Gå til innhold

[LØST DELVIS] Probl. med installering av kubuntu!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tommelfingerregel for swap er mengden RAM x2, men ikke mer enn 512mb(men det skader ikke å ta mer - men det er bortkastet).

Jeg forstår ikke helt hvorfor dere henger dere opp i partisjonene hans når han ikke engang får startet livecden, den bruker jo ikke harddisken - bare RAM ?

Kan det være brenneren hans det er noe gale med da, jeg har en brenner som tuller seg veldig ofte. Har du en annen du kan bruke? Er det rett iso fil du laster ned?

Lenke til kommentar
Tommelfingerregel for swap er mengden RAM x2, men ikke mer enn 512mb(men det skader ikke å ta mer - men det er bortkastet).

8200052[/snapback]

Dette diskuteres stadig, og man kommer nesten alltid til konklusjonen om at man faktisk ikke trenger dobbelt så mye som mengde RAM en har. Mange hevder at man på det meste trenger rundt 300 MB, da Linux-kjernen prøver å unngå å lese fra/skrive til swap så ofte som mulig. Dette er i alle fall konklusjonen på de fleste Usenet-gruppene jeg diskuterer på.

Beklager for snakk som egentlig er utenfor dette emnet (aka off-topic).

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det er brenneren det er noe feil med, da jeg brenner alt av andre CD'er og DVD'er med denne.

Jeg laster nok ned rett isofil ja, fra ubuntu.no og kubuntu.org har jeg prøvd.

EDIT: ja nå går det litt off-topic. Jeg vil gjerne ha forslag til hva jeg kan gjøre for å løse problemet :p

Men for å oppsummere litt:

Jeg har en C: og D: partisjon dedikert til windows. Nå har jeg også ca 35 - 40 Gb ledig, der jeg skal bruke linux. Må jeg lage partisjoner? Er det noe annet jeg kan gjøre? Er villig til å prøve det meste :) Formatere hele harddisken er helst siste utvei..

Men takker for alle svar hittil folkens, bra med seriøse mennesker som "vet hva de snakker om!" (tenker mest i forhold til meg selv)b

igjen, takk!

Edit igjen :p : kan noen forklare hensikten med swap'en? Vil gjerne lære så mye som mulig. Og jeg leser MYE, men alt kommer ikke inn :whistle:

Endret av frow
Lenke til kommentar
mennesker som vet hva de snakker
Og der falt jeg utenfor... lol

Har du forsøkt og starte i «safe graphics mode»?

Ad defragmentering:

Som det frmegår av denn gode guiden for Ubuntu(som også kan brukes for Kubuntu), så bør en helst lage til partisjonen på forhånd.

Mitt forslag: Lag til tre partisjoner på forhånd i FAT32, som dette:

1: For Kubuntu(denne omtales som / under installasjonen) 15 giga

2: Swap: 512mb er tilstrekkelig

3: Home: Resten av den ledige plassen din.

Edit:

Kadmium: jeg tror ikke han er så opptatt av størrelsen på swap filen, heller hvorfor live cden ikke fungerer. Jeg anbefalte 512mb fordi en rekke brukere på ubuntuforums.org har anbefalt det(og dette er avanserte brukere), videre har jeg det selv og har ikke merket noe problemer. Men anbefal gjerne mer for min del.

Daniel: Jeg søkte litt på ubuntuforums.org etter problemet ditt, men finner ikke noe gode svar. Dem med ditt problem får ofte råd om å «try the alternate install cd». Har ikke forsøkt denne selv, så det får heller andre hjelpe deg med.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Mener å huske at HavarN sa jeg skulle bruke Gparted. Brant den som image og boota opp men den funka ikke som den skulle ihvertfall!

Så... Hva skal jeg bruke?

Safe Graphics Mode har jeg prøvd, men bare en gang. Tester det en gang til med CD'en (ikke DVD'en)

EDIT: Nå har jeg testa CD og DVD.

På CD'en så får jeg samme som i stad, den henger seg på fsck.

På DVD'en så får jeg slike linjer:

[335.484101] buffer I/O error on device hda, logical block 169975

Tallene er forskjellige, men teksten er lik. Til slutt stoppa den, hang seg ikke, men bare stå rolig. Den leste ikke bra platen eller noe.

Endret av frow
Lenke til kommentar

Ser ut som at maskinen din ikke så Linux vennlig, andre som klager på den(på linux1.no forumet).

På dvd platen til Kubuntu finner du også «alternate installer» som skal være bedre, men er tekstbasert og bruker lengre tid. Har du forsøkt den?

Lenke til kommentar

Men sier de noe om at det ikke fungerer i det hele tatt? :p

nei, jeg har ikke prøvd den, lest at den er en del mer avansert =\

Edit: laster ned alternate nå. Er det samme prinsippet som de andre? brenne på cd og boote fra den? Hva er annerledes på denne enn den "vanlige" cd'en?

Endret av frow
Lenke til kommentar

Bare at de hadde fått problemer, men ikke at det ikke hadde gått.

Kan du ikke søke etter en guide for den alternative installasjonen da? Det kan ikke være så vanskelig.

Jeg leste på Kubuntu at DVD platen alt har den alternative installasjonen i seg - så du trenger ikke å laste ned en ny ISO fil.

Lenke til kommentar
Edit: laster ned alternate nå. Er det samme prinsippet som de andre? brenne på cd og boote fra den? Hva er annerledes på denne enn den "vanlige" cd'en?
Ja, det er samme prinsippet.

"Alternate"-CDen er ikke en live-CD slik som "desktop"-CDen, den er kun for installasjon -- med et tekstbasert UI (TUI, ikke GUI). Forhåpentligvis får den installert filene du trenger så du kan boote installasjonen din fra harddisken.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

I dag på skolen har jeg testet en del ting. én ting jeg har finni ut er at det ikke er sjans for at kubuntu kan virke.

Når jeg kjørte ubuntu-alternate så fikk jeg installert alt, starta det og brukt det. Det gikk helt fint. Plutselig så fucka noen farger seg og skriften ble uleselig. Så jeg restarta maskinen, og da fungerte det ikke. Den loader ferdig når ubuntu-logoen er, men når den blir ferdig så kommer det svart skjerm og den låser seg.

Etter dette prøvde jeg kubuntu text-install, får installert men den henger seg i loading-bar'en. Nå har jeg installert samme ubuntu (den som fungerte tidligere) og da fungerer det ikke. Den kommer forbi logoen, men der stopper det.

Begynner å bli _litt_ frustret.

Lenke til kommentar

Forstår godt at du blir frustrert!

Jeg har dessverre ikke noe løsning.

Men et lite forslag; har lest på nett at dersom en distro ikke fungerer med ditt hardware så kan en annen kanskje gjøre det. Hva med å laste ned en annen som har live-cd og teste. Som nevnt før er vist ikke din pc særlig linux vennlig, men skal fungere med det.

Fedora er et alternativ er; http://fedoraproject.org/wiki/

Lenke til kommentar

Er maskinen stabil i Windows da? Det kan du sjekke med en prime95 stresstest.

Det høres nesten ut som en bios med dårlig acpi-implementasjon, har du lagt merke til om viften på maskinen går?

Før du prøver med en ny distro kan du jo prøve å legge til noapic og kanskje acpi=off til kernelparametrene i grub-menyen.

Det gjør du slik:

logg inn i et skall (Ctrl+Alt+F1)

sudo -s

cd /boot/grub

nano menu.lst

Finn de linjene som ser noe slikt ut:

title           Ubuntu, kernel 2.6.17-11-generic
root            (hd0,3)
kernel          /vmlinuz-2.6.17-11-generic root=/dev/hda1 ro quiet splash
initrd          /initrd.img-2.6.17-11-generic
quiet
savedefault
boot

Helt på slutten av kernel-linjen skriver du:

noapic

slik:

kernel          /vmlinuz-2.6.17-11-generic root=/dev/hda1 ro quiet splash noapic

Hvis det ennå ikke fungerer, kan du også prøve å legge til acpi=off

Hvis du ikke kommer til slik at du kan få gjort dette, kan du gjøre det samme når du starter liveCD'n eller alternativ CD'n:

Trykk ESC når menyen kommer opp, Ok til å gå til text-interface:

For liveCD'n:

live noapic nolapic pci=noacpi

For alternative:

install noapic nolapic pci=noacpi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...