Cursio Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hei! Jeg ble ferdig med allmenn for to år siden, jeg har vært i militæret, og jobbet som vekter i mellomtiden. Jeg har lyst å komme meg videre med utdanning før jeg blir for gammel, men jeg har problemer med å finne den rette 3 årige bacelor itutdanningen for meg! Jeg er veldig interessert i data, men ting som programmering og databasesystemer er mindre interessant. Jeg hadde it som valgfag på videregående, da fikk jeg litt innsyn i hvordan programmering og databasesystemer fungerer. Jeg skal studere i Bergen, og jeg har vurdert studier som informatikk og informasjonsteknologi, men begge har et ganske stort fokus på programmering. Jeg er mer interessert i feilsøking av datamaskiner, datamaskinens oppbygging, nettverk, drifting, osv. Er det noen her som har tatt disse fagene, som har andre erfaringer med disse enn det jeg har fått? Dataingeniør kan også være aktuelt, men jeg har lyst på en utdanning som er mer praktisk enn teoretisk. Alle tips mottas med takk! Lenke til kommentar
bærbar Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Høres ut som om it-akademiet er det du leter etter. Har selv 3-årig bachelor i informatikk fra Høgskolen i Bodø. Her er det MEGET stort forkus på programmering, systemutvikling, analyse og design av systemer. Nå kjenner jeg ikke alle informatikkstudier, men vi har lite eller ingen fokus på å bygge maskiner, drift av nettverk etc. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Dataingeniør er vel et ganske praktisk fag? Det er vel ikke så mange steder som tilbyr mye høyere utdanning innen vanlige driftsoppgaver - ikke som jeg har kjennskap til i alle fall. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Takk for svar begge to! Jeg ser nå at denne posten burde ligge under it-utdanning, ikke it-jobb... Det bærbar sier om informatikk er ganske urovekkende for meg, jeg har liten eller ingen interesse for programmering, men jeg burde kanskje vurdert å jobbe med noe annet en data? 15. aprilfristen nærmer seg, men jeg har ikke peiling! Jeg kikket på informasjons- og kommunikasjonsteknologi, men dette studiet virket også som det var veldig basert på programmeringsretningen! Dataingeniør er vel et ganske praktisk fag? Det er vel ikke så mange steder som tilbyr mye høyere utdanning innen vanlige driftsoppgaver - ikke som jeg har kjennskap til i alle fall. 8221950[/snapback] Jeg er redd for at dataingeniør blir litt for teoretisk for meg, med formeler og utregninger i alle mulige retninger for å komme frem til svarene, arrester meg om jeg tar feil? Lenke til kommentar
Vasily Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Hvis du ikke har noe til overs for programmering, råder jeg deg til å velge noe annet. Hva med IT og økonomi på BI feks? Endret 23. mars 2007 av Vasily Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Så vidt jeg vet er det ingen driftsutdanning på høyskolenivå i Bergensområdet. I Trondheim derimot: http://www.hist.no/studier/studietilbud/datadrift/ Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Takk for tips! Jeg setter stor pris på disse! Jeg heller egentlig litt mot dataingeniør nå, siden jeg har 2fy og 3mx som kreves der. I tillegg virker det som om denne utdanningen har fokus på mange områder i tillegg til programmeringen, jeg får ringe en rådgiver på høyskolen og spørre Lenke til kommentar
gather Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Høgskolen i Finnmark har også et studie som heter IT-drift.. http://www.hifm.no Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=DATA les Utdanninga Dataingeniørstudiet vil gi deg kunnskapar om datamaskiner og programmering. Du vil kunne sette saman fleire datamaskiner i nettverk, og du får god internettkompetanse. Studiet inneheld praktiske øvingar i programutvikling og bruk av moderne dataverktøy. Du vil også få solid teoretisk innsikt på dette feltet. Etter tredje semester kan du velje mellom ulike datafag og ta sikte på ei av tre studieretningar: System- og programutvikling legg vekt på programmering, språk og verktøy for programutvikling og grafisk datahandsaming. Drift av datasystem legg vekt på moderne datamaskinarkitektur, datanett og tryggleik. Du vil også lære å planlegge, installere og drive datasystem. Web og mobiltenester legg vekt på programutvikling for web og på juridiske, organisasjonsmessige og strategiske forhold ved innføring og drift av webbaserte tenester. Du får også gode basiskunnskapar om datamaskiner, programmering og systemutvikling. Jeg vurderer dataingeniør selv, hovedsaklig fordi utdannelsen er noe jeg tror jeg klarer å komme meg igjennom, det er noe jeg mest sannsynlig kan tenke meg å arbeide med senere i livet og dessuten blir det neppe mangel på arbeidsplasser med det første. Tingen er dog at jeg har heller ikke noe særlig erfaring med programmering. Jeg er inneforstått med det som er helt basic HTML, men det slutter også der. Dette betyr nødvendigvis ikke at jeg ikke kan lære det/lære å like det, det er bare at jeg har aldri tatt meg tid til å lære noe programmeringsspråk skikkelig Kan dette være noe for meg? Endret 10. april 2007 av surbz00r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå