Gå til innhold

Windows Vista - 32bit vs 64bit?

Anbefalte innlegg

Hei.

Om du har prøvd Windows XP 64bit vil du kanskje si deg enig i at det var og er et nokså ubrukelig OS i forhold til 32bit utgaven. Ting som krasj, få drivere og elendig kompatibilitet var gjengangere når jeg prøvde 64bit utgaven av XP for drøyt et halvt år siden. Mulig det har blitt bedre nå, men jeg sitter altså igjen med et nokså dårlig inntrykk av 64bit Windows.

Det er derfor jeg er veldig skeptisk, og ikke minst varsom når jeg nå skal anskaffe meg Vista. Har ting blitt bedre på 64bit plattformen i forhold til XP, eller er det like ille? Jeg ville tro at et helt nytt OS ville ha betraktelig bedre støtte, enn et 32bit system som ble lagt om. Jeg er dog ikke sikker, og vil derfor gjerne høre hva du mener.

Spørsmålet er altså, 32 eller 64bit Vista?

Skulle det ha noen betydning er det Windows Vista Ultimate OEM jeg skal ha ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Om du har prøvd Windows XP 64bit vil du kanskje si deg enig i at det var og er et nokså ubrukelig OS i forhold til 32bit utgaven.  Ting som krasj, få drivere og elendig kompatibilitet var gjengangere når jeg prøvde 64bit utgaven av XP for drøyt et halvt år siden.  Mulig det har blitt bedre nå, men jeg sitter altså igjen med et nokså dårlig inntrykk av 64bit Windows.

Det er derfor jeg er veldig skeptisk, og ikke minst varsom når jeg nå skal anskaffe meg Vista.  Har ting blitt bedre på 64bit plattformen i forhold til XP, eller er det like ille?  Jeg ville tro at et helt nytt OS ville ha betraktelig bedre støtte, enn et 32bit system som ble lagt om.  Jeg er dog ikke sikker, og vil derfor gjerne høre hva du mener.

Spørsmålet er altså, 32 eller 64bit Vista?

Skulle det ha noen betydning er det Windows Vista Ultimate OEM jeg skal ha ...

8197556[/snapback]

jeg har prøvd begge deler, merket stort sett ikke forskjell, men alle programmer som var for 32-bits. ble lagret et eget sted på hardisken når jeg kjørte 64-bits. versjonen. så jeg hadde ikke noe problemer med det, dette var i begynnelsen av desember 2006 så ting har vel bare blitt bedre tilpasset siden d. eneste probleme jeg hadde med vista da, var at jeg ikke fikk installert driveren til TV-kortet mitt, men det fikk jeg heller ikke til når jeg kjørte 32-bits. verjonen. så jeg ville godt for 54 ;) men kan jo være at noen andre har opplev problemer som jeg ikke har hatt :roll:

Lenke til kommentar

Hadde gått for 32bit versjonen, da det er enda vanskeligere å få drivere til 64bit versjonen. Og ytelsesforskjellen er minimal, samt hvor mange trenger støtte for så mye RAM?

Har du planer om å ha mer enn 4 GB med RAM, så er vel 64bit versjonen den du bør kikke på.

Ellers tror jeg du er best tjent med 32bit versjonen.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo hvis du skal ha mer enn 3gb man trenger 64bit.. Leste ikke grundig nok når jeg skulle kjøpe meg noe ekstra ram.

Kjører for tiden Vista Ultimate 32bit, og da har jeg 2815 ram når jeg har 4gb satt inn i maskinen.

Men har også spurt i en annen post hvordan det vil fungere å kjøre to operativsystemer, f.eks XP og Vista. Det skal visst gå greit, så jeg tenkte at jeg skulle installere XP 64bit for å få best utnyttelse av rammen og kunne spille fler spill (siden Vista ikke støtter alle spill, eller rettere sagt alle spill støtter ikke Vista)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...