Rescue me Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Har en skoleoppgave om elektrisitet, men finner ikke noen plass hva de ulike opplysningne på dette skiltet betyr? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 220-240V er driftspenning, 50Hz er frekvensen på sinuskurva, 85W er maks effekt ved 230V Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 220-240V er driftspenning, 50Hz er frekvensen på sinuskurva, 85W er maks effekt ved 230V 8197512[/snapback] Takk for svar men er enda et par opplysninger jeg lurer litt på. Hva betyr f eks ~ ? Lenke til kommentar
Joney Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Har en skoleoppgave om elektrisitet, men finner ikke noen plass hva de ulike opplysningne på dette skiltet betyr? 8197347[/snapback] Kan gi deg noen svar. 220-240V~ betyr at apparatet kan brukes ved 220-240 Volt vekselspenning. 50Hz er 50 herts eller frekvens, som er antall ganger i sekundet strømmen skifter rettning fra possitiv til neggativ på sinuskurva, . 85W er maks effekt du kan utnytte målt i watt. 867-000-01801 37 1237 00 er antagelig et produkt nr, er ikke sikker. C€ merket er at det er godkjent for bruk i EU land trur jeg. Endret 20. mars 2007 av Joney Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hva betyr f eks ~ ? Vekselstrøm om jeg ikke er helt på jordet.. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hva betyr f eks ~ ? Vekselstrøm om jeg ikke er helt på jordet.. 8197542[/snapback] vekselspenning Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) taskk for svar . Betyr "S md1.1e" noe? Endret 20. mars 2007 av oblivion_-__ Lenke til kommentar
aspic Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Kan sjå for meg at det er noko kvalitetssikring eller noko.. Utan å vere for sikker.. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Er likespenning merket med en - ? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Firkant-i-firkant betyr at enheten ikke er jordet, men at det er isolert (ingen kontakt) mellom det spenningsførende og ytterveggene. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Litt om CEBEC merket. CE Marking and the CEBEC-mark The Belgian and European law demand compliance with EU Directives and, consequently, the CE Marking of electrotechnical products. Every product shall bear the CE Marking; products without that marking are not allowed on the EU market. As such, CE marking only permits the product to be marketed and provides no further information. Many of the directives, applicable to electrical products, apply a conformity assessment module without any involvement of an independent laboratory or Notified Body. The CE Marking is no more than a manufacturer's declaration that the essential requirements are complied with. The CEBEC mark means: continued compliance with international safety standards, confirmed by an independent reputable certification body. Consumers will continue asking for electrical products with independent certification. The appliance and installation industry needs continued compliance with international standards. CE Marking does not provide this, the CEBEC-mark does. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Takk for svar . Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Firkant-i-firkant betyr at enheten ikke er jordet, men at det er isolert (ingen kontakt) mellom det spenningsførende og ytterveggene. 8200663[/snapback] Betyr det ikke dobbeltisolert da? Lenke til kommentar
Arang Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Tror det er dobbeltisolert. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 det betyr at den er dobbeltisolert ja. og dobbeltisolert betyr at ytre delar av apparatet ikkje er ledande (for eksempel plast, porselen) og kan ikkje bli strømførande ved feil i apparatet dobbeltisolert utstyr er vanlegvis ikkje jorda, dei har et flatt lite støpsel. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Betyr ikke den firkanten at den kan brukes i våtrom? Har hvertfall jeg alltid trodd, og jeg lever fremdeles. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Er likespenning merket med en - ? Det er vanlig å bruke likhetstegn da bindestrek er reservert negativ pol. Typisk vil man finne skjema med [~/=] som betyr vekselstrøm til venstre og likestrøm til høyre (AC-DC converter) [~>=] betyr at effekten kun kan flyte en vei, fra venstre til høyre [=/=] er en spenningsomformer fra likestrøm til likestrøm (DC-DC converter) Transformatorer tegnes ofte som to ringer delvis i hverandre, som stereo-symbolet hvis du husker det. AC frekvensomformere kan tegnes [~/=][=/~] eller [~/=/~] Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Betyr ikke den firkanten at den kan brukes i våtrom? Har hvertfall jeg alltid trodd, og jeg lever fremdeles. Og grunnen er at med denne ekstra isolasjonen er utstyret godkjent for bruk på badet. For eksempel ei barbermaskin er ikkje jorda, den er dobbeltisolert og er merka to firkantar. Det står ofte på stikkontakten på badet at kun vaskemaskiner og utstyr merka med dobbelfirkant kan brukast. På eit baderom er kravene til sikkerhet høgare sidan du har vatn i rommet. Dobbelfirkanten vil du finne på alt utstyr som er tilført 230V ~ og har eit lampett-støpsel, utan jord. Utstyr merka med dobbelfirkant er og skal aldri være jorda. Årsaken til det er at du då ved feil kan få tilbakevei til jord og farleg potensiale utanfor kapslinga. Alt utstyr må ha ein sikkerhetsbeskyttelse. Normalt er dette ved automatisk utkopling ved feil, som på komfyren din (litt avhengig av system), der skal sikringen slå ut dersom ein feil fører til farlege spenningar på komfyren. Ved feil på utstyr som er dobbeltisolert skal den ekstra isolasjonen forhindre farlege berøringsspenningar. Firkanten betyr ikkje at utstyret kan brukast i våtrom, men det kan brukast. Finnes mykje utstyr som ikkje er meint å bruke i våtrom, men som er dobbeltisolert. For eksempel TV-apparatet ditt og CD-spelaren. Du kan godt dobbelisolere eit heilt hus og la være å bruke sikringar, men det vil koste ganske mykje. I tillegg er ikkje dobbeltisolert utstyr så sikkert at feil ikkje kan skje. Dobbel isolasjon er betre, men du kan framleis lage skader som går heilt inn til spenningsførande delar, derfor er sikringar og jordfeilbrytar det sikraste. Dobbelisolasjon er riktignok godkjent som beskyttelsesformål på lik linje med automatisk utkopling. Om eg rota her så vennligst korriger meg. Endret 24. november 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 MD1.1E er chassisnummeret. Mange lignende produkter fra philips kan ha samme chassisnummer, og det betyr (stort sett) at elektronikken innvendig er sånn noenlunde lik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå