Stimani Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hei, jeg er en gutt som trener 8-9 timer i uka. Hvordan vet man hva som er 80% innsats? Det er jo greit å ta 80% av makspuls, men du kommer jo ikke under hvilepuls uansett (43 hos meg). Skal jeg istedet regne 80% av differensen mellom maks- og hvilepuls og legge dette til hvilepulsen? Noen som vet? Takk Lenke til kommentar
larsan2 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 det er egentlig ikke no nøyagtige greier meningen er at du ikka skal kjøre 100% på hver trening .. men om du skal hver nøyaktig skal du ta deg helt ut. alstå helt til ned i kjellern.. måle pulsen om vi tenker ca 200 puls er det 200/100*80. men du må måle pulsen din selv...! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Kjøp deg pulsklokke! Makspuls finner du sånn ca. ved å trekke alderen din fra 220. Så prøver du å ligge et sted rundt 80% av dette. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Mye bedre å faktisk teste makspuls. Jeg har 210 i makspuls, men ifølge 220 minus alder ligger jeg under 200. Hvis du har tilgang til tredemølle still den til 5 grader oppover, jogg på litt god hastighet og øk farten jevnt og trutt til du ikke klarer å løpe lenger. Mål pulsen og legg til 4-6 slag. Lenke til kommentar
Stimani Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg har pulsklokke, og en makspuls på 217. 80% av dette (173,6) virker så altfor lett. Når jeg løper intervalltrening har jeg ofte 200+ i de siste minuttene. Kan det være skadelig på noen som helst måte? (*bekymret mor*) Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Eneste som skjer er at du produserer melkesyre, er ikke farlig. Det er ikke noen vits i å trene på mer enn 95% av makspuls, så hold deg under 206. Lenke til kommentar
Stimani Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Eneste som skjer er at du produserer melkesyre, er ikke farlig. Det er ikke noen vits i å trene på mer enn 95% av makspuls, så hold deg under 206. 8204154[/snapback] Takk for svar! Har du noen linker til litteratur rundt påstanden "Det er ikke noen vits i å trene på mer enn 95% av makspuls"? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Fant ikke noe skikkelig dokumentasjon (er foreleseren min (Jan Hoff) på NTNU som har sagt dette), men fant noe: Selve treningaWisløff forteller at intervalltrening ved 85 til 95 prosent av maksimal hjertefrekvens er mest effektivt for å øke hjertets pumpekapasitet, det såkalte slagvolumet. Det tar 1 til 2 minutter å få hjertefrekvensen opp i 85-95 prosent av det maksimale. Med en intervalløkt på 4 minutter arbeider derfor hjertet optimalt i 2 til 3 minutter. Kilde 85-95% er met effektivt. Det som skjer hvis du holder høyere intensitet er at det blir melkesyre i muskulaturen som 'pumper' blodet tilbake til hjertet, slik at hjertet ikke fylles skikkelig. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 KjellV: Man trener altså anaerobt best rett over terskel, og ikke nødvendigvis 5 slag under maks? Det er forsåvidt ikke så nøye, for man klarer ikke gjennomføre 4x4-intervaller på stort høyere enn 95% Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hvis man har for høy intensitet går det som sagt utover fylling av hjertet. Man klarer neppe å holde over 95% gjennom alle intervallene, men det er bortkastet å løpe alt man kan på siste intervallet. Lenke til kommentar
Stimani Skrevet 6. april 2007 Forfatter Del Skrevet 6. april 2007 Tusen takk for alle svar! Løper nå med 85%-95% intensitet i intervallene, og 70%-75% i pausene. Merker framgang allerede! Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Jeg har pulsklokke, og en makspuls på 217. 80% av dette (173,6) virker så altfor lett. Når jeg løper intervalltrening har jeg ofte 200+ i de siste minuttene. Kan det være skadelig på noen som helst måte? (*bekymret mor*) 8204076[/snapback] Kanskje verdt å vite at kvinner ligger generelt sett ca ti slag over menn. Så det er ikke så rart at det føles lett på den pulsen som er høy for menn, men ikke så altfor høy for deg. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Jeg har pulsklokke, og en makspuls på 217. 80% av dette (173,6) virker så altfor lett. Når jeg løper intervalltrening har jeg ofte 200+ i de siste minuttene. Kan det være skadelig på noen som helst måte? (*bekymret mor*) 8204076[/snapback] Kanskje verdt å vite at kvinner ligger generelt sett ca ti slag over menn. Så det er ikke så rart at det føles lett på den pulsen som er høy for menn, men ikke så altfor høy for deg. 8321623[/snapback] Det spiller da ingen rolle hva pulsen er, når man bruker prosent av maks som referanse? 80% kan føles lett, ja, og det er litt for lett for intervaller. Har du så høy makspuls som 217, er ikke 200+ noe å være redd for. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Det spiller da ingen rolle hva pulsen er, når man bruker prosent av maks som referanse? 8321716[/snapback] Selvfølgelig gjør det dét, du får jo ikke regnet ut prosenter uten å vite hva din makspuls er. Og du får heller ikke laget deg en sone uten å vite hjertefrekvensen din under selve treningen, men de fleste klokker regner det ut automatisk. Du kan jo alltids bruke den 220-alder, men den er meget unøyaktig og den lyver med stort sett alle mennesker. Den bommet stygt på meg ihvertfall. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 6. april 2007 Del Skrevet 6. april 2007 Det spiller da ingen rolle hva pulsen er, når man bruker prosent av maks som referanse? 8321716[/snapback] Selvfølgelig gjør det dét, du får jo ikke regnet ut prosenter uten å vite hva din makspuls er. 8321768[/snapback] Selvsagt tar man hensyn til makspuls for å regne ut prosent. Det jeg mente var at man ikke trengte å tenke på at pulsen var så så mange slag høyere hos jenter(?). Prosentvis ligger de vel ikke høyere? Makspuls er veldig individuelt, og innenfor 170-220 er alt "normalt". 85-95% hørtes ut som passe intensitet i intervallene, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå