Gå til innhold

Mitt første blåveisbilde

Arvid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg prøver meg igjen:)

Ser dette bedre ut, eller skal jeg bare legge kamera på hylla?  :cry:

Arvid

8213541[/snapback]

Slutt å sippe! :p

Synes det var fint, jeg. Men altså litt lite punch - det var litt overeksponert, og det er mye bedre fotolys i skygge/halvskygge enn i direkte sollys.

Prøvde meg i LightZone - bare fordi jeg har lasta det ned og leker litt med det for å se om det har noe for seg.. :)

post-90476-1174599850_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du kan forresten få til akkurat det samme med The GIMP. Da slipper du å enten bli fattig eller å gjøre forbryter av deg.

Begynn med å lage et lag som er en kopi av bildet du åpnet, sett mode til "overlay". Stilig?

Men vit at The GIMP ikke er fullt på høyden med photoshop. Det er bare godt nok til å begynne med, mens du kommer i gang. Det er ikke nødvendig å lære å kjøre bil i en Porsche selv om man vil bli racersjåfør :)

Lenke til kommentar

Synes dette var et bra bilde, liker spesielt godt panoramaformatet. Du har fått til et varmt bilde, selv med direkte sollys.

Tips:

Kanskje kunne du hatt enda lavere standpunkt? Tror det ville ha skapt litt bedre dybde. Blomster som rager over fotografen blir ofte ganske majestetiske. Du kunne også ha prøvd deg med litt lokal lysregulering: skyggelagt bakgrunnen, og brukt noe (alu. folie) til å reflektere litt mer lys på blomsten.

Lenke til kommentar
Synes dette var et bra bilde, liker spesielt godt panoramaformatet. Du har fått til et varmt bilde, selv med direkte sollys.

Tips:

Kanskje kunne du hatt enda lavere standpunkt? Tror det ville ha skapt litt bedre dybde. Blomster som rager over fotografen blir ofte ganske majestetiske. Du kunne også ha prøvd deg med litt lokal lysregulering: skyggelagt bakgrunnen, og brukt noe (alu. folie) til å reflektere litt mer lys på blomsten.

8219162[/snapback]

Tusen takk for kommentar og tips.

Skal tenke på det med standpunkt, skyggelegging og refleksjon av sollys neste gang jeg skal ut på "bildetokt". Akkurat på denne turen hadde jeg med samboer og tvillinger på1 1/2år og det spørs om de hadde ventet på at jeg satte opp folie for å ta bilde av en blomst:)

Men skal som sagt ha det i mente til neste tur.

Arvid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...