Gå til innhold

Intel Core2Quad Extreme QX6700 Multiplier

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Altså den er klokka stabilt på 3.35GHz. Med Multiplier 10 og Bus speed på 335MHz, og rated FSB på 1341 MHz i CPU-Z. Hovedkort er ASUS P5W DH Deluxe. 975X Chipset.

8196681[/snapback]

Hei !

HK som setter denne begrensningen, ja. Har samme HK og prosessor, og kommer ikke lenger opp enn 10. Har BIOS 1801. Har hørt at en eldre BIOS (1601??) hadde mer åpen multiplier, men gidder ikke "nedgradere" for å prøve det.

NBNB: Denne CPU'n blir *ganske* så varm... Når jeg kjører FSB 300 x 10 lå den på 65 grader idle og 80 - 85 load iflg Everest Ultimate. Dette målt på kjernen. Så meg nødt til å gå for å vannkjøle for å få litt behagligere temps. Nå har jeg 40-45 på idle og 60-65 på load.

Lenke til kommentar

Du har nok litt feil, og litt rett Willy77. Ikke alle hk støtter endring av multiplier. Men begrensingen ligger i cpu'en. Før (Pentium 4 tiden) kunne man ikke endre multipliern, men nå på Conroe-serien kan man endre multi nedover, men jeg tror at noen av xtreme modellene har helt ulåst multiplier.

F.eks kan min E6600 kjøre multiplier mellom 9 og 6

MEN! så finnes det noen prosessorer (P4 også) som har ulåst multiplier. Disse kalles ES prosessorer,eller Engineer Sample prosessorer. Disse er svindyre, og sjeldne. De klokker godt over gjennomsnittet også.

Håper dette hjalp

Lenke til kommentar
I'm trying to OC my Quad Core Extreme on the Asus Striker Extreme mobo

At this time I just increased the cpu multiplier to 12 and upped the Vcore by 0.03V (1.35V). The cpu is running now on a 3.2GHz with the FSB still at 1067MHz..

I have the same set-up minus the sli and have mine oc'ed to 3.2 setting the multiplier to 12 using the stock intel cooler

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1162043 ;)

Lenke til kommentar
Aha... BIOS Oppdatering,altså...?

8196321[/snapback]

den går fra 6-20 (mener jeg) Det var i hvertfall det den gjorde på Stoolman sin ES. av QX6700. Tror du må oppgradere BIOS ;) (I verste fall kjøpe nytt HK hvis det du har er gammelt og ikke støtter mer enn 10 som MP.

EDIT: Ser du har Asus P5W DH Deluxe, dvs. du trenger ikke kjøpe nytt HK i alle fall. En BIOS oppdatering skal fikse det.

Kan forresten nevne at det er C2X X6800 som har 6-60 multiplier.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

hk som setter begrensingen ... her .... min gamle 955 extreme editon klokket som gull med u låst multiplayer ... mens quaden er vanskligere ... i allefall på dette hk ... prøv et med 965 chips ... og ikke 975 ... 975 er mindre klokke venlig ..

Lenke til kommentar

Har sjekka med Asus Support, og de skriver at det er en BIOS Revisjon som skal fikse dette. Jeg har (dum som jeg har vært) fulgt alle BIOS oppdateringene, og har i dag 1901. Den revisjonen som kan være ulåst, er etter det jeg kan skjønne utifra det som er skrevet her, er 1602, men jeg får ikke flasha ned igjen! :no:

Kommer en ny snart (Beta er allerede ute), så kanskje jeg har mer flaks. Kortet forøvrig tror jeg har støtte fra 6-20.

Lenke til kommentar
Du har nok litt feil, og litt rett Willy77. Ikke alle hk støtter endring av multiplier. Men begrensingen  ligger i cpu'en. Før (Pentium 4 tiden) kunne man ikke endre multipliern, men nå på Conroe-serien kan man endre multi nedover, men jeg tror at noen av xtreme modellene har helt ulåst multiplier.

F.eks kan min E6600 kjøre multiplier mellom 9 og 6

MEN! så finnes det noen prosessorer (P4 også) som har ulåst multiplier. Disse kalles ES prosessorer,eller Engineer Sample prosessorer. Disse er svindyre, og sjeldne. De klokker godt over gjennomsnittet også.

Håper dette hjalp

8204361[/snapback]

Litt rett og litt feil - the story of my life -:)

Men... akkurat i dette tilfellet er jeg relativt sikker på at det er HK'et (eller rettere sagt HK'ets BIOS) som er begrensningen, og ikke CPU'n. Tilbrakte en god del tid over på XS's sine forumsider når jeg fikk denne CPU'n, og det mangler ikke akkurat på eksempler der med over 10-ganger'n. Leste der også om en BIOS til dette HK med nummer 16xx som ikke hadde denne. Tror ikke den siste 1901 løser noe heller her, men er anyway ikke så forferdelig opptatt av det. Kjører 24/7 bokstavelig talt på 300 el. 335 x 10, og er happy med det.

@TMMPROD - ja, jeg har vannkjøling nå - men kun på CPU'n foreløbig. Mitt første forsøk med vann - så jeg føler for å ta det pent i starten.

Lenke til kommentar
Ja tenker på å kjøpe meg vannkjøling selv. Bruker Zalman vifta, men det blir godt og varmt her. Ang. Klokkefrekvenesen din, har jeg også akkurat 3.35GHz, stabil 24/7.

8211780[/snapback]

Anbefales på det "varmeste"...he he

En helt annen verden. Var CPU vifta som var min store plage. Med tempen som blir på QX prosessoren - særlig under load - så var jo vifta konstant under load også. Jeg synes ihvertfall det var så plagsomt både mht støy samt høy temp at jeg hoppet i det. Vet at QX har temmelig høy terskel før den tar kvelden (nærmere 100 tror jeg faktisk) - men har intet ønske om å prøve dette.

Hadde også et ønske om "fred og ro", så jeg kjøpte meg Zalman Reserator 1+. Ferdig sett, med andre ord.

Sikkert mange meninger rundt dette - og kunne sikkert fått enda bedre kjøling med å kjøpe enkeltkomponenter, men hele poenget med dette var jo at jeg er totalt grønn på vannkjøling - og dette klarte selv jeg å montere på en drøy time fra start til slutt. Testet så over natta med pumpa på og ikke maskinen for å være sikker på at alt var tett, og etter dette har maskinen gått 24/7 stille og pent.

Har rimelig stille både PSU og støydemping på HD (gummioppheng), og vifte på 8800gtx er faktisk rimelig stille, så det var CPUn som var viktig. Der gjør ihvertfall Reseratoren en glimrende jobb.

Samtidig må jeg jo si at jeg synes ikke den har utseendet mot seg akkurat heller.

Er ihvertfall kjempefornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...