta en papp plate å legge oppi lokket og skjære rundt med en skarp kniv.

Deretter kan du stifte pappen fast i plata å sage rundt så plata passer nedi lokket

Så lager du hull til elementene.

Nå kan du gjøre flere ting.

For eksempel:

Lakke hele plata i den fargen du skal ha den i, eller kle den i et stoff/høyttaler filt.

Lakk:

Fjern elementene å slip ned alle ujevnheter i plata,

Hold lakk boksen ca 25-30 cm fra plata og lakk i tynne lag, pass på at du hele tiden beveger boksen så det ikke begynner å renne.

Stoff/høytalerfilt:

Mål opp hvor mye stoff du trenger å kle plata. Bruk stifter til å feste stoffet på baksiden av plata.

Når du skal skjære hull til elementet, ta en skarp kniv å lag et kryss (x) i hullet, å tre elementet nedi, Det ser mye penere ut en om du hadde klipt et rundt hull.

Legg i elementet å koble de sammen med forsterkeren.

Koble så bryteren på ene kabelen til forsterkeren som skal gå til batteriet (så den ikke står å tapper batteriet for strøm)

Koble mp3 spiller etc. til forsterkeren og koble til slutt hele sulamitten på batteriet.

- Marius :)

Endret av RSMarius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan kjøpe et PC-anlegg og koble det om til 12 volt også bygge det inn i bagasjerommet.

Du bør ha litt peiling på å koble og lodde og sånt, ellers kan du risikere å kortslutte forsterkeren og kverke den.

8198352[/snapback]

Hehe, kan ende med heftig kortslutning eller at det funker dårlig. Måte på hva et scooter batteri klarer å dra =)

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det sånn, og det fungerer utmerket. Kobler du riktig og isolerer godt nok så er det ingen fare for kortslutninger.

Løsningen med PC-anlegg er jo en lettvint budsjettløsning, det blir jo bedre med effektforsterker og skikkelige elementer.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Jeg har gjort det sånn, og det fungerer utmerket. Kobler du riktig og isolerer godt nok så er det ingen fare for kortslutninger.

Løsningen med PC-anlegg er jo en lettvint budsjettløsning, det blir jo bedre med effektforsterker og skikkelige elementer.

8198874[/snapback]

Hm, hvordan er det med batteriet? Hvor stort har du (ampèr)?? Hvor lenge kan du spille egentlig?

Lenke til kommentar

Nå er det ikke spesielt kraftig anlegg da, så trekker ikke så veldig mye strøm. Er ikke sikker på hvor kraftig batteriet er, gidder ikke sjekke nå, men det er et standard scooterbatteri. Bruker ikke elstart på mopeden, så om batteriet går tomt, så er ikke det noe problem, har aldri spilt batteriet tomt da.

Det som er så greit med å bruke PC-anlegg er at alt er ferdig kobla med delefilter og slikt, så man slipper å stresse med det, og kjøper man et PC-anlegg av litt høyere prisklasse, f. eks. Z-2300, så blir det jo god lyd.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Jeg hadde mitt anlegg på bagasjebrettet. Det må da være mye bedre i forhold til lyden? Jeg hadde en 7" Seas-høyttler og bilradio. Strømledningen plugget jeg inn i en kontakt i rommet under setet, som igjen var koblet direkte til batteriet. Enkelt, gratis og effektivt.

Lenke til kommentar
Gratis? Stjal du høyttaleren og spileren eller?

8259195[/snapback]

Kabinettet/kassen var et ødelagt, gammelt oscilloskop som jeg plukket ut innmaten av. Høyttaleren (som var fra 60-tallet ) fikk jeg fra skolen og bilradioen var noe gammelt vi hadde liggende hjemme, og som ellers ville havnet i søpla.

Lenke til kommentar

Jaja folkens, mitt anlegg har stått klart lenge.. Men elemtene har jeg mistet av alle ting, så jeg stikker opp å kjøper nye i morgen (egentlig i dag da..). Legger ut et par bilder utover kvelden - sånn at dere kan se hvordan det er :)

Lenke til kommentar

Skal oppgradere stereoen i scooteren min nå.

Tar elementene fra et gammelt Philips høyttalerpar som har vært i et microanlegg, tenker jeg kombinerer de med en billig effektforsterker fra biltema. Burde bli sånn tålig lyd det. Blir hvertfall mye bedre bass enn sånn som det er nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...