Katiie Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 I løpet av de siste årene har jeg vært plaget med at jeg sovner på dagen mens jeg gjør andre aktiviteter. Dette er veldig forstyrrende for studiene, og jeg skulle ønske jeg kunne gjøre noe for å forhindre det. Jeg legger meg klokken ti-elleve hver kveld og står opp rundt klokken åtte om morgenen. I tillegg trener jeg tre-fire ganger i uken, drikker mye vann og spiser sunt. Jeg sitter mye på lesesalen, og i løpet av tiden jeg leser sovner jeg flere ganger. Jeg faller plutselig i dyp søvn og begynner å drømme med en gang. Søvnen kan vare fra 1 minutt til en halvtime. Jeg har også rykninger i kroppen, og kan komme til å sparke borti en stol foran. Det er ikke sånn at jeg har noen mulighet for å gå meg en tur eller lignende når jeg kjenner at jeg blir trøtt, for jeg sovner før jeg rekker å reagere. Jeg sovner også alltid på forelesninger. Det er veldig plagsomt, for jeg gjør virkelig alt jeg kan for å holde meg våken. Til tross for mange kopper kaffe, går det ikke. Andre steder jeg sovner er blant annet på buss, tog, fly og lignende. Jeg kan ikke kjøre med et kommunikasjonsmiddel uten å sovne. Når jeg ser på film med venner, enten det er på tv eller på kino, sovner jeg også nesten hver gang. Jeg har også duppet av bak rattet flere ganger og våknet opp i feil felt i 100 km/h. Da har jeg selvfølgelig stoppet opp for å sove i femten minutter etterpå. Heldigvis har det gått bra med meg hittil, men dette skremmer meg. Jeg har vært hos legen, men hun kunne ikke skjønne hva dette var. Hun tok noen blodprøver for å sjekke kostholdet mitt, og om jeg fikk i meg de nødvendige vitaminene og mineralene, men ingen ting var i veien med verdiene mine. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det noen som har lignende problemer som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Andre grunner til konstant trøtthet kan være pga: Endret 20. mars 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Dette bidrar ikke mye, men vær så snill å ikke kjør mer bil. Lenke til kommentar
XaTrIx Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Narkolepsi kanskje? http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322542 Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Må si dette høres ganske skummelt ut ja.(mtp. bilkjøring ihvertfall) Legen burde da virkelig klare å finne ut noe, be om henvisning til en spesialist visst ikke. Kan jo være psykologisk, men jeg syns det høres for omfattende ut til å være pga. depresjoner eller noe lignende. Søvnmangel bør jo det heller ikke være, da jeg sover rimelig mye mindre enn deg de fleste dager, å sliter meg gjennom dødskjedelige undervisningstimer rett etter jeg er ute av senga. Hvor mye søvn man trenger varierer jo naturligvis litt fra person til person, men nonetheless. Lenke til kommentar
Mrs Hatta Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Oi.. Hadde en i gamleklassen min som også hadde det slik. Kunne duppe av midt i timen , eller på bussen (havna gjerne noen busstopp for langt). Legen bare fortalte han at mange gutter har det slik, og det vil gå over. Men, det burde jo finnes noe man kan ta for det syns jeg. Ikke at jeg vet om det er det, eller om du har det sånn. Husker ikke helt om det het noe heller forsåvidt, bare at mange gutter var veldig trøtte i alderen 15 og oppover. btw, det kan også være du sover mer enn du burde. Burde kanskje prøve å starte dagen tidligere, så du får en skikkelig frokost. Har det av og til sånn, dersom jeg legger meg for tidlig. Men det høres ut som du kanskje har det litt værre tho. Endret 21. mars 2007 av Mrs Hatta Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Narkolepsi kanskje? 8199328[/snapback] Det kan være en idé, og bør absolutt sjekkes. Men våkner du i løpet av natta? Det kan være søvnapne være en mulighet, og det samme med "periodiske ekstremitetsbevegelser". Sistnevnte høres naturlig ut siden du ofte sparker borti stoler og denslags. Jeg regner det for å være størst sjans for narkolepsi siden du sier at du drømmer mye med en gang (REM-søvnen slår fort inn) og at du plutselig sovner, men ha de andre tingene i bakhodet også. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått til legen igjen, men kun spurt om å få en henvisning til spesialist. Du kan gå med litt overvåknings-utstyr et døgn eller to så kan man straks finne ut litt mer. Ikke "bare vent litt", det er fint å få stilt en diagnose så tidlig som mulig. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Ta kontakt med spesialist hvis du ikke mener at du har fått de svarene du mente du fikk hos din fastlege. Er du ikke fornøyd og mener at det må være noe annet som er galt så gå videre i systemet. Det er bedre å vite hva forklaringen kan være og hva du kan gjøre med det for Og jeg må si meg enig med fredrik her, du bør ikke kjøre bil hvis du har dette problemet i det hele tatt. Det er en fare for deg selv og ikke minst andre som fares på norske veier. Jeg synd du virkelig burde få sjekket ut hva dette er for noe. Bil bør du iallefall ikke bør bruke i det hele tatt. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Og jeg må si meg enig med fredrik her, du bør ikke kjøre bil hvis du har dette problemet i det hele tatt. Det er en fare for deg selv og ikke minst andre som fares på norske veier. Jeg synd du virkelig burde få sjekket ut hva dette er for noe. Bil bør du iallefall ikke bør bruke i det hele tatt. 8217133[/snapback] Jeg vet at jeg blir trøtt når jeg har tatt allergivaksinasjonssprøyter, så den dagen kjører jeg ikke langt. Har våknet opp på kanten av veien og halvveis over i feil fil et par ganger, og etter det har jeg prøvd å få med meg folk til å kjøre hvis jeg skal langt.Har man et såpass hardtrammende "syndrom" som trådstarter så bør man faktisk prøve å avstå fra bilkjøring fullstendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå